Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نفیسه باقری پژوهشگر جهاد دانشگاهی اصفهان و مدرس تاریخ در خصوص معرفی این کتاب گفت: کتاب «سینما به روایت اصفهان» یک کتاب پژوهشی تحلیلی و تاریخی است که به بررسی تاریخ سینمای اصفهان طی سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۵۷ یعنی در دوره پهلوی اول و دوم می‌پردازد.

او افزود: از آنجایی که این کتاب، سینما را در بستر جغرافیای شهر اصفهان بررسی می‌کند لذا بخشی از تاریخ محلی اصفهان را نیز در برمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پژوهشگر جهاد دانشگاهی اصفهان و مدرس تاریخ تصریح کرد: این کتاب ۸ فصل دارد که فصل نخست آن به خیابان چهارباغ عباسی به عنوان مرکز سینمای اصفهان به صورت ویژه پرداخته، فصل دوم تاریخ سالن‌های سینما‌های اصفهان را روایت می‌کند و فصل سوم، چهارم و پنجم به رابطه نهاد قدرت و سینما و مناسبات اقتصادی و اجتماعی سینما در اصفهان می‌پردازد.

باقری ادامه داد: تجربیاتی از اصفهان در فصل ششم مطرح شده که فیلم‌ها و مستندات برجسته و درخشان با موضوع اصفهان را مورد بررسی قرار داده است؛ فصل هفتم به جریان سینما آزاد در اصفهان پرداخته و در فصل هشتم نیز با جریان سینماسوزی که مصادف است با حوادث انقلاب ۵۷ به پایان رسیده است.

این پژوهشگر تاریخ افزود: کتاب پیوستی از اسناد دارد که برای نخستین بار گردآوری و از آن‌ها در پژوهش استفاده شده است؛ همچنین در کتاب، نقشه‌ای از جانمایی سینما‌های اصفهان در دوره پهلوی قرار داده شده که برای نخستین بار با تحقیق میدانی تهیه شده است.

او با بیان اینکه مطالعات کتاب از سال ۹۶ آغاز شد و حدود سه سال طول کشید، ادامه داد: منابع اصلی کتاب، اسنادی بسیار پراکنده و روزنامه‌های محلی وقت که به هزاران ورق می‌رسید، بودند که باید گردآوری و دسته بندی می‌شدند لذا تحقیق و پژوهش و تحلیل آنان کاری بسیار وقت گیر بود.

باقری به محتوای کتاب نیز اشاره‌ای کرد و گفت: بخشی از این کتاب روایت افرادی است که زمانی عاشق و شیفته سینما بودند و سینما مهمترین و تنهاترین تفریح زندگی آنان بوده است.

او تصریح کرد: درخصوص تاریخ تاسیس سینما‌ها نیز روایات جالبی هست که این سینما‌ها توسط چه کسانی تاسیس شده و چه کسانی اصولا سینمادار بودند. سینماداران در آن زمان، افراد متمولی بودند که بخشی از سرمایه خود را وارد صنعت سینما می‌کردند چراکه برای آنان پرسود بود. اما نخستین کسانی که در تاریخ سینمای ایران به تاسیس سینما پرداختند معمولا از اقلیت‌های مذهبی- قومی، مثل ارامنه و مهاجران گرجی و روس بودند.

این مدرس تاریخ یادآور شد: سینما با خود مناسک و آدابی را هم به همراه داشت و مشاغل خُردی را در کنار خود ایجاد کرد؛ در واقع چهارباغ، خیابان بسیار مناسبی برای پا گرفتن این مشاغل خرد و وابسته به سینما‌ها بود از جمله مغازه‌های ساندویج فروشی، دکه‌های مطبوعاتی یا کسانی که با دوچرخه یا سه پاچه‌های خود، کار اعلان و تبلیغ فیلم‌های سینما‌ها را به شکل سیار بر عهده داشتند.

گفتنی است، کتاب «سینما به روایت اصفهان» کتاب پرفروش آبان‌ماه برخی از کتابفروشی‌های اصفهان شد و قرار است به زودی به چاپ دوم برسد.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معرفی سینماهای اصفهان سینما ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی، روز معلم را به استادان و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت.

در متن پیام دکتر طهرانچی آمده است:

«با حمد و ستایش به محضر باری‌تعالی و درود بر پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت کرامش که چراغ راه بشریت‏اند  

دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت بزرگمرد عرصه تعلیم و تربیت و اندیشه‌ورزی، شهید گرانقدر استاد مرتضی مطهری گرامی باد. 

بی‌تردید معلم و استادان در جامعه نماد عظمت و عزت انسان‌های فداکار و پاک‌‌سرشتی است که وجودشان مملو از عشق است و تجلی آن در تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین رؤیت می‌شود. بدین وسیله از زحمات ارزنده همه استادان ارجمند و معلمان دلسوز در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که در مسیر رشد و تعالی فرزندان این سرزمین تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. 

روز معلم فرصت مغتنم و شایسته‌ای است که حقیقت و اهمیت نقش و جایگاه آموزگاران و استادان در عرصه تعلیم و تربیت جامعه یادآور شود که زیربنای تعالی و رشد جامعه از این مسیر تحقق می‌یابد. به واقع آموزش و پرورش و آموزش عالی، رسالتی مهم در سرنوشت یک ملت دارند و  پل ارتباطی نسل‌های مختلف با اجتماع هستند که متناسب با اقتضائات و شرایط باید تأمین‌کننده نیازهای مادی و معنوی جامعه باشند. از این جهت نقش محوری معلّمان و استادان در آگاهی‌بخشی، تعلیم و تربیت نسل جوان بر کسی پوشیده نیست و مسئولیت سنگین تولید علم و دانش، اندیشه‌ورزی و تربیت نیروی کارآمد و توسعه همه‌جانبه کشور برعهده آنان است؛ این همان موضوعی است که شهید مطهری  تلاش کرد در جامعه علمی کشور درمورد آن آگاهی‌بخشی کند.

عرصه تعلیم و تربیت نظامی گسسته نیست، بلکه باید مجموعه‌ای بهم‌پیوسته، پویا و کارآمد باشد تا انسان‌هایی مفید برای جامعه شکل دهد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک نهاد آموزشی و اجتماعی، مسئولیت و رسالت خود را در همین راستا تنظیم کرده است؛ به طوری که دانشگاه به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند. 

واقعیت این است که درک گذشته، تابع درک آینده و آینده نیز به گذشته پیوسته است و بدین شیوه می‌توان افقی ترسیم کرد که مبتنی بر واقعیات جامعه باشد. مسلماً توجه به مسائل اخلاقی و انسانی، فرهنگی و اجتماعی، علمی و مهارتی مناسب، می‏‌تواند به تدوین یک مدل کارآمد آموزشی در مدارس و دانشگاه بیانجامد که در تعمیق مباحث تعلیم و تربیت مؤثر باشد. مدارس مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بی‌شک متناسب با این شرایط بازطراحی شده‌اند.
اینجانب با گرامیداشت یاد و نام استاد شهید مرتضی مطهری (ره) و بزرگداشت مقام شامخ معلم، این روز را به همه معلمان و استادان گرانقدر و زحمت‏کش دانشگاه آزاد اسلامی تبریک و تهنیت می‏‌گویم و برای تمامی عزیزان توفیق و شادکامی در پناه توجهات خداوند منان مسئلت دارم. 

محمدمهدی طهرانچی 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی به تربیت مبتنی بر روایت تاریخ توجه می‌کند
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین