Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر دولت آکپارتی نتواند در حوزه واکسیناسیون، توقعات مردم را به جای بیاورد، در کنار دیگر انتقادات مطرح شده در حوزه‌های سیاسی و حقوقی، در بخش درمان و مبارزه با کرونا هم، مشکلات بیشتری خواهد داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ترکیه در مسیر مبارزه با کرونا در دو ماه آخر سال 2020 میلادی شرایط سخت و دشواری را پشت سر گذاشت و در چهار روز اخیر، وارد شرایطی شده که تا حدودی نگرانی مسئولین نسبت به دوران پیک کرونا، کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

آخرین آمار ابتلای به ویروس کرونا در ترکیه/توقف پرواز به کشورهای انگلیس، هلند، دانمارک و آفریقای جنوبیآخرین آمار ابتلای به ویروس کرونا در ترکیه/جان باختن 241 نفر دیگر

با این حال، ترس جهانی از جهش ویروس کرونا، ترکیه را نیز در برگرفته و این کشور، هنوز  روند واکسیناسیون را شروع نکرده است.

بر اساس آخرین آمارها که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ملی ترکیه منتشر شده، وضعیت فعلی شیوع ویروس کووید 19 در این کشور به این شرح است:

شمار کل مبتلایان: 2 میلیون و 50 هزار نفر.

شمار کل فوت بر اثر کرونا: 18 هزار و 351 نفر.

شمار کل شفایافتگان: 1 میلیون و 835 هزار نفر.

شمار کل تست: 23 میلیون مورد.

درصد اشغال کل ظرفیت تخت های بیمارستانی: 51 درصد.

ظرفیت انجام تست در شبانه روز: بین 190 تا 200 هزار.

با توجه به این آمار، ترکیه از حیث تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا، حتی از ایتالیا و فرانسه نیز پیشی گرفته است.

مشاهده جدول بالا نشان می دهد که ترکیه پس از کشورهای آمریکا، هندوستان، برزیل، روسیه، فرانسه و انگلیس، با شمار کل 2 میلیون و 25 هزار مبتلا، در رده هفتم جهانی قرار گرفته اما از حیث آمار فوت با کشورهای مزبور، فاصله معنی داری را ثبت کرده است.

البته نکته مهم اینجاست که در همین جدول شکل کوچک نمودار سیر شیوع و کنترل ویروس کرونا در ترکیه، شکل عجیبی دارد که پیک ناگهانی به قله رسیده آن و پایین آوردن سریع این پیک، با روند کشورهای دیگر متفاوت است.

به دنبال افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه و گذر کردن تعداد مبتلایان از عدد 35 هزار نفر در یک شبانه روز، رسانه های احزاب مخالف اردوغان، سیاست های دولت را به چالش کشیدند.

روزنامه ینی چاغ ارگان رسانه ای حزب خوب نوشت:«وقتی که شمار مبتلایان طی 24 ساعت در کره جنوبی به رقم 2 هزار نفر نزدیک می شود، دولت به فکر تعطیلی کشور می افتد و می خواهد تدابیر بسیار سختگیرانه در نظر بگیرد. اما در ترکیه وقتی که در یک شبانه روز نزدیک به 35 هزار مبتلای جدید ثبت می شود، مسئولین، با خونسردی کامل به مردم می گویند: چیزی نیست. دندان بر جگر بگذارید.»

قرنطینه مسافران انگلیس

پس از اعلام آمارهای شیوع سریع ویروس جهش یافته کرونا در کشور انگلیس، اغلب کشورهایی که به لندن پرواز مستقیم داشتند، دچار نگرانی شدند. فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده که تنها در فاصله 6 روز، برای 4 هزار و 607 مسافر که از طریق هواپیما وارد ترکیه شده اند، هتل و اقامتگاه ایزوله در نظر گرفته شده و آنان به مدت 2 هفته تمام در قرنطینه خواهند ماند.

تابلوی پدید آمده در انگلیس، جهان را با این چالش روبرو کرد که احتمالاً ویروس موذی کرونا که حالا جهش یافته و صورت دیگری پیدا کرده، با واکسن هم از بین نخواهد رفت. اما پروفسور اوغور شاهین، پزشک و کاشف ترک ویروس کرونا که شهروند کشور آلمان است، در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که کرونای جهش یافته نیز بررسی شده و جای نگرانی وجود ندارد.

محدودیت برای کریسمس در ترکیه

در چند سال اخیر، دوقطبی سیاسی و اجتماعی، بر موضوع آغاز سال نو میلادی نیز تاثیر گذاشته است.

جامعه محافظه کار و هوادار حزب حاکم، عمدتاً بر این باورند که گرامی داشتن و جشن گرفتن سال نو میلادی برای جامعه مسلمان، سنت حسنه ای نیست. اما لاییک ها، چپ ها و آن بخش از جامعه که علاقه ای به گفتمان حزب حاکم ندارند، در تلاش هستند تا کریسمس را همچون کشورهای اروپایی جشن بگیرند و طبیعتاً در  این مسیر، توریسم و درآمد میلیاردی هتل ها و رستوران ها نیز به کمک این قشر می آید.

به همین دلیل، هر سال میلیون ها شهروند ترکیه بر اساس میزان وسع مالی خود، برای شرکت در مراسم سال نو هتل ها که شامل هزینه ورودی و شام و مخلفات است، جا رزرو می کنند اما ظاهراً امسال از این خبرها نیست.  چرا که وزارت بهداشت ترکیه و ستاد ملی مبارزه با کرونا، از دولت و وزارت کشور خواسته تا به هیچ وجه، به هتل ها مجوز برگزاری مراسم شب کریسمس داده نشود. 

برگ برنده ای به نام تست

یکی از امکانات و مزیت های مهم ترکیه در روند مبارزه با کرونا، انجام تست های بالا است.

بر اساس اعلام آمار رسمی وزارت بهداشت ملی ترکیه، در این کشور تاکنون 23 میلیون تست کرونا انجام شده که 2 میلیون و 50 هزار مورد، منجر به تشخیص بیماران شده است.

این در حالی است که به عنوان مثال در ایران، تاکنون 7 میلیون و 97 هزار تست انجام شده که رقمی معادل یک سوم تست های انجام شده در ترکیه است و به دنبال آزمایش های انجام شده در ایران، رقم مجموع بیماران کووید 19 در کشور به یک میلیون و 165 هزار  نفر رسیده است.

دولت و چالش بدهی

منتقدین دولت اردوغان، بر این باورند که وزارت امور مالی و دارایی و وزارت بازرگانی، کرونا را تبدیل به بهانه و دستاویز کرده و می خواهند تمام مشکلات مالی و اقتصادی کشور را به این موضوع ربط دهند.

اما کارشناسان احزاب مختلف ترکیه معتقدند که عدم استقلال بانک مرکزی در سیاست های پولی و مالی و پیامدهای تلخ سیاست های غلط برات آلبایراک وزیر سابق امور مالی و دارایی و داماد ارشد اردوغان، بلایی بر سر منابع ارزی ترکیه آورده که حتی اگر کرونا نبود، ترکیه باز هم شرایط سختی را تجربه می کرد. با این حال، دولت فعلاً برای تامین ارز، منابع چندانی در اختیار ندارد و بار بدهی ها سنگین و سنگین تر شده است.

شیوع گسترده ویروس کرونا، دو حوزه حیاتی توریسم و تجارت ترکیه را با رکود بی سابقه ای روبرو کرد.

روزنامه ملی گازته، امروز در یک گزارش اقتصادی ویژه به بررسی این موضوع پرداخته که اغلب اتاق های بازرگانی و اتاق های صنایع در استان های مختلف ترکیه، درخواست حمایت دولتی دارند و شرایط به گونه ای است که بسیاری از فعالان زبده حوزه صنعت و تجارت، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند و از دولت می خواهند به هر دو شکل بلاعوض و با سود پایین، تسهیلاتی در اختیار آنان بگذارد تا بتوانند سر پا بمانند.

اما واقعیت این است که دولت نیز پولی برای پرداخت ندارد. چرا که اولاً منابع ارزی بانک مرکزی ترکیه، بسیار ضعیف شده، شوک دلاری، کاهش درآمد مالیاتی و هزینه های سنگین مبارزه با کرونا، دولت را در  شرایط دشواری قرار داده و مهم تر از همه این ها، استقراض هر دو بخش خصوصی و دولتی به بانک های جهانی، رقم بی سابقه ای از بدهی و تعهدات مالی را به وجود آورده که در اقتصاد ترکیه سابقه نداشته است.

در نتیجه، پیروز شدن بر کرونا، انجام عملیات واکسیناسیون و تلاش برای بازگشت به شرایط عادی، برای ترکیه تبدیل به یک ضرورت حیاتی و سیاسی شده و اگر دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه نتواند در حوزه واکسیناسیون، توقعات مردم را به جا بیاورد، در کنار دیگر انتقادات مطرح شده در حوزه های سیاسی و حقوقی، در بخش درمان و مبارزه با کرونا هم، مشکلات بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا ترکیه ویروس کرونا ترکیه مبارزه با کرونا کرونا در ترکیه ویروس کرونا انجام شده هزار نفر شمار کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۶۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند

رجب طیب اردوغان پس از مذاکره با رهبر مخالفان «اوزگور اوزل» امروز جمعه گفت که تصمیم دارد «روند نرم‌تری» را در سیاست ترکیه آغاز کند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه برای اولین بار در هشت سال گذشته، میزبان رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق (CHP) ترکیه بود.

به گزارش اسپوتنیکف اردوغان پیش از این گفته بود که انتظار دارد در مورد تصویب قانون اساسی جدید در این جلسه بحث شود.

اردوغان به خبرنگاران گفت: به آقای اوزل گفتم که من در اولین فرصت در دفتر آنها بازدیدشان را پس می‌دهم. ترکیه به این کار احتیاج دارد. من می‌خواهم با انجام این دیدار در اولین فرصت، روند نرم شدن سیاست را در ترکیه آغاز کنم.

رهبر ترکیه افزود: با بازدید اوزل، سیاست ترکیه وارد «دوره‌ای بسیار نرم‌تر» شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • ترکیه کلیه فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
  • رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • تبعات فروش اینترنتی دارو/ تهدید جدی سلامت خانواده با طرح عرضه اینترنتی دارو
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