سقط جنین به ارزش مادر آسیب می زند/ ستم به زنان و بشریت با سقط
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۲۰۷۷
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله حاجی کاظم در وبینار «فرشتگان رحمت» که پیش از ظهر سه شنبه به منظور تبیین ابعاد گوناگون سقط جنین از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (ع) برگزار شد، با بیان اینکه مسئله سقط جنین در ایران نیازمند بررسی پژوهشی تاریخی مفصلی دارد، گفت: سقط جنین جدا از آسیب زدن به ارزش مادر، در جنبش فمینیسم به عنوان ستمی دیگر به زنان و بشریت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه موضوع سقط جنین در دوره پهلوی قابل دنبال و بررسی کردن است که نیاز به پژوهشهای مفصلی دارد، اما در دوره پهلوی آسان سازی های قانونی انجام شد و مجازاتها تا حدودی کم و برداشته شد، افزود: آن زمان در فرانسه این موضوع ممنوع بودند و آنان تلاش کردند که این قانون ممنوعیت برداشته شود و آنها از طریق اسقاط و قتل جنین به عنوان ابزار اعتراض استفاده کردند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای شناسایی شده، تبیین عمق آسیبی که از منظرهای اجتماعی، پزشکی و تکوینی به جامعه وارد میشود که وقتی پای گرفتن جان انسانهای بی گناه در میان باشد، قطعاً آسیبهای جدی به جامعه وارد میکند، ادامه داد: بحث قتل دانستن سلب حیات جنین یکی از مواردی است که جنبشهای ضد اسقاط جنین در ایران به آن توجه میکنند که در هر سنی قتل میدانند و در بحث پژوهشهای فقهی، پزشکی و اجتماعی توسط این جنبشها دنبال میشود و همچنین تجدید نظر در روندها و پروتکلهای پزشکی تلاش میکنند که دیدگاههای سهل گرایانه را اصلاح کنند.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا نیز در این وبینار با بیان اینکه ما میخواهیم به این پرسشها پاسخ دهیم که آیا از منظر فقه ما سقط مجاز داریم یا نه؟ در کجا سقط جایز است؟ قیودی که فقها برای جواز سقط جنین مطرح کردند چیست؟ آیا قیود سقط مجاز قانونی احراز میشود و یا به نام سقط مجاز عملاً حرام واقع میشود؟ و در نهایت آیا سقطهای مجاز قانونی منطبق بر قیود مذکور در فقه هست یا نه؟، گفت: در بحث فقهی، اصل اولیه حرمت سقط است و فقها برای حرمت سقط به آیات معنایی از قتل فرزند استناد کردهاند، یعنی سقط جنین مصداقی از قتل فرزند است و حتی در روایات اسلامی، جنینی که هنوز روح در آن دمیده نشده، امام معصوم تعبیر به قتل کردند و سقط جنین را مطابق با قتل دانستند؛ پس سقط جنین از حرمتهای قوی و مؤکد است.
افتخار یوسفی با بیان اینکه از نظر فقه، سقط جایز استثنایی بر اصل حرمت است، یعنی اصل، حرمت سقط است و استثنائاً در مواردی جایز است که مورد اول در جایی که بقای جنین، مورد تهدید جان مادر باشد، افزود: در صورتی که بقای جنین، حیات مادر را به خطر بیندازد، چند حالت وجود دارد، اگر قبل از ولوج روح در جنین باشد، اکثر فقها میگویند اگر تشخیص قطعی باشد و جان مادر در خطر باشد، سقط جایز است که این مسئله در ماده واحد سقط درمانی ذکر شده است و در صورتی که بقای جنین، حیات مادر را به خطر بیندازد، چند حالت وجود دارد، اگر قبل از ولوج روح در جنین باشد، اکثر فقها میگویند اگر تشخیص قطعی باشد و جان مادر در خطر باشد، سقط جایز است که این مسئله در ماده واحد سقط درمانی ذکر شده است.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا با اشاره به اینکه اگر بعد از ورود روح به بدن جنین باشد، از نظر فقها سقط جایز نیست و جان مادر و جان جنین هر دو مهم است، افزود: از نظر فقهی اگر جنینی ناقص الخلقه باشد، صرف ناقص الخلقه بودن و عقب مانده بودن، به هیچ جواز سقط را به همراه ندارد. یک قید در اینجا اضافه میشود، اگر نقص خلقت در حدی است که نگهداری این فرزند توسط مادر حرجی است، اختلاف بین فقها وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه امام خمینی، آیات عظام خویی، نوری، وحید، سبحانی، جوادی آملی و نظر مشهور فقها بر این است که سقط جایز نیست، ادامه داد: در عین حال برخی فقها مانند حضرت آیتالله العظمی خامنه ای، حضرت آیتالله سیستانی و حضرت آیتالله مکارم شیرازی قائلند که سقط با سه شرط جایز است. اول اینکه تشخیص ناقص الخلقه بودن جنین یقینی باشد، دوم اینکه باقی ماندن و نگهداری از فرزند مستلزم عسر و حرج شدی که عرفا غیرقابل تحمل است، باشد، سوم اینکه سقط جنین باید قبل از ولوج روح باشد.
پزشک و متخصص اخلاق پزشکی نیز در این وبینار با بیان اینکه یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی، بحث سقط جنین است، گفت: آغاز حیات و بحث سقط جنین و پایان حیات، مرگ به کمک پزشکی از موضوعات چالش برانگیز است که این موضوع در دنیا موافقان و مخالفان متعدد دارد، دلایل اخلاقی برای آن میآورند، در مکاتب اخلاقی به سه دسته تقسیم میشوند، سه گروه با رویکرد اخلاقی مخالف سقط جنین هستند.
محسن رضایی آدریانی با بیان اینکه یک گروه میگویند جنین یک انسان واقعی از ابتدای مراحل است و سقط جنین را در هیچ مرحلهای نمیپذیرند و کلاً رد میکنند، گروه دیگر که بیشتر فعالیت و سر و صدا میکنند، میگویند جنین یک تکه شیء است و تا زمانی که به دنیا نیاید یک تکه گوشت و جزئی از بدن مادر است و همان طور که مادر در مورد رنگ مو، انگشت و بدن خود تصمیم میگیرد، درباره جنین خود میتواند تصمیم بگیرد. اکثر سقط جنینهای قانونی بر این نگرش هستند و گروه سوم آنهایی هستند میگویند جنین انسان بالقوه است، مثلاً مسیحیت کاتولیک میگویند که در زمان لقاح جنین روح دارد و کسی حق اسقاط آن را ندارد، آنهایی که به آموزههای دینی برمیگردند مخالف سقط هستند، از طرف دیگر برای آنها سکولاریزه برای انان مطرح است و دین و مذهب برای یکشنبهها است و با اینکه سقط جنین در آنجا قانونی است اما نگاه مذهبی مخالف این قضیه است، افزود: در حوزه اخلاق پزشکی، چهار اصل داریم، از جمله احترام به اختیار بیمار، سودمندی، ضرر نرساندن و عدالت که با این چهار اصل میتوان موضوعات مربوط به پزشکی را تحلیل کرد و ما چهار اصل را قبول داریم، اما گستره و دامنه این چهار اصل را با تعاریف خودمان وارد میشویم، مثلاً در غرب، اتونومی را آزادی بیان میکنند، اما ما به اختیار تعبیر میکنیم، آنان سود و ضرر مادی را حساب میکنند اما ما سود و ضرر گستره زیادی دارند و زندگی دنیا و آخرت را شامل میشود.
وی با تاکید بر اینکه در موضوع سقط جنین، گروهی معتقدند جنین شیء است و مادر میتواند هر تصمیمی بگیرد، اما گروههایی هستند که میگویند جنین یک انسان است و به حکم اصل عدالت، مادر خواسته خود را میگویند، اما جنین نمیتواند از خواسته خود دفاع کند. پس عدالت حکم میکند که کفه تعارض منافع مادر و جنین باید در توازن منطقی قرار بگیرد، ادامه داد: به نظر میرسد که کاری که انجام میدهیم، حتی اگر خدا و مذهب و دین را در نظر نگیریم و این چهار اصل اخلاق پزشکی را در نظر بگیریم و غربالگری هم برای همه باشد، ما همه را غربالگری نمیکنیم.
مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضائیه با اشاره به هستی شناسی جنین و چالشهای فقهی و اخلاقی اسقاط و قتل جنین، گفت: برای نطفه لقاح یافته، دیه به میزان ۲۰ مثقال طلا اختصاص یافته است، وقتی علقه میشود، ۴۰ مثقال طلا و وقتی مضغه میشود، ۶۰ مثقال طلا و وقتی کامل میشود و در پایان دو ماهگی یک انسان مینیاتوری کامل است و جسم او کامل است و دیه سقط آن صد مثقال طلا است که این قبل از ولوج روح است.
حجتالاسلام والمسلمین رسول مزروعی با اشاره به اینکه جنین حتی قبل از ولوج روح، مرتبهای از وجود انسان است و بعد از ولوج روح، کاملاً انسان است، افزود: بر اساس روایات، انسان قبل از انعقاد نطفه، حیات دارد و بعد از آن روح انسانی شکل میگیرد. پس واژه قتل برای سلب حیات از جنین حتی قبل از ولوج روح صادق است.
وی با بیان اینکه بحث سقط جنین، قتل است و وقتی بحث حفظ جان مطرح است، نسبت به آن باید حساسیت نشان داد و مردم را آگاه کنیم، ادامه داد: برخی تصور میکنند که قبل از چهارماهگی با این قیود میتوان جنین را سقط کرد، در حالی که چنین چیزی حرمت دارد و نمیتوان این کار را انجام داد. یک بدعت بزرگی اتفاق افتاده و ما این موضوع را به مراجع عظام عرض کردیم و ایشان تصریح کردند که مردم را آگاه کنید.
کد خبر 5102283منبع: مهر
کلیدواژه: قم سقط جنین جامعه الزهرا س دانشگاه علوم پزشکی قم قوه قضاییه طرح پژوهشی ویروس کرونا شب یلدا شیراز روز پرستار آمار کرونا پرستار بوشهر کرمانشاه عکس استانها شهرکرد شیوع کرونا گرگان قاسم سلیمانی شهرستان کرج قبل از ولوج روح گویند جنین سقط جایز اخلاق پزشکی مثقال طلا چهار اصل سقط جنین جان مادر جنین یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمل به آموزههای قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
استاندار کردستان تمسک به قرآن را موجب سعادت و رستگاری انسان در دنیا و آخرت دانست و گفت: با اهتمام و اراده جدی برای برپایی محافل قرآنی، زمینه جذب بیشتر جوانان را به فرهنگ علوم قرآنی فراهم میکنیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی کوشا، امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ همراه با فرماندار و شهردار سنندج و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دارالتحفیظ امام جزری در مسجد جامع شهرک پردیس سنندج، تنها مدرسه تخصصی شبانهروزی حفظ قرآن در استان کردستان که تاکنون موفق به تربیت حفاظ قرآنی بسیاری در این استان شده است، بازدید کرد و ضمن دیدار با قاریان جوان و نوجوان این محفل معنوی و نورانی حاضر در این مرکز، پای گفتوگوی صمیمی آنان نشست.
اسماعیل زارعیکوشا، استاندار کردستان در این دیدار با بیان اینکه تمسک به قرآن موجب سعادت و رستگاری انسان در دنیا و آخرت میشود، اظهار کرد: با اهتمام و اراده جدی برای برپایی محافل قرآنی، زمینه جذب بیشتر جوانان را به فرهنگ علوم قرآنی فراهم میکنیم.
وی دیدار با قاریان جوان و نوجوان قرآنی را موجب سعادت دانست و با اشاره به اینکه جامعه بشری در هر جای دنیا با مشکلات مختلفی مواجه و درگیر است؛ نسخه شفا بخش این آلام را تمسک به قرآن کریم و آیات الهی عنوان کرد.
استاندار کردستان، حفظ قرآن را یکی از با فضیلتترین و ارزشمندترین اعمال برشمرد و به جوانان و نوجوانان این محفل قرآنی که عنایت پروردگار یکتا شامل حال آنان شده و به این سعادت دست یافتهاند، تبریک و تهنیت گفت و آنان را منتخب و مصطفای الهی دانست.
زارعیکوشا با اشاره به اینکه به هر میزان جامعه به فرامین الهی نازل شده در قرآن کریم عمل کند به همان اندازه از دام شیاطین و دشمنان دین و دیانت دور خواهد شد، اضافه کرد: امید که از این شر و درگیری که از آغاز خلقت بین جنود رحمانی و جنود شیطانی به وجود آمده و تا ابدیت ادامه دارد خداوند یکتا تقدیر ما را در جنود رحمانی مقدر فرماید و همگان را عاقبت بخیر کند.
وی با اشاره به جایگاه والای قرآن کریم و نعمت هدایت کتاب الهی، تصریح کرد: انسان برای ادامه زندگی بایستی به منبع حیات، نور و انرژی آسمانی متصل شود.
استاندار کردستان تصریح کرد: به برکت قرآنی بودن این نوجوانان، امیدوارم همه ما برنامه زندگی خود را بر اساس سبک قرآنی مدیریت کنیم و ما به عنوان پیرو، آن کتاب الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم تا انس با قرآن ما را از فتنه دشمنان دین و اسلام حفظ کند.
به گزارش ایمنا، دارالتحفیظ امام جزری مسجد جامع پردیس سنندج تنها مدرسه تخصصی شبانهروزی حفظ قرآن در استان کردستان است که تاکنون موفق به تربیت حفاظ قرآنی بسیاری در استان شده است و در حال حاضر ۳۰ قرآنپژوه به صورت شبانهروزی در این مرکز مشغول حفظ قرآن هستند و بعد از ۲ سال آموزش، مدرک معتبر حفظ قرآن به شرکتکنندگان اعطا خواهد شد.
در حال حاضر آقایان از این خدمات بهرهمندند و این مجموعه طی این چندسال از فعالیت خود ۹ حافظ کل را تقدیم جامعه قرآنی کرده است.
مرکز دارالتحفیظ امام جزری سنندج تمام خدمات خود را به قرآنپژوهان به صورت کاملاً رایگان ارائه میدهد و در تلاش است تا در سال آتی با مساعدت و همراهی مردم، مسئولین و خیرین شعبه حفظ بانوان این مرکز را فعال خواهد کرد تا بتوان در این بخش نیز به جمعیت بانوان استان علاقمند به حفظ قرآن خدمات ارائه دهد.
کد خبر 747914