Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدباقر خرمشاد کارشناس مسائل بین‌الملل طی سخنانی در نشست «چرایی اسلام ستیزی در غرب» که به همت مجمع بین المللی اساتید مسلمان برگزار شد، با موضوع «بنیادگرائی لائیک و اسلام ستیزی در فرانسه»؛ گفت: در این باره سه سوال مطرح می‌کنم، با سه فرضیه جواب می‌دهم و دو راه حل و پیشنهاد مطرح می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سوال اول اینکه چرا اسلام ستیزی در فرانسه وجود دارد؟ سوال دوم اینکه علل و عوامل داخلی و خارجی اسلام ستیزی فرانسوی در چیست؟ و سوال سوم اینکه  آن گونه که سیاست مداران و رسانه‌های فرانسه مطرح می‌کنند، عامل اسلام ستیزی در فرانسه، مسلمان‌ها و تندروی‌های آنها یا باصطلاح غیرمتساهل بودن آنهاست؟ یا اینکه علل و عوامل دیگری در درون جامعه هست که باعث چنین اسلام ستیزی حاد و تندی در فرانسه می‌شود.؟

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: فرضیه اول بنده در پاسخ به این سوال‌ها این است که «بنیادگرایی لائیک» یکی از مهمترین عوامل تشدید اسلام ستیزی در فرانسه است. توضیح مسئله این است که لائیک‌ها، ادعایشان این است که اساسا بنیادگرایی، دارای ریشه‌های مذهبی و دینی است. ادیان و مذاهب در ذات خود بنیادگرا می‌شوند خصوصا با توجه به سابقه کاتولیسیسم و بنیادگرایی‌هایی که در درون کاتولیسیسم وجود داشت. به همین دلیل اساسا لائیسیته فرانسه، خودش را پاسخی می‌داند به بنیادگرایی مذهبی یا بنیادگرایی دینی مسیحی.

خرمشاد یادآور شد: سوال این است که آیا بنیادگرایی، صرفا منحصر به مذاهب و ادیان است یا اینکه می‌تواند بنیادگرایی در درون لائیسیته یا لائیسیسم هم شکل بگیرد؟ پاسخ این است که امروزه در فرانسه، بنیادگرایی لائیک تبدیل به یک جریان قوی شده به طوریکه رئیس جمهور فرانسه برای اینکه خودش را در قالب آن تعریف بکند، تندترین موضع‌گیری‌های مبتنی بر لائیسیته بنیادگرا را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: فرضیه دوم بنده این است که بنیادگرایی، بنیادگرایی می‌آورد. یعنی بنیادگرایان لائیک فرانسه از جمله رئیس جمهور فرانسه (مکرون) با موضع‌گیری‌هایی که انجام دادند، باید بدانند که در حال بنزین ریختن بر آتش بنیادگرایی در جهان‌اند که در نتیجه آن، به سمت جهانی با بی ثباتی بیشتر، خشونت بیشتر، ناآرامی بیشتر و جهانی تهی از صلح رفته ایم.

خرمشاد ادامه داد: فرضیه سوم من این است که متأسفانه در فرانسه و اروپا به تعبیر مرحوم شهید مطهری، روح جنگ‌های صلیبی، کماکان توسط بنیادگرایان لائیک جاری است. مرحوم شهید مطهری در کتاب «نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر» می‌گوید: هنوز روح جنگ‌های صلیبی در اروپا جاری است. روح جنگ‌های صلیبی یعنی چی؟ یعنی اصرار غرب بر تحمیل ارزش‌های خود بر دیگران، از جمله مسلمان‌ها ولو به هر قیمتی، با زر و زور و تزویر.

وی گفت: با توجه به این وضع، راه حل چیست؟  راه حل نزدیک این است که رهبران فکری و سیاسی فرانسه به نوعی اعتدال گرایی لائیک برگردند؛ یعنی عقلای سیاسی و فکری فرانسه، کمک کنند تا تندروها و بنیادگرایان لائیک تضعیف شوند و عرصه برای کسانی که در لائیسیته معتدل‌ترند، باز بشود.

خرمشاد افزود: این کار شدنی است در چهارچوب یکی از اصول اساسی دیگر لائیسیته یعنی «تساهل و تسامح و مدارای سکولار»؛ یعنی تحمل و احترام گذاری به ارزش‌های دیگران از جمله ارزش‌های مسلمانان؛ یعنی به کار گیری عقلانیت ولو همان عقلانیت ابزاری غربی. چرا؟ با هدف داشتن زیست بومی باثبات‌تر، صلح آمیز‌تر و آرام‌تر.

وی گفت: دومین راه حل این است که سیاستمداران فرانسوی برای حل مسائل داخلی خودشان یا پرت کردن حواس شهروندانشان از مسائل اصلی خودشان، به اسلام ستیزی یا دمیدن بر ابعاد دیگر بنیادگرایی لائیک دامن نزنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: این عمل شاید در کوتاه مدت جواب بدهد و مثلا آقای مکرون در انتخابات آینده، بتواند آراء راست گرایان افراطی یا ملی گرایان افراطی را با این وضع جلب و جذب خودش کند. اما باید بداند که در دراز مدت، خطری بسیار جدی را متوجه جامعه فرانسه و متوجه جامعه جهانی کرده است.

وی اضافه کرد: یکی از علل دیگری که در فرانسه، سیاست مداران و رسانه‌ها، به اسلام ستیزی دامن می زنند، این است که نقاط قوتی در اسلام هست که آن نقاط قوت، پاسخی است به بخشی از دردهای جامعه ماده زده فرانسه.

خرمشاد گفت: بخشی از سیاست مداران فرانسه یا بخشی از بنیادگرایان لائیک فرانسه اصرار دارند که بین اسلام و جهان غرب، هیچ گاه صلح برقرار نشود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرانسه اسلام رسانه ها اسلام ستیزی اسلام ستیزی در فرانسه سیاست مداران راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۷۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به اهتزاز درآوردند.

تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.

رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می دهند، مشاهده می کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

دانشجویان فرانسوی از دانشگاه علوم سیاسی پاریس خواستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.

یک دانشجوی ۲۰ ساله دیگر نیز که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی در این دانشگاه تحصیل می کند، گفت: بسیار خرسند هستیم که دانشجویان در دانشگاه های بیشتری بسیج می شوند.

این معترض فرانسوی گفت: امیدواریم این اعتراضات به همه دانشگاه ها و خارج از آن گسترش یابد... ما تا وقتی که نسل‌کشی غزه پایان نیافته تسلیم نمی شویم.

رویترز نوشت دانشگاه سیانس پو به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

برخی از رسانه های فرانسوی گزارش دادند: چهارشنبه شب، پلیس فرانسه گروهی از دانشجویان را که مقابل این دانشگاه را مسدود کرده بودند، متفرق کرد. سیاستمداران چپ‌گرا، این اقدام دانشجویان را محکوم کردند.

دور تازه درگیری بین پلیس و دانشجویان بر سر جنگ غزه روز پنجشبه در دانشگاه های آمریکا در گرفت و ابهاماتی را درباره شیوه برخورد با دانشجویان با توسل به قوه قهریه به منظور سرکوب دانشجویان برانگیخت.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا از زمان بازداشت های گسترده در دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته شدت گرفته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • طعنه رسانه فرانسوی به بارسلونا؛ دمونتادا جواب ریمونتادا
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند + فیلم
  • دانشجویان فرانسوی هم به میدان آمدند
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند