Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-شکیبا کولیوند: شیوع ویروس کرونا ۱۰ ماهه شد، وضعیتی که در آن صنعت گردشگری کرمانشاه به ‌عنوان گهواره تمدن در سکوت و البته کما فرورفت. وضعیتی که دامن‌گیر بخش خصوصی پای‌کار آمده نیز شد و این روزها به‌راستی، شاهد نفس‌های کم‌رمق اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در دوران کرونا هستیم.

گردشگری صنعتی سفید است که در عین آن‌که می‌تواند مولد و اشتغال‌زا و البته درآمدزا باشد کمترین آسیب‌ها را به زمین وارد می‌سازد؛ اما این صنعت، بسیار متأثر شرایط آب و هوایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و این روزها بهداشتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که این روزها می‌توان به عینه گفت که وارد چالش شده است؛ از تعطیلی هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه مسافرها و هتل آپارتمان‌ها گرفته تا خاموش شدن چراغ موزه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری؛ از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌ها و راکد ماندن‌ها و کسادی بازار عایدی فعالان حوزه گردشگری بوده و تا امروز که قریب به ۱۰ ماه از این ماجرا می‌گذرد، بازهم شاهد همین روند هستیم.

چند هفته پیش بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه آخرین برآورد خسارت کرونا به گردشگری استان را ۲۵۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان اعلام کرد.

امید قادری به وضعیت حوزه گردشگری استان پس از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: هرچند تأسیسات گردشگری استان هر ساله در اسفند و فروردین رکود فصل زمستان خود را جبران می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و توقف فعالیت‌های گردشگری، نه‌تنها این امر محقق نشد، بلکه این تأسیسات گردشگری متحمل زیان‌هایی نیز شدند و باید هزینه‌هایی همچون حقوق کارکنان، بیمه، مالیات، اجاره‌بهای محل و... را نیز پرداخت می‌کردند، لذا فشار زیادی به آن‌ها وارد شد.

وی در خصوص اعطای تسهیلات حمایتی در این دوران نیز عنوان کرد: مجموع تسهیلات درخواستی این پرونده‌ها بیش از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که تاکنون سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداختی داشته‌ایم.

اما به‌راستی تن نحیف گردشگری کرمانشاه که به گفته بسیاری این روزها در کما رفته است تا کی قرار است ساکن ماندن اقتصاد گردشگری را شاهد باشد؟ آیا قرار نیست قدمی برداریم و برنامه‌ریزی‌های گردشگری را منعطف‌تر پیش ببریم؟

در این راستا پای صحبت‌های دو تن از مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کرمانشاه نشستیم تا از وضعیت کاری آن‌ها در این روزها و البته در طول سال جاری و دنیای درگیر با کرونا آگاه شویم.

ادعاهای مدیرکل در ترازوی فعالین گردشگری/ حرف نه،با عمل از ما حمایت کنید

مختار زارعی، دهیار یکی از روستاهای هدف گردشگری کرمانشاه با نام روستای چقاخزان در بخش کوزران و مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «آکام» است.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون به سبب شیوع ویروس کرونا، اقامتگاه بوم‌گردی­اش تعطیل بوده است، افزود: در طول این ۱۰ ماه تنها چند روز اقامتگاهمان فعال بوده و نسبت به سال گذشته، درآمدمان بسیار کاهش داشته است.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی«آکام» با اشاره به اینکه با این وضعیت که حتی درآمدها در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به صفر رسیده است، باید چاره‌ای اندیشیده شود، افزود: تسهیلاتی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت اقامتگاهم گرفته بودم اما به سبب آن‌که چندین ماه است اقامتگاهمان به سبب شیوع ویروس کرونا تعطیل است، نتوانسته‌ام اقساطم را پرداخت کنم.

زارعی ادامه داد: این اقساط پرداخت‌نشده هم‌اکنون به ۳۵ میلیون تومان رسیده و درخواست امهال آن را داده‌ام اما پس از نامه‌نگاری‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی«آکام» تصریح کرد: متأسفانه تسهیلات و حمایت‌ها در حد حرف است و این روزها در کنار دهیاری، در زمین‌های کشاورزی نیز مشغول به کار بوده‌ام تا بتوانم درآمد داشته باشم اما نیاز است تا با این وضعیت تعطیلی‌ها و محدودیت‌های سفر و تورهای گردشگری، از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان کرمانشاه حمایت شود.

 خبری از تسهیلات حمایتی در دوران شیوع ویروس کرونا نیست

اقامتگاه بوم‌گردی «زرّان کندوله» در استان کرمانشاه، بخش دینور و روستای هدف گردشگری کندوله واقع‌شده است.

مدیر این اقامتگاه در گفتگو با فارس بیان کرد: هم‌اکنون ماه‌ها است که اقامتگاهمان تعطیل مانده و این تعطیلی‌ها در مسیر 10 ماهه شدن قرار دارد.

یزدان امیری ادامه داد: در راستای احداث و راه‌اندازی این اقامتگاه، ما مهاجرت معکوس به روستا داشتیم اما هم‌اکنون با تعطیل شدن چندین ماهه اقامتگاهمان بازهم به شهر کرمانشاه بازگشته‌ایم.

وی خواستار حمایت و برنامه‌ریزی در جهت گردشگری‌هایی منعطف در روزهای شیوع ویروس کرونا و یا حمایت‌های مناسب از فعالین این عرصه در روزهای درگیری با شیوع ویروس کرونا شد و ادامه داد: متأسفانه خبری از تسهیلات حمایتی در دوران شیوع ویروس کرونا نیست.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی «زرّان کندوله» با بیان اینکه ثبت‌نام اولیه در این زمینه انجام‌شده است، اما پس از گذشت چندین ماه خبری از اعطای آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم، این تسهیلات به فعالین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان کرمانشاه اعطا نشده است درحالی‌که همان تسهیلات محدود هم می‌تواند، بخشی از مشکلات را تا حدی کاهش دهد.

شیوع ویروس کرونا ۱۰ ماهه شد، وضعیتی که در آن صنعت گردشگری کرمانشاه به‌عنوان گهواره تمدن در سکوت و البته کما فرورفت.

وضعیتی که دامن‌گیر بخش خصوصی پای‌کار آمده نیز شد و این روزها به‌راستی، شاهد نفس‌های کم‌رمق اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرمانشاه در دوران کرونا هستیم.

اما آیا قرار است که بنشینیم و وضعیت فعلی را نظاره‌گر باشیم و مادام، آمارها و اطلاعات مربوط به خسارت‌های ناشی از کرونا را حساب‌وکتاب کنیم؟

به گفته مسئولین استان، پایه‌ریزی‌ها برای گردشگری ایمن و هوشمند تا حدی پیش رفته است؛ حال امید است تا در مشخص کردن استانداردهای مربوطه درزمینه اقامتگاه‌ها، تنها هتل‌ها مدنظر قرار نگیرند و شاهد استانداردسازی و کیفیت‌سنجی و البته ستاره‌دار شدن اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان تأسیسات مجاز گردشگری در روستاهای استان باشیم.

شیوع ویروس کرونا نشان داد که نیاز است تا برنامه‌ریزی‌های منعطفی در حوزه گردشگری داشته باشیم، اگرچه تن گردشگری بسیار شکننده است و با اتفاقات سیاسی، آب‌وهوا، شرایط بیماری و غیره مداوم آسیب می‌بیند اما درعین‌حال، بسیار پویا و منعطف است اما این مهم در سایه این است که مسئولین مربوطه عزم جدی برای احیای وضعیت گردشگری داشته باشند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روزها چشم‌انتظار برنامه‌ریزی‌های پویا و هوشمند در جهت راه‌اندازی تورهای گردشگری ایمن، سفرهای امن، استانداردسازی‌های بهداشتی اقامتگاه‌ها و البته توجه به تورهای گردشگری طبیعی، روستایی و کشاورزی هستند؛ مهمی که تا امروز در سایه فراموشی و بهتر بگوییم در دریای فراموشی فرورفته است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا گردشگری کرمانشاه ویروس کرونا میراث فرهنگی خبرگزاری فارس مدیر اقامتگاه بوم گردی اقامتگاه های بوم گردی گردشگری کرمانشاه شیوع ویروس کرونا استان کرمانشاه گردشگری استان میلیون تومان اقامتگاه ها برنامه ریزی ریزی ها ۱۰ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۰۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت : تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان می باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، دومین نشست ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دادگستری کرمانشاه در سال ۱۴۰۳ امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ با حضور شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، معاون پیشگیری دادگستری، مسئولین و مدیران مربوطه برگزار شد.

شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان ضمن تبریک روز جهانی کارگر با اشاره به بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید در دیدار اخیر با جامعه کارگری کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری شعار امسال را مانند سالهای گذشته، با مضمون حمایت از اقتصاد و تولید، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام نهادند و در دیدار اخیر با جامعه کارگری، این قشر زحمتکش را رکن اصلی جهش تولید دانستند.

کد خبر 749458

دیگر خبرها

  • قضات تصمیمات و احکام خود را با پیوست رسانه‌ای همراه کنند
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • هزینه کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای مددجویان استان کرمانشاه
  • اقامتگاه مدیرعامل کارخانه مشهور اسلحه‌سازی آلمان به آتش کشیده شد!
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • بیانیه جامعه دانشگاهی آزاد کرمانشاه در اعلام همبستگی با دانشجویان آمریکا
  • حمایت دانشگاهیان کرمانشاه از خیزش دانشجویان غربی علیه جنایات رژیم صهیونیست