Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور کاهش یافت، تداوم اصلاح معاملات بورس در فصل پاییز، لزوم آموزش همگانی و ارتقای ظرفیت‌ هسته معاملات بورس، نرخ تورم آذرماه به ۳۰.۵ درصد رسید، علت گرانی اصناف نیستند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه اول دی شبستان به شرح زیر است:

نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور کاهش یافت

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٤,٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ١.٣ واحد درصدی به ٥٧.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٣.١ واحد درصدی به ٣٨.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٤,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٨.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه آذر ١٣٩٩ به ٢,٠ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٣.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٠ درصد و ٠.٥ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٢.٨ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٠,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوارهای شهری و روستایی برابر ٣٠,٥ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١.٥ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

 

تداوم اصلاح معاملات بورس در فصل پاییز

شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی فصل تابستان با کانال یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد به استقبال فصل پاییز رفت، این رقم در روز یکشنبه (۳۰ آذر ماه) و در روز پایانی معاملات فصل پاییز به عدد یک میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید که این آمار حاکی از افت ۱۵۶ هزار واحدی شاخص بورس در سه ماه فصل پاییز است.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان معاملات فصل تابستان ۴۱۵ هزار و ۹۰۹ واحد بود که این عدد دیروز (یکشنبه) و در آخرین روز معاملات آذر ماه به ۴۴۷ هزار و ۷۲۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۲ هزار و ۵۹۹ واحد به عدد ۲۹۳ هزار و ۱۵۱ واحد رسید.

بررسی عملکرد صنایع مختلف نشان دهنده اقبال بازار به سمت گروه‌های کوچک و متوسط و بازدهی مثبت این گروه نسبت به گروه‌های بزرگ است.

در سه ماه فصل پاییز عمده فروشی، سایر واسطه گری های مالی، بیمه و بازنشستگی، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی به جز قند و شکر، لاستیک و پلاستیک، زراعت و خدمات وابسته، استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف، رایانه، هتل و رستوران، خرده فروشی، کانی غیرفلزی، محصولات فلزی، دارویی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، فنی و مهندسی، خودرو و قطعات، سایر حمل و نقل، سرمایه گذاری ها، قند و شکر، استخراج زغال سنگ، اطلاعات و ارتباطات، ماشین آلات و تجهیزات با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

همچنین نماد فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، بانک‌ها و موسسات اعتباری، شیمیایی، استخراج سایر معادن، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، منسوجات، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، دستگاه‌های برقی، واسطه گری های مالی و پولی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، چاپ، محصولات چوبی، مخابرات، فرآورده های نفتی، چندرشته ای صنعتی، محصولات کاغذی، پیمانکاری صنعتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، محصولات چرمی و وسایل ارتباطی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.

نمادهایی مانند دنا آفرین فدک (گدنا)، فنرسازی زر (خزر)، بیمه آرمان (آرمان)، آسیا سیر ارس (حآسا)، خوراک دام پارس (غدام)، صنعتی مینو (غصینو)، بهنوش (غبهنوش)، تجهیر نیروی زنگان (شزنگ)،جوشکاب یزد (بکاب)، سیمان اصفهان (سصفها)، کاشی سینا (کاوه)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، مگسال (زمگسا)، رینگ سازی مشهد (خرینگ)، پتروشیمی ارومیه (شاروم)، بیمه تجارت نو (بنو)، بسته بندی مشهد (فبستم)، احیا صنایع خراسان (واحصا)، لیزینگ رازی (ولراز)، ایران تایر (پتایر)، معدنی دماوند (کدما)، معادن مس تکنار (تکنار)، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا ( حسینا)، مرجان کار (کمرجان)، شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران زاگرس (ثزاگرس) و مرآت پولاد (تپولا)، کف (شکف)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (رکیش)، خودکفایی آزادگان (خودکفا)، حمل و نقل توکا (حتوکا)، شیمیایی فارس (شفارس)، کاشی تکسرام (کترام)، کاشی پارس (کپارس) جزو مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

 

افزایش ٢٨,٤ درصدی قیمت فروش هر مترمربع زمین در فصل تابستان

در فصل تابستان امسال،  متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٧٣٣٤٤ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٦٧ متر مربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٢٨,٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٠١.٨ درصد افزایش داشته است.

بنگاه‌های معاملات ملکی کشور موظف هستند مشخصات کلیه‌ معاملات خرید و فروشی که سند آنها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در سامانه‌ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند.

با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد. در ضمن وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ به‌روز شده است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٧٣٣٤٤ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٦٧ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٢٨,٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٠١.٨ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معامالت ملکی در سطح کل کشور ۴۵۴۷۶ هزار ریال با میانگین مساحت ۵۰۱ مترمربع و متوسط عمر بنای ۵۷ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۲.۷۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲.۳۱ درصد افزایش داشته است.

