Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: راهکارهای ساخت تمدن نوین اسلامی به دست توانمند دو کانون اثرگذار و تمدن‌ساز، یعنی حوزه علمیه و دانشگاه، است.

علی‌اکبر نوایی امروز، دوم دی ماه، در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: تعارفات مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه را باید کنار بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند عصر جدیدی را آغاز کرده‌ایم و بشریت در طلیعه عصر جدیدی قرار دارد. تمدن افسارگسیخته شیطانی ضربه خورده است؛ لیبرالیسم در حال فروپاشی است؛ کمونیسم از هم فروپاشیده است؛ دوران ایسم‌ها و مکتب‌های شیطانی سپری شده ولی بعضی‌ها با ترفند هنوز خودشان را روی پا نگه داشته‌اند. متولیان دین و سنگربانان شریعت و انقلاب مقدس اسلامی باید با عشق، باور، ایمان و معرفتی نو و ایمانی استوار به راهی جدید که انقلاب اسلامی پیش روی ما گذاشته و با یک نظام معرفتی جامع و باید اراده پولادین و یک حرکت نظام‌مندانه عصر جدید را مدیریت کند.

وی افزود: عصر جدید و نوین اسلامی الزاماتی دارد. این عصر نیازمند به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. ما باید با این مولفه‌ها، یعنی خودسازی معرفتی، دینی و ایمانی، جامعه‌پردازی و دغدغه جامعه را داشتن، تمدن‌سازی ‌نوین اسلامی ایجاد کنیم. آینده را از دست دشمن باید گرفت زیرا دشمن بنیادی ندارد و ضربه خورده است. باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد و تمدن نوین اسلامی را  ساخت.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه توبه از جمله آیه ۳۳ این سوره که خداوند می‌فرماید «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند»، بیان کرد: باید مفاهیم این آیات عالیه را عملا در جامعه پیاده کرد. اگر این دو نهاد، یعنی حوزه و دانشگاه در تعامل علمی، معرفتی، هدفمندانه و به صورت هوشمندانه قرار بگیرند و تعارفات را کنار گذارند، مشکلات حل خواهد شد. انتظار از حوزه و دانشگاه این است که عملا با هم وارد حوزه عملیاتی شوند و از برگزاری جلسات بی‌فایده بکاهند. از این جلسات تنها گفتمان حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه الزامات تمدن‌ساختی ۶ مورد است، تصریح کرد: این الزامات نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد هسته‌های موثر، تعهد، مسئولیت‌پذیری، دغدغه‌مندی و هوشمندی است.

نوایی عنوان کرد: این راهکارها عبارت‌اند از انطباق علوم دانشگاهی با تفکر اسلامی. بنده از این موضوع به عنوان تئوری انطباق یاد می‌کنم که این انطباق نقشه راه خود را نیاز دارد. هنوز رگه‌های سکولاریستی در علوم انسانی  ما واضح دیده می‌شود. دومنی موضوع نظریه‌پردازی در عرصه‌های تاثیرگذار موجود در حوزه و دانشگاه ناقل به حرکت‌های اجتماعی است. انتقال و اشاعه دانش دینی در عصر تشنه معارف دینی به زبان دانشگاه و حوزه و به زبان تلفیقی حوزه دانشگاه یا اشاعه‌گرایی اسلامی نکته سوم است. همچنین تلطیف مبانی معرفت دینی. معرفت دینی باید عمق، صلابت و گستره پیدا و پهناور پیدا کند و پاسخگو باشد. 

وی اضافه کرد: زدودن موانع فکری و ساختاری اجتماعی و حل مشکلات جامعه با استفاده از استعدادهای درونی و ظرفیت‌های درونی در کشور و پیرایش علوم از انگاره‌های سکولاریستی از دیگر نکاتی است که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد. انگاره‌های سکولاریستی در دانشگاه وجود دارد اما در حوزه علمیه نیز می‌تواند وجود داشته باشد. در حوزه علمیه هم فقه و کلام سکولاریستی می‌تواند وجود داشته باشد. فقهی که از حکومت بریده باشد، فقهی که از جامعه بریده باشد، جامعه‌شناسی که جامعه را نشناسد و... انگاره‌های سکولاریستی را حمل می‌کنند. باید کاری انجام شود و گروه تلفیقی حوزه و دانشگاه دوباره به زودی فعال شود و  ظرفیت‌سازی صورت گیرد.

نوایی در خصوص محورهای نتیجه‌گیری نشست حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ضرورت انسجام تشکیلاتی بین حوزه و دانشگاه در ابعاد علمی و مطالعاتی، ضرورت جنبش راهبردی و نرم‌افزاری، درک حوزه و دانشگاه از زبان یکدیگر، دریافت چالش‌های تمدنی معاصر و نویدهایی که فراروی آن و در راستای آن قرار دارد، معیار عمل قراردادن بیانیه گام دوم انقلاب، کاهش برخی از ساختارها مانند جلساتی که دستاورد مبین و روشنی ندارد و مانع از رسیدن به حرکت علمی و متحد می‌شود، ضرورت نظام‌سازی بنیادی به معنای تاسیس نظامات و ایجاد و تشکیل یک نهاد بین حوزه و دانشگاه، ضرورت آنالیز کردن موضوعات توسعه‌ای در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، حذف رویکردهای سیاسی و دخالت دادن جهت‌گیری‌های سیاسی در مباحث بنیادی، نظریه‌پردازی‌های میان‌رشته‌ای، تدریس جهت‌دار علوم پایه در ارتباط بین حوزه و دانشگاه، ضرورت برگزاری مناظرات علمی میان حوزه علمیه و دانشگاه، انتخاب امامان جماعت باسواد و آشنا با مسائل انقلاب و جامعه، تقویت حوزه علوم اسلامی در دانشگاه فردوسی که دانشگاهیان در آن تحصیل می‌کنند، تقویت مبانی معرفتی که علوم میان‌رشته‌ای بین حوزه و دانشگاه ایجاد می‌کند و تحقق مرجعیت علمی با نگاه به اندیشه‌ها و مبانی فکری امام رضا(ع) از محورهای نتیجه‌گیری این جلسه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی وحدت حوزه و دانشگاه بین حوزه و دانشگاه نوین اسلامی حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی بعدازظهرشنبه در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه، اخلاق و فقه سه عامل تحول آفرین در علم و دانش هستند و تحقق آنها مسلتزم اهتمام به لایه‌های عملیاتی می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: امروز متاسفانه در برخی از حوزه‌ها از جمله معماری و شهرسازی اسلامی از الگوی اسلامی علی رغم وجود افراد فرهیخته در تاریخ همچون شیخ بهایی بی بهره هستیم.

امام جمعه قم ابراز کرد: زن و خانواده را مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است ضمن اینکه انقلاب اسلامی منطق قابل اجرایی در جهان دارد.

این عضو شورای نگهبان تصریح کرد: انقلاب اسلامی الگوهایی را در موضوع زن خلق کرده و دشمنان نیز با تمرکز به این مسائل قصد کمرنگ نمودن یکسری دستاورها را دارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: تعهد به ارزش‌ها و الگوهای مبنی بر اسلام و انقلاب منطق یک زن مسلمان می‌باشد و این الگوها باید در جامعه نهادینه شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اذعان کرد: دانش فنی و بنیه علمی باید در دانشگاه حضرت معصومه (س) و سایر دانشگاه‌ها تقویت بشود ضمن اینکه حضور موثر حوزه علمیه و دانشگاه در عرصه‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 6090460

دیگر خبرها

  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است