Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:17:30 GMT

کلیات نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور نهایی شد

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۲۰۰۹

کلیات نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور نهایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصد و چهل و یکمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: این جلسه مربوط به حوزه دفاعی کشور بود و سابقه این موضوع از زمانی است که نقشه جامع علمی کشور تصویب شد.

وی گفت: در راهبرد کلان هفت نقشه جامع علمی کشور دو اقدام ملی بسیار مهم آمده است. این راهبرد اصلی، سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه علوم و فناوری های دفاعی و امنیتی با رعایت سیاست های مصوب در ذیل این راهبرد ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو اقدام ملی داریم که یکی از این اقدامات که امروز به آن پرداخته شد تدوین اسناد و الگوهای پیشرفت علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: در این قرن و این دوران شاید علم و فناوری از ابزارهای مهم قدرت هر کشوری است و چه بسا از سلاح و مهمات و همچنین امکانات سخت افزاری مهمتر است و دانشمندان کشور ما هم که واقعا جهادگونه تلاش می کنند و دستاوردهای خوبی برای کشور ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: نام این سند نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی گذاشته شده است و بخش هایی از آن در این جلسه توسط مسئولان دفاعی توضیح داده شد. شاید فلسفه اصلی این سند ارتباط دادن حوزه علم و فناوری غیر دفاعی با حوزه دفاعی کشور است که اگر این کار انجام شود دانشمندان ما و دانشگاههای ما به این حوزه دفاعی متصل می شوند.

کبگانیان گفت: معمولا در کشورها، پیشرفته ترین علوم و فناوری ها از این حوزه آغاز می‌شود و باید سرریز دستاوردهای دفاعی به سایر بخش های کشور سرازیر شود.

وی افزود: این سند دارای محورهای اصلی بود که می توان به ارکان جهت ساز آن اشاره کرد که شامل چشم انداز، اصول، سیاست ها و ماموریت ها است. همچنین از محورهای دیگر این سند می توان به ارکان قابلیت ساز که شامل مدیریت دانش، سازماندهی اطلاعات و مباحث حقوقی می‌شود، اشاره کرد و آن باید طوری باشد که رسوب دانش رخ داده و مدیریت شود و طوری نباشد که به صورت نوسانی در تناسب نیازها ما شاهد اوج و فرود این فعالیت ها باشیم.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به محور بعدی از اجزای این سند اشاره کرد و گفت: محور بعدی از اجزای سند، علوم و فناوری های اولویت دار است چون نیازهای علم و فناوری کشور بسیار زیاد است و منابع و زمان لازم برای پرداختن به همه امکانات وجود ندارد. بنابراین ما خواسته بودیم اولویت های علم و فناوری در این حوزه مشخص شود.

کبگانیان ادامه داد: نگاشت نهادی محور دیگری از این سند و ساختاری است که بر کارها نظارت و راهبری دارد.

وی افزود: این سند طی سالیان دراز طراحی شده و بر اساس گزارش حوزه دفاعی، نزدیک ۷۰ هزار نفر ساعت بر روی آن کار شده است. ۲ هزار عضو هیئت علمی، کارشناس و متخصص برای تهیه آن زحمت کشیده اند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: البته جزئیات به کارگروهی واگذار شد ولی کلیات سند نهایی شد. در این کارگروه که برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبانه حضور دارند پیشنهادات مطرح می شود تا ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و ستاد کل نیروهای مسلح، پیشنهادات این جلسه را اعمال کنند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر صیانت از دانشمندان گفت: صیانت از دانشمندان و نخبگان کشور یکی از دغدغه های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دشمنان ما اگر به علت ضعف خود ترور فیزیکی انجام می دهند هدفشان برداشتن یک نفر نیست بلکه آنها می خواهند جوانان و نخبگان ما را از کارهای موثر برای کشور بازدارند و رعب و وحشت ایجاد کنند.

کبگانیان تصریح کرد:  بنابراین ما در تمام اسنادمان بویژه سند همکاریهای علمی و بین المللی یک بند مشخص با این موضوع داریم و این صیانت شامل صیانت معنوی، نرم افزاری، سخت افزاری و همه موارد می‌شود. همچنین ما از مسئولان سئوال کرده ایم که در ارتباط با نخبگان و دانشمندان بویژه با توجه به وقایع تاسف انگیز این اواخر چه کارهایی انجام داده اند؟ می دانیم که تلاش های خوبی در این زمینه شده و قرار شده است در این خصوص گزارش خود را ارائه دهند.

کد خبر 5102444 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: نقشه جامع علمی کشور نخبگان فناوری دفاعی ویروس کرونا هکرها حاکمیت سایبری واکسن کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان امنیت سایبری ایالات متحده امریکا نوآوری فناوری فضایی همراه اول تولید دانش بنیان گوگل تجهیزات الکترونیکی نقشه جامع علمی کشور علم و فناوری ستاد راهبری حوزه دفاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه، رییس، دبیر و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد را منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس)، ابراهیم نبیونی (دبیر) و علی سعداله، محمدحسین عسگرپور، کامران جعفری، مسعود حسنلو، ابوالقاسم رئیسی،  علیرضا کلانترمهرجردی و محمدصادق سبط‌الشیخ انصاری را برای مدت دو سال به‌عنوان اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد منصوب کرد.

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی در حوزه علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی ایران محسوب می شود. این پارک با توجه به رسالت جهاددانشگاهی و ظرفیت های موجود در این نهاد و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای کشور برای توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‏ زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری با حوزه نفوذ ملی آغاز به کار کرده است.

شبکه گسترده جهاددانشگاهی دامنه موضوعی پارک فناوری ‏های نرم و صنایع فرهنگی را وسعت بخشیده که امکان انتقال تجربیات در سطح تخصصی بالا را در سراسر کشور فراهم می کند.

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این پارک به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم می‌آورد و شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند.

گفتنی است، بر اساس ابلاغ رییس جمهور، شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی جهاددانشگاهی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران، سرآمد در حوزه دفاعی و امنیتی، با وجود تهدیدات متعدد
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند