Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تامین بذر گواهی شده و اصلاح شده برای افزایش تولید محصول یک ضرورت است، گفت: راه‌اندازی مرکز تولید بذر گواهی شده در استان یک ضرورت است.

او افزود: در حوزه تولید بذر، نشا و نهال به عنوان هسته اولیه در کشاورزی، باید از نهاده‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده در چهارمحال و بختیاری

برزگر با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته ۲۳ هزار تن حبوبات در استان تولید شد اضافه کرد: سالانه دو هزار تن بذر حبوبات برای کشت استفاده می‌شود که باید برای کشت بهتر از هسته بذری حبوبات مرغوب و سالم استفاده کرد و یا هر چهار سال یکبار هسته بذری تجدید شوند و یا سالانه ۲۵ درصد هسته بذری در حوزه غلات، حبوبات علوفه و نباتات صنعتی بذر‌های گواهی شده باشد.

او با تاکید بر اجرای طرح تغییرالگوی کشت در استان ادامه داد: تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی باید آگاهانه و هوشمندانه انجام شود و مجموعه عوامل متناسب با کشت از جمله آفات و بیماری، اقلیم، منابع آب باید بررسی و تغییرالگوی کشت به صورت تدریجی انجام شود.

برزگر گفت: تغییر الگوی کشت یک ضرورت است که نمی‌توان کشت محصولات راهبردی (استراتژیک) را کنار گذاشت و به جای آن محصولات اقتصادی کشت کرد.

او افزود: براساس آمارنامه بخش کشاورزی در سال ۸۹ بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در حوزه کشاورزی در استان مصرف شد و کمتر از یک میلیون تن محصول برداشت شد، در صورتی که در سال زراعی گذشته کمتر از ۸۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب در این حوزه مصرف شده و تولیدات به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

برزگر، به افزایش میزان تولیدات و کاهش مصرف آب مصرفی نیز به عنوان تغییر الگوی کشت اشاره کرد.

او به از بین رفتن شش هزار هکتار اراضی درجه یک در استان در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها در راستای اجرای طرح هادی و توسعه شهر‌ها اشاره کرد و گفت: طبق قانون توسعه شهری سه تا پنج برابر مساحت طرح مصوب شهر حریم شهر است که بخش زیادی از اراضی در قالب توسعه شهر‌ها و روستاها، توسعه راه از کشاوری خارج شده است.

او افزود: درصد بالای از این میزان زمین که حوزه کشاورزی خارج شده از اراضی درجه یک کشاورزی بوده است.

برزگر با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های توسعه‌ای باید در مکان‌هایی انجام شود که ارزش خاک درجه پایین است اضافه کرد: در سال‌های گذشته کانون‌های جمعیت در کنار آب و زمین‌های کشاورزی شکل می‌گرفتند و توسعه شهر‌ها به شکل کنونی امنیت غذایی را تهدید خواهد کرد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی بذر گواهی شده کشت نهال تغییر الگوی کشت بذر گواهی شده یک ضرورت توسعه شهر شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح پمپاژ آب می‌تواند در کشاورزی بخش ناغان به عنوان قطب کشاورزی استان تحول خوبی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری غلامعلی حیدری امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در شورای اداری بخش ناغان، اظهار کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه پمپاژ آب کشاورزی ناغان مصوب شد که اجرای این طرح می‌تواند در کشاورزی بخش ناغان به عنوان قطب کشاورزی استان تحول خوبی ایجاد کند.

وی افزود: همچنین در دور اول سفر رئیس جمهور اعتباری برای جاده شلمزار-ناغان-کارون ۴ و جاده فرخشهر-دزک-شلمزار در نظر گرفته شد که به دلیل حادثه خیز بودن این دو جاده در اولویت برنامه‌های استانی قرار گرفته است.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای تسریع روند اجرایی تبدیل آبیاری سنتی به نوین، مرمت و روکش جاده‌ها، حل مشکل پسماند، ایجاد نشاط با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی و محرومیت زدایی اهتمام لازم در نظر گرفته شود.

غلامعلی حیدری خاطرنشان کرد: بخش ناغان یکی از مراکز ترانزیتی و زیبای استان به شمار می‌رود که موضوع گردشگری و بوم گردی برای این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 747951

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • راه اندازی بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد