Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ یاسر ابراهیمیان قاجاری گفت: مطابق سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، ایران در افق ۱۴۴۴ در میان ۵ کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری جای گرفته و از اقتصادی دانش بنیان، خوداتکا و مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی برخوردار بوده و دارای یکی از ۱۰  اقتصاد بزرگ دنیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس گروه ژئوماتیک، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: با توجه به اینکه مقوله علم و فناوری از مهمترین زیرساخت­های پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصه­ های مختلف بین المللی است، لذا توسعه فناوری‌های راهبردی لازمه تحقق اهداف پیش­ بینی شده در افق ۱۴۴۴ است؛ از طرفی برای بی اثر کردن تحریم­های ظالمانه و دشمنی­ها علیه ملت ایران، یکی از راهکارهای اساسی توسعه فناوری­های نوین و راهبردی با تکیه بر توان دانشمندان و جوانان کشور محسوب می شود.

ابراهیمیان افزود: فناوری‌های مکان­ محور (ژئوماتیک) به عنوان یک فناوری توانمندکننده و دانش بنیان از ابرفناوری‌های نوظهور و در حال رشد قرن ۲۱است که تقریبا تمامی‌کشورهای توسعه­ یافته جهان تدوین و اجرای برنامه­ های توسعه آن را از مدت­ها پیش آغاز کرده اند.

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تجربه جهانی نشان داده است نسبت سود به هزینه در به کارگیری این فناوری­ها حداقل ۴ به ۱ بوده و پیشرفت در این فناوری­ها، خود، موجبات پیشرفت در بسیاری از فناوری­های دیگر را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: فناوری­های ژئوماتیک مجموعه فناوری­هایی هستند که در یک یا چند مرحله شامل تهیه، ذخیره­ سازی، به هنگام ­سازی، بازیافت، حفظ و نگهداری، تجزیه و تحلیل، کاربرد و نمایش اطلاعات مکان­ محور موثر می شود؛ این فناوری­ها شامل فناوری­های اطلاعات مکانی مانند GIS و حدنگار، فناوریهای تعیین موقعیت و ناوبری مانندGP، سنجش از دور، فتوگرامتری، فناوری­های پویشگرهای لیزری و ... می شود.

ابراهیمیان با بیان اینکه لازمه نقش ­آفرینی هرچه بهتر این ابرفناوری به عنوان زیربنای توسعه پایدار کشور، حمایت همه ­جانبه، توسعه و مدیریت راهبردی آن در سطح ملی است، گفت: در همین راستا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی پیش نویس این قانون تهیه شده که پس از سیر مراحل اداری در قالب طرح نمایندگان به مجلس ارائه خواهد شد.

 وی گفت: پیش نویس اولیه این طرح در اواخر سال ۹۸ برای بررسی­های بیشتر و اعمال نظرات کارشناسی به مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در جلسات متمادی پیش نویس نهایی آن حاصل شد.

وی با تاکید بر عزم جدی معاونت علمی و فناوری در توسعه ژئوماتیک کشور گفت: حمایت از شرکت­های دانش بنیان حوزه ژئوماتیک، راه اندازی شتاب دهنده تخصصی حوزه ژئوماتیک، تصویب قانون جامع ژئوماتیک در مجلس و سند راهبردی ژئوماتیک در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله اقدامات معاونت علمی و فناوری در زمینه ژئوماتیک بوده است.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1084932 برچسب‌ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری ژئوماتیک مجلس شورای اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری ژئوماتیک مجلس شورای اسلامی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند

گروه اقتصاد و درآمد: در لایحه بودجه 1403، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب اختصاص یافته است.

 

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب، در گزارشی نوشت: در این خصوص، مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمکهای مالی بین احزاب است، توزیع یارانه بین احزاب سیاسی توسط وزارت کشور، بدون تعیین ضابطه و چارچوب از سوی قانونگذار، مغایر اصل 85 قانون اساسی است. بنابراین ضروری است ضوابط و مقرراتی برای توزیع عادلانه این یارانه در قانون توسط مجلس شورای اسلامی تنظیم و تصویب شود؛ در غیر این صورت، دادن اختیار به وزارت کشور در این زمینه بدون ضابطه محل اشکال است.

 

بند 8 ماده 11 قانون احزاب نیز رافع ایراد نیست و تاکنون قانونگذار ضوابط و مقرراتی در این خصوص تصویب نکرده است.

 

یکی از راهبردهای معمول برای تقویت و توانمندسازی احزاب و تشکل های سیاسی معاضدت حقوقی و حمایت مالی دولت از احزاب سیاسی است. براساس بند ز ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سیاسی را به گونه ای طراحی کند که تا پایان اجرای قانون برنامه ششم، احزاب و تشکلهای سیاسی مطابق ضوابط قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، مورد حمایت قرار گیرند.

 

یکی از راههای حمایت از احزاب سیاسی، اختصاص کمک ها و یارانه های دولتی برای آنهاست تا به کمک آن بتوانند سازمان اداری خود را تجهیز و مقداری از هزینه های تبلیغات انتخاباتی خود را تأمین کنند. اما درخصوص تخصیص یارانه به احزاب به منظور حمایت از آنها چند نکته قابل توجه است: اول؛ اعتبار اختصاص یافته به این منظور به قدری اندک و ناچیز است که کمک مؤثری به وضع مالی احزاب سیاسی نخواهد کرد، دوم اینکه صرف پیش بینی کمک مالی به احزاب در بودجه سالیانه، موجب تقویت و توانمندی احزاب و تشکلهای سیاسی نخواهد شد، بلکه مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمک های مالی بین احزاب است.

 

مرکز پژوهش های مجلس تاکید دارد: ضروری است که قانون انتخابات در راستای تقویت نقش احزاب اصلاح شود. با توجه به اینکه سال جاری، به نوعی سال پایان برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم است، شایسته است که وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب طی برنامه ششم توسعه و میزان دستیابی به توانمندسازی احزاب و نتایج کمک های مالی داده شده، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه کند.

         

دیگر خبرها

  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • تشکیل هیات امنای واحد برای ستادهای توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک