Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان چندی پیش یکی از رسانه‌های رسمی آماری از خودکشی به عنوان پنجمین دلیل مرگ و میر نوجوانان و جوانان در کشور منتشر کرد که در میان این آمارها، نام اصفهان به عنوان دومین استان با بیشترین خودکشی این گروه سنی به چشم می خورد.

بر اساس پژوهش انجام شده توسط یک سازمان مردم نهاد از خودکشی های رسانه ای شده طی این ۱۰ سال، ۴۵ درصد از خودکشی ها مربوط به بازه سنی ۹ تا ۱۴ سال و ۵۵ درصد دیگر مربوط به بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین براساس نتایج این پژوهش، شهرهای تهران، اصفهان و همدان بیشترین آمار خودکشی را داشته اند.

مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نتایج این پژوهش از طریق جمع آوری گزارش از رسانه ها به دست آمده و از نظر علمی جای تأمل دارد، چون اگر قرار است پژوهشی انجام شود باید ضرورت انجام پژوهش و روش های پژوهش مشخص شود، درحالی که در گزارش یاد شده اصل پژوهش منتشر نشده، بلکه نتایج آن در یک رسانه منتشر شده است.

وی با تاکید براینکه اصفهان در مقایسه با برخی استان های کشور جزو استان های با رتبه پایین خودکشی است، گفت: به طور کلی ایران نسبت به کشورهای دیگر دنیا رتبه پایین خودکشی را دارد و اصفهان هم نسبت به استان های دیگر رتبه پایینی دارد. این رتبه براساس آمارها و اطلاعات پزشکی قانونی و نتایج پژوهش های علمی و مستند مشخص شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با تصریح براینکه وضعیت اصفهان نگران کننده نیست و ما رتبه سوم خودکشی را نداریم، گفت: خودکشی جزو آسیب های اجتماعی اولویت دار و خیلی شایع در استان اصفهان نیست.

وی نسبت به عواقب انتشار چنین اخباری هشدار داد و گفت: در درجه اول باید نیت و انگیزه انتشار چنین اخباری مشخص باشد؛ اگر انگیزه هشدار دادن به خانواده ها است باید راهکارهای پیشگیرانه و آموزشی نیز ارائه شود، اما اگر هدف هشدار به مسئولان است، باید مخاطب آن به مسئولان محدود شود و نه عامه جامعه.

ناجی با بیان اینکه این جنس خبرپردازی ها نیاز به کار کارشناسی و تحلیل اجتماعی دارد، افزود: اگر هدف از انتشار این اخبار سیاه نمایی و نشان دادن ناکارآمدی نهادهای اجتماعی است که اساسا با آنها کاری نداریم، چون آمار خودکشی ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است، اما اگر واقعا نگران سلامت روانی جامعه هستند باید راهکارهای دیگر هم مدنظر قرار گیرد و نسبت به اطلاع رسانی و آگاه سازی هرچه بیشتر جامعه تلاش کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان با اشاره به اینکه افکار خودکشی بیشتر مربوط به دوران نوجوانی و زمانی است که نوجوان با مشکلاتی مثل شکست عشقی و تحصیلی و ... مواجه شده و فکر خودکشی به سراغ او می آید، گفت: در بحران کرونا که ارتباطات اجتماعی و حضور نوجوانان در عرصه اجتماعی کمتر شده، ممکن است نوجوانان دچار افسردگی شود، درحالی که در این شرایط عوامل محافظت کننده مثل نظارت خانواده ها، فعالیت های اجتماعی و آموزش مجازی نوجوانان هم وجود دارد که این عوامل محافظت کننده می تواند عوامل خطرساز را خنثی کند.

وی ادامه داد: اگر در این دوران نوجوان به حال خود رها شود دچار سردرگمی، بی هویتی و افسردگی می شود، ولی دانش آموز در آموزش مجازی درگیر شده و حتی وقت بیشتری صرف آموزش و یادگیری می کند پس نمی توان این طور تحلیل کرد که چون نوجوانان به مدرسه نمی روند خطر بیشتری متوجه آنها است.

ناجی با اشاره به اینکه پیش از بحران کرونا اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی تهدیدی برای نوجوانان بود، گفت: وسایل الکترونیک مثل گوشی هوشمند و تبلت یکی از ابزارها و لوازم مورد نیاز تحصیل دانش آموزان شده و ممکن است در کنار استفاده آموزشی، استفاده دیگری هم از این وسایل بکنند، درحالی که برخی خانواده ها با تصور اینکه نوجوان در کلاس های آنلاین شرکت می کند او را به حال خودش رها می کنند.

وی خواستار نظارت والدین بر آموزش مجازی فرزندانشان شد و گفت: خانواده ها باید هوشیار باشند تا نوجوان وارد سایت های مختلفی که محتوای مناسبی برای آنها ندارد نشوند و یا دچار اعتیاد و وابستگی زیاد به اینترنت نشوند، ضمن اینکه از نظر فیزیکی هم ممکن است دچار عوارض نشستن بیش از اندازه، خیره شدن به صفحه گوشی و تبلت و لپ تاپ و کم تحرکی شوند، بنابراین والدین باید خود را درگیر آموزش فرزندانشان کرده و در انجام تکالیف آنها مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خودکشی خودکشی نوجوانان آسیب اجتماعی آموزش مجازی اعتیاد اینترنتی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«فضل‌الله رنجبر» از حوزه انتخابیه خدابنده به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

- شناختی از ترکیب منتخبین فعلی ندارم و نگاهم صرفاً خدمت به مردم است.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس دوازدهم وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی به ویژه اشتغال، تورم و مبارزه با فقر و آسیب اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون عمران و یا امنیت ملی و سیاست خارجی

مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

نرخ بالای فلاکت، مشکل بیکاری و تورم و آسیب‌های اجتماعی / ‏‬ بهترین راهکار برای حل این مشکلات هم افزایی بین مجمع نمایندگان استان کرمانشاه و تاثیرگزاران در استان است که باید برای جذب و تسهیل سرمایه گذاری در استان و بهبود فضای کسب و کار در کنار امنیت سرمایه گزاری و کاهش هزینه‌های تولید و حجم واسطه‌ها انجام شود و همچنین بهبود سیستم توزیع و نظارت از ذیگر لازمه‌های در کرمانشاه است.

استفاده از ظرفیت‌های خوب در استان کرمانشاه در زمینه اقتصاد مرز، گردشگری، و کشاورزی باید به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

کرمانشاه برای برون رفت از مشکلات نیاز به یک نگاه ویژه ملی از سوی دولتمردان مرکز دارد؛ نمایندگان باید تلاش کنند تا این نگاه ویژه ملی به استانی که به فرمایش مقام معظم رهبری سینه ستبر ایران اسلامی نامیدند، ایجاد شود.

برای آسیب‌های اجتماعی بهرتین راهکار بر اساس تجربه کاری ام تلاش برای ردیف اعتباری ویژه و اختصاصی در قانون بودجه سالیانه کشور است؛ همچنین استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های مردمی و جهادی و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و نیروهای متخصص حوزه فرهنگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جهت اجرای طرح‌های مناسب در محلات جامعه هدف است.

کد خبر 6081582

دیگر خبرها

  • علل شایع پیری زودرس پوست صورت
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز