ظرفیتهای اکران آنلاین را از دست نخواهیم داد
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۹۳۲۳
رئیس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» تاکید کرد برگزاری آنلاین ظرفیتی است که پس از دوران کرونا هم میتوان از آن استفاده کرد.
به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از بخشهای مختلف ستاد برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، بازدید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بازدید محمد حمیدی مقدم (دبیر چهاردهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت») به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این دوره، میزان استقبال علاقه مندان و آمار بازدیدها از مستندهای حاضر در این رویداد پرداخت.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی درباره تاثیرگزاری جشنواره «سینما حقیقت» صحبت و از بخشهای مختلف ستاد، از جمله ستاد اطلاع رسانی بازدید کرد.
حسین انتظامی درباره تاثیر سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» در ارتقای فرهنگ جامعه توضیح داد: بر کسی پوشیده نیست که سینمای مستند یک سینمای ناب و واقعگراست که تاثیر قابل توجهی در رشد و تقویت فیلمسازان آینده کشور میگذارد. این سینما ما را با بعد واقعگرایانهای از جامعه مواجه کرده و جلوههای دقیقتری از آن را برایمان به تصویر میکشد.
وی افزود: هیچکس منکر نقش جشنواره «سینما حقیقت» در ارتقای فیلمسازی به ویژه در حوزه مستند نیست. خوشبختانه در حوزه مستند ظرفیتهای بالایی در منطقه داریم و سینمای مستند ایران و این جشنواره جلوهگری بیشتری را در این دوره خاص (پاندمی کرونا) داشته که اتفاق خوبی است.
رئیس سازمان سینمایی درباره تفاوت این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» با دورههای گذشته گفت: در این دوره زمانی خاص ما برای برگزاری جشنوارههای سینمایی با دو گزینه مواجه بودیم، اولین روش این بود که بگوییم کرونا است، پس تمام رویدادها تعطیل شوند. اما روش دیگر که همکاران ما انتخاب کردند، این بود که در زیست کرونایی که با آن درگیریم، مدل جدیدی را برای برگزاری جشنوارهها تجربه کنیم.
انتظامی ادامه داد: از این جهت برگزاری آنلاین در شرایط کنونی تجربهای شد که حتی در دوره نبود کرونا هم، ظرفیتهای مکمل برای بیشتر دیده شدن آثار و ارزیابی دقیق آنها برای مخاطبان گستردهتر را از دست ندهیم. به این صورت امکان نمایش بیشتر آثار برای عزیزانی که در تهران نیستند، هم فراهم میشود.
معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر سینمای مستند در رفع نیازهای جامعه توضیح داد: سینمای مستند جنبه واقعگرایانه دارد و تاثیر مستقیم روی سیاستگذاران، ذینفعان مشترک و مردم میگذارد. به این خاطر که مخاطب در ژانرهای مختلف تولید مستند به طور مستقیم با یک پدیده مواجه میشود.
وی افزود: با توجه به اینکه در سینمای مستند پژوهش مقدم بر اتفاقهای دیگر است، بنابراین مخاطب با یک پکیج کامل مواجه میشود. قطعاً اگر از زاویه مردم نگاه کنیم، مستندها علاوه بر ارتقای بینش افراد، منجر به این میشوند که افراد رفتار خود را اصلاح کنند. اگر از جنبه سیاستگذاران به این حوزه نگاه کنیم، تاثیر سینمای مستند در اصلاح سیاستها کاملاً مشخص است.
انتظامی درباره اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» میتواند زمینه را برای آنلاین کردن دیگر رویدادهای سینمایی همچون جشنواره ملی فجر فراهم کند، گفت: چند ماه پیش درباره این موضوع در سازمان سینمایی بحث شد که ما درباره کرونا و برگزاری رویدادها در این زمان چه واکنشی داشته باشیم، آنجا قرارشد نهایت بهرهبرداری را از فضای مجازی داشته باشیم.
رئیس سازمان سینمایی در پایان بیان کرد: اگرچه تحریم بودیم و شرایط سختی را سپری میکنیم، اما فرصتسازیهایی کردیم که موجب خشنودی است. خواسته من از همکارانم در دبیرخانههای چند جشنواره سینمایی این بود که به صورت انتزاعی بخشهای مختلف جشنواره را ببینند و از این ظرفیتها نهایت استفاده بشود.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار میشود.
کد خبر 463492منبع: ایمنا
کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما سینما ایران سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین رئیس سازمان سینمایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس سازمان سینمایی سینمای مستند سینما حقیقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۹۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
رضا عباسی کارگردان مستند «رش او» که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور در حال اکران است در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره علت پرداختن به این موضوع گفت: زمانی که وارد لرستان شدیم، ۱۲ ماه از سیل گذشته بود. خانوادهای عزیزشان را از دست داده بودند و به دنبال جسد فرزندشان بودند، این مساله خود به خود فضای دراماتیکی را در این خانواده جاری میکرد؛ پدر هر روز در رودخانه به دنبال جنازه پسرش بود، تلفنهایی از پیدا شدن جسد داشتند و باید آنها را شناسایی میکردند و ... به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در میان هزاران اتفاق دیگری که این سیل رقم زده بود، به این موضوع بپردازیم.
وی درباره تدوین این مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، عنوان کرد: توزیع هوشمندانه اتفاقات در فیلم باید بتواند تماشاگر را همراه کند که کشمکشی با آن داشته باشد از این رو، این روایت را برای موضوع سیل انتخاب کردیم. فیلمبرداری در سه مقطع انجام شد، تصاویر آرشیوی هم از سیل وجود داشت. امیر ادیبپرور از تدوینگران به نام و خوب سینماست که دوست قدیمی من است و حرف مشترک با یکدیگر داشتیم، این همکاری باعث به وجود آمدن «رش او» با این چیدمان شد که برای ما راضیکننده بود.
عباسی درباره همکاری خانواده حاضر در مستند، بیان کرد: مژگان صیادی تهیهکننده «رش او» است که همراهی او با پروژه بسیار به ما کمک کرد و به تیم ما مجال داد که خانواده داغدار یاسین، ما را جزوی از خودشان ببینند. سعی کردیم نظم زندگی آنها را به هم نزنیم و در ناپیداترین حالت ممکن، تصاویری را که برای روایت نیازمندیم، ضبط کنیم. ما کنار آنها زندگی میکردیم، غذا میخوردیم، به چرا میرفتیم و به طور کلی عضوی از خانواده شدیم که بتوانیم لحظات نابی را تصویربرداری کنیم.
کارگردان «مازاد» درباره واکنش خانواده سوژه پس از به پایان رسیدن مستند و پخش آن، عنوان کرد: باتوجه به رابطهای که کماکان با فضلالله جوادی، پدر یاسین دارم از نتیجه فیلم خوششان آمده است. ما سعی کردیم که در سادهترین حالت ممکن حق مطلب را ادا کنیم و با موضوع حیاتی یک خانواده روبهرو شویم چراکه پسر بزرگ یک طایفه لُر برایشان همه چیز است و به نوعی شاه مهرهشان را از دست دادهاند. شاید مستند «رش او» یاد یاسین را برای آنها زنده نگه دارد.
وی که مستند «رش او» را به همراه عوامل حرفهای ساخته است، درباره تفاوت شیوه مستندسازی حرفهای و تک نفره تصریح کرد: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و بخشی دیگر به آمادگی سوژه مربوط میشود؛ شبکههای تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیحشان فیلمسازی تک نفره است چراکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کمتری دارد، هم ممکن است که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحتتر جلوی دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به موضوع انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد.
این مستندساز در پایان درباره اکران آنلاین مستندها تاکید کرد: اکران آنلاین، آن هم در این حجم گسترده تولید اتفاق خوشایندی است. زیست ما در هیچ دورهای تا این حد، در پیوند عکس و تصویر که زیباییشناسی خاص خودش را وارد زندگیمان میکند، نبوده است. اکران آنلاین باعث شده است با گوناگونی نگاهها در فیلمسازی مستند آشنا شویم درصورتی که پیش از این، تنها ۲ شکبه تلویزیونی مستند و شبکه چهار، فیلم مستند پخش میکردند و اکران آنلاین باعث شده است که فیلمهایی که در جریان جدیتر حوزه مستند عرضه میشوند، بیشتر و صحیحتر دیده شوند.
کد خبر 6085507 آروین موذن زاده