 

نرخ تورم آذرماه به ۳۰.۵ درصد رسید

نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به ٣٠.٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٤.٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١.٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١.٣ واحد درصدی به ٥٧.٩ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٣.١ واحد درصدی به ٣٨.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤٤.٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٤٨.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آذر ١٣٩٩ به ٢,٠ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٣.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٠ درصد و ٠.٥ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ١.٩ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٢.٨ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٢.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به ٣٠.٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوار‌های شهری و روستایی برابر ٣٠.٥ درصد است که برای خانوار‌های شهری ١.٥ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

 

 

لزوم آموزش همگانی و ارتقای ظرفیت‌ هسته معاملات بورس

اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: تغییرات زیادی نظیر اعطای مجوز به کارگزاری‌های جدید در بورس به زودی انجام می‌شود.

او افزود: همه مجوز‌ها در بورس باید آزاد شود تا فضایی کاملا رقابتی ایجاد شود. بخشی از مجوز‌ها مانند افزایش سقف تعدادی از صندوق‌ها در انتظار تصمیم شورای پول و اعتبار بانک مرکزی است. اکنون نهاد‌های وابسته به بانک‌ها که در بورس فعالیت می‌کنند مجوز لازم برای افزایش اعتبار صندوق‌های خود را دریافت کرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: مشکل هسته معاملات از روش‌های نرم‌افزاری و تغییر سیستم معاملاتی توسط مهندسان داخلی حل شده است، ولی در صورت بزرگ‌تر شدن بازار احتمال بروز اختلال وجود دارد و باید ارتقای ظرفیت‌های هسته همچنان ادامه داشته باشد. در شرایط کنونی حجم بازار به حدی رسیده است که اتخاذ هرگونه سیاستی از سوی دولت تأثیرات متفاوتی بر ارزش معاملات می‌گذارد.

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران گفت: آموزش همگانی و ایجاد فضای رقابتی در بازار سرمایه باید مورد توجه مسئولان سازمان بورس باشد.

رفتار‌های گروهی سهامداران، تعادل بازار بورس را به هم می زند

در ادامه برنامه سعدوندی، اقتصاددان گفت: متأسفانه در بورس ایران شاهد رفتار‌های گروهی از سهامداران هستیم. یعنی وقتی سهامی در حال رشد است تعداد زیادی از مردم به سمت آن رفته و همگی مسیری یکسان برای افزایش سرمایه خود را انتخاب می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همین وضعیت در مورد سهام‌های در حال سقوط نیز رخ می‎ دهد و ناگهان  تعداد کثیری از سهامداران تبدیل به فروشنده سهام می‌شوند. چنین رفتاری باعث می‌شود که بازار سرمایه در بازه‌های زمانی مختلف سراسر قرمزپوش یا سبزپوش باشد.

 

علت گرانی اصناف نیستند/قانون نظام صنفی نیاز به اصلاح دارد

ابراهیم درستی، نائب رئیس اتاق اصناف با حمایت از اصناف و خرده فروشان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: بخش عظیمی از بار اقتصاد و مشکلات را اصناف دارند به دوش می‌کشند و نمی‌شود فقط اصناف را مقصر دانست، اصناف در این شرایط هزینه هایشان بسیار بالا رفته در حالی که درآمدشان اغلب کاهش داشته است.


او با بیان این که علت گرانی اصناف نیستند، گفت: همین الان ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت است آیا در آن بخش‌ها هیچ گرانی اتفاق نیفتاده است؟


درستی همچنین گفت: حراج‌ها و تخفیف‌های غیر واقعی هم تخلف است و هم تقلب و اگر با مرتکبان آن برخورد قاطع و بازدارنده شود قطعا موثر خواهد بود.


نائب رئیس اتاق اصناف افزود: قانون نظام صنفی نیاز به اصلاح دارد و هر چه زودتر اصلاح شود بهتر است و می‌تواند تا ۹۰ درصد تخلف‌ها را برطرف کند.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار درصد بوده که نسبت به ماه قبل واحد درصد کاهش داشته غیر خوراکی و خدمات آشامیدنی ها و دخانیات درصد افزایش داشته همین اطلاع در ماه قبل قیمت فروش هر مترمربع ١ ٥ واحد درصد افزایش تورم ماهانه نرخ تورم نقطه ای نرخ تورم سالانه خانوار های شهری نرخ تورم ماهانه برای خانوار خانوار های کشور برای خانوارهای خانوارهای شهری خانوارهای کشور درصد رسیده درصد رسیده واحد درصدی مشابه سال قبل سرمایه گذاری معاملات بورس آذر ماه ١٣٩٩ فصل تابستان نسبت به فصل ٣ واحد درصد شهری ١ درصد رسید فصل پاییز خوراکی ها ٣٠ ٥ درصد ماه قبل ١ ٤٤ ٨ درصد ٠ ٥ درصد هم چنین ٩ درصد ٠ درصد ٧ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۳۹۵.۱۹ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۷.۸۳۵ میلیارد سهم بود که طی ۷.۸۳۵ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۲,۲۲۵.۱۰۶ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۲۹,۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال شد.

نمادهای «فملی»، «شپنا» و «شستا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

کد خبر 748298

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه