Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: ۱۱ بنای تاریخی گرگان و دو بنای تاریخی گمیشان امسال مرمت و بازسازی می‌شود. - اخبار استانها -

احمد تجری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در گرگان ، اظهار داشت: یکی از راه‌های موفقیت در حفظ بناهای تاریخی، مشارکت مردم و بخش خصوصی در مرمت و بهره‌برداری آنهاست زیرا به دلیل محدودیت‌های اعتباری مرمت و بهره‌برداری یک پروژه سال‌ها زمان می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هشت بنای تاریخی در گرگان و یک بنای تاریخی در گمیشان در حال مرمت و بازسازی است، گفت: تفاهم نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید منعقد کردیم و اعتباری در اختیار این صندوق قرار دادیم که به همراه آورده صندوق در مجموع 15 میلیارد تومان تسهیلات برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی با نگاه و کاربری گردشگری در نظر گرفته شد.

تجری افزود: بخش خصوصی هم برای این پروژه‌ها آورده خواهد داشت و ممکن است حدود 30 میلیارد تومان اعتبار با مشارکت بخش خصوصی، بانک، مردم و میراث برای مرمت این بناهای تاریخی تأمین شود.

وی ادامه داد: همچنین سه بنای تاریخی در گرگان و یک بنای تاریخی دیگر در گمیشان برای قرار گرفتن در این طرح مرمت و بازسازی تقاضا داده‌اند تا در صورت تأیید و تصویب در فرآیند قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است تا پایان سال سه بنای تاریخی از این 13 پروژه به بهره برداری و تجهیز کامل برسند، این اتفاق بسیار شاخص و بزرگ است و با این طرح بناهای تاریخی بیشتری مرمت می‌شوند.

جزئیات احیا و مرمت "خانه پدری جلال" / واگذاری 600 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نتیجه گزارش تسنیم؛ مرمت بنای تاریخی "تخت درگاه قلی بیگ" کرمان به‌زودی آغاز می‌شود واگذاری بهره‌برداری از 5 بنای تاریخی اصفهان به بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: به دنبال تفاهم نامه با اوقاف و منابع اعتباری تسهیلاتی آن، شرایط برای واگذاری خانه‌های تاریخی موقوفی فراهم می‌شود و ثمره این تفاهم علاوه بر هماهنگی و هم افزایی این بود که چهار بنای تاریخی از جمله ایجاد یک بازارچه صنایع دستی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

تجری افزود: تفاهم نامه‌ای با شهرداری و راه و شهرسازی منعقد شد که گذرگاه‌های تاریخی در مراکز محلات شهر گرگان مرمت شوند، مرمت گذرگاه‌های تاریخی گرگان جزو رویکردهای شهرداری و شورای شهر است و در فاز اول کف سازی و جداره سازی مسیر نعلبندان تا مصلی اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح پنج گذرگاه تاریخی مرمت می‌شوند و هدف گذاری برای احیای این بافت‌ها اعتبار پنج میلیارد تومانی است، در مجموع با وجود اعتبار اندک و با توجه به ظرفیت‌های شاخص بناهای تاریخی، تعداد زیادی از آنها مرمت خواهند شد.

انتهای پیام/588/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بنای تاریخی مرمت و بازسازی بناهای تاریخی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۵۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  غلام شیرزاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی و استفاده بهینه از آن حمام بیگ‌جوان چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار و زیر نظر کارشناسان حفظ و مرمت استان مورد مرمت قرار گرفت.    رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چایپاره افزود: حمام تاریخی بیگ‌جوان در مساحتی بالغ بر ۵۴۰ مترمربع در دو بخش عمومی شامل هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه و خزینه و بخش اختصاصی ساخته شده است.   او با بیان اینکه مصالح به‌کار رفته در ساخت این بنا از نوع سنگ و آجر است، گفت: قدمت ساخت حمام بیگ‌جوان چایپاره به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد که با شماره ۹۱۷۱ به ثبت ملی رسیده است.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود