Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- "عبدالقادر بلوچ" از افرادی است که به تازگی در جنوب سیستان و بلوچستان به ترویج فرهنگ کتابخوانی میان کودکان روستا می‌پردازد و معتقد است ترویج کتابخوانی سنتی دیرینه در این استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، تصورش هم برایمان سخت بود که در روستاهای محروم جنوبی سیستان و بلوچستان بتوانیم کتابخانه‌هایی پیدا کنیم که در آن افرادی پیدا شوند که کودکان را به خواندن کتاب ترغیب کنند و ترویج فرهنگ کتابخوانی را سرلوحه کارهای خود قرار بدهند و جالب اینکه زحمتی که برای این امر متحمل می‌شوند نیز فراتر از تصور است؛ چراکه آنها برای رسیدن به این هدف مهم دقیقاً از جان مایه می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع شور و اشتیاق بچه‌های بلوچ به امر کتابخوانی باعث شده که این افراد فرهنگ‌دوست نیز دست به چنین کار مهمی بزنند، همچون عبدالحکیم بهار که حالا نامزد دریافت جایزه ادبی و بین المللی آسترید لیندگرن شده است؛ با دیدن تصاویری بی‌سابقه در فضای مجازی از کتابخوانی در "وشنام دری" متوجه خواهید شد که این استان زادگاه افرادی همچون بهار است که خزان فقر مادی را به بهار فرهنگی در سیستان و بلوچستان تبدیل خواهند کرد. 

گزارش| از کتاب‌خوانی در دل دریای عمان تا "نامزدی نوبل ادبیات"؛ عبدالحکیم بهار را بیشتر بشناسیم+ تصاویر روستای وشنام دری در25 کیلومتری چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد؛ در این روستای کوچک مردی با دلی بهاری در زمستان کرونایی و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون ایام قبل از شیوع این بیماری مشغول به فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در این روستای کوچک است و آنطور که خودش می‌گوید یکی از اهدافش ساخت کتابخانه‌ای کوچک اما مجهز برای کودکان این روستا است که اشتیاق آنها برای کتابخوانی همه را به وجد می‌آورد. 

او که طلبه‌ای اهل سنت است، عبدالقادر بلوچ نام دارد و در ابتدا بعد از آشنایی با عبدالحکیم بهار تصمیم می‌گیرد که مانند او به ترویج کتابخوانی در روستای خودش بپردازد و اگرچه با بی‌مهری‌های زیادی در این مسیر روبرو شده، همچنان با عزمی راسخ بر تصمیم خود ایستاده و هر روز پرشورتر از گذشته به فعالیت‌های فرهنگی خود در دل مردم روستا که آنها نیز حالا همچون کودکان روستا کتابخوان شده‌اند ادامه می‌دهد. 

این طلبه بلوچ با اشاره به اینکه ترویج کتابخوانی سنتی دیرینه در سیستان و بلوچستان است، در این باره به خبرنگار تسنیم در چابهار می‌گوید: حتی کرونا و شیوع این بیماری باعث نشده بچه‌های روستا نسبت به کتاب‌خواندن غافل شوند؛ بلکه همچون گذشته و شاید هم پرشورتر امر کتابخوانی را دنبال می‌کنند. وقتی دیدم افرادی چون عبدالحکیم بهار توانسته‌اند در روستاهای دیگر سیستان و بلوچستان امر کتابخوانی را بین کودکان ترویج بدهند، من نیز تصمیم گرفتم در این راه قدمی برای روستای خودمان بردارم و کودکان اینجا را در امر کتاب و کتابخوانی فعال کنم.

وی ادامه می‌دهد: استقبال بچه‌های روستا از جلسات کتابخوانی غیرقابل باور بود و وقتی که دیدم آنها چنین شور و اشتیاقی برای کتابخوانی دارند تلفنخانه روستا که حدوداً سه در چهار متر است را تبدیل به کتابخانه کردیم. جای کوچکی بود و اوایل که خواستم دخترها و پسرها را از هم جدا کنم تا یک روز در میان کتابخوانی بین گروه دخترها و پسرها صورت بگیرد، اشتیاق بچه‌ها از این امر مانع شد و از آنجایی که ظرفیت اتاق سه در چهار متری کم بود، ‌زمان‌هایی که جا کم می‌آوردیم در مکتب یا مسجد مستقر می‌شدیم.

این طلبه جوان می‌گوید: ناشرانی که از طریق فضای مجازی متوجه فعالیت‌های ما می‌شدند کتاب‌های خوبی برای ما ارسال کردند و ما هر روز هر جلسه یک کتاب را انتخاب می‌کردیم و معمولاً به صورت دسته جمعی می‌خواندیم و بعضی از کتاب‌ها را نیز به امانت می‌دادیم. اوایل که بچه‌ها می‌آمدند تیرکمان‌های دست‌سازی همراه خود داشتند که با آن گنجشک‌ها را می‌زدند و همان ابتدا با آنها از طریق همین کتاب صحبت کردم تا بدانند آزار و اذیت حیوانات خداوند کار نادرستی است و به این شکل آنها از این کار دست کشیدند.

عبدالقادر بلوچ ادامه می‌دهد: باور نکردنی بود که تاثیر این کتاب‌ها روی بچه‌های روستا کار را به جایی کشاند که آنها خودشان به زودی حامی حیوانات شدند و حتی برای نظافت روستا نیز روزهایی را اختصاص دادیم که با بچه‌ها زباله‌ها را جمع می‌کنیم. هیچ وقت در این مسیر احساس خستگی نکردم چرا که شور و اشتیاق بچه‌ها را می‌دیدم که انرژی بی پایانشان مرا نیز به وجد می‌آورد و باعث می‌شد هیچ وقت ذره‌ای احساس پشیمانی از این امر نداشته باشم؛ وقتی کرونا وارد ایران شد ما جلسات کتاب‌خوانی را به صورت فردی و در خانه ادامه دادیم.

وی درباره اینکه چگونه جلسات آنلاین کتابخوانی با نویسنده را نیز برگزار می‌کند، می‌گوید: مدتی است که به اصرار بچه‌ها جلسات کتابخوانی به صورت دسته جمعی را شروع کرده‌ایم و تمام پروتکل‌های بهداشتی مانند ماسک و فاصله‌گذاری در این جلسات رعایت می‌شود. باید این را نیز اضافه کنم که با کمک "مینا فتحی" نویسنده و مترجم ایرانی، چند وسیله مانند لپ تاپ و مانیتور برای کتابخانه گرفتیم که چند وقتی است جلسات آنلاین با نویسنده‌ها را با سر و شکلی خیلی بهتر برگزار می‌کنیم و حالا تنها آرزوی من این است که یک کتابخانه مجهز برای این روستا ساخته شود.

گزارش از سیدخلیل موسوی‌نیا

انتهای پیام/395/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس سیستان و بلوچستان ترویج کتابخوانی ترویج کتاب امر کتاب بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد

به گزارش خبرآنلاین ،رئیس شورای روستا در اینستاگرامش قصه لک‌لک جدید را منتشر می‌کند و از سراسر ایران، دوستداران محیط‌زیست چند نفری هزینه ساخت خانه جدید را برعهده می‌گیرند و برایش به اندازه نیاز خرید مواداولیه پول می‌ریزند. چند روز بعد آهنگر روستا که برادر رئیس شورای روستاست، سفارش جدید را تحویل می‌دهد. او نیز فقط پول آهن آشیانه لک‌لک را می‌گیرد و دستمزدش حال خوب لک‌لک‌هاست. از میان روستاهای اطراف تالاب، لک‌لک‌ها در ‌ روستای کپرجودکی لانه می‌سازند؛ چرا که این سهم از زمین‌های تالابی با اراده اهالی همین روستا تالابی مانده است. جعفر کرمی‌پور، رئیس شورای روستای کپرجودکی در گفت‌وگو با همشهری از ترجیح عمده جوانان روستا می‌گوید ‌که « می‌خواهیم ‌تالاب را برای لک‌لک‌ها حفظ کنیم.»

چه شد که به فکر ساختن لانه برای لک‌لک‌ها افتادید؟

به گزارش همشهری، سیل سال۱۳۹۸ برای روستای ما برکت آورد. تالاب پرآب شد و ۲سال بعد از آن هم به لطف خدا، بارندگی خوب بود. از آن سال زادآوری لک‌لک‌ها خیلی خوب شد. هرکدام ۳تا جوجه را بزرگ کردند. لک‌لک‌ها تمام سال اینجا ماندند و فقط بچه‌هایشان لانه را ترک کردند. سال بعد لک‌لک‌های بالغ به روستا برگشتند.

عید۱۴۰۱ ‌ناگهان، تمام تیرهای برق پر از لک‌لک شد. نمی‌دانستیم چطور به لک لک‌ها کمک کنیم. از دوستان محیط‌زیستی پرسیدیم آنها گفتند برخی لاستیک کهنه به سر تیر می‌اندازند. آنها ده‌ها بار چوب سرلاستیک‌ها آوردند و باد زد و لانه را خراب کرد. یکی از فعالان محیط‌زیست اراک پیشنهاد داد که برایشان سبد آهنی بسازیم ولی برای این کار اداره برق باید همکاری کند و سیم‌های برق را از بالای دکل، کمی پایین‌تر بیاورد.

عید۱۴۰۱ نخستین آشیانه‌های آهنی را نصب کردیم. یک روز صبح دیدم که در تمام لانه‌ها لک لک نشسته است. اما خشکسالی همان سال باعث شد لک‌لک‌ها جوجه‌هایشان را از لانه بیرون بیندازند. بحمدالله در سال۱۴۰۲ لک‌لک‌ها ۲۳لانه درست کردند و همه جوجه‌هایشان را نگه داشتند. هیچ تلفاتی هم نداشتیم چون تالاب خشک نبود. از ابتدای امسال تا الان با کمک خیرین و دوستداران محیط‌زیست ۶لانه ساخته ایم.
مردم چطور کمک می‌کنند؟
وقتی در پیج اینستاگرام اعلام می‌کنم که می‌خواهیم برای لک‌لکی آشیانه بسازیم، مردم به‌صورت مشارکتی هزینه ساخت لانه را پرداخت می‌کنند. افراد با نیت خیرات برای اموات پول ساخت را به دهیاری روستا می‌دهند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901044

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • سایبرتراک مناطق محروم! (عکس)
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی