Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  در حالی که کارگران با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و گرفتار تأمین معاش خود هستند, دولت به فکر هیچ گونه معیشتی برای کارگران نیست.نبودن دستمزد واقعی، کمبود فرصت های اشتغال شایسته وافسارگسیخته تورم باعث شده است که زندگی کارگران این روزها در شرایط دشواری تری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود تمام این مشکلات اما همواره کارگران از طرح های حمایتی 100 سال یک بار دولت محروم می شوند.

 

اما پس از بروز بحران کرونا، بازار یارانه و پرداخت های نقدی باز در دستور کار دولت قرار گرفت. دولت در ماه های اول بحران، مبالغی را به برخی خانوارها پرداخت کرد و بعد از آن طرح تأمین کالاهای اساسی یا یارانه غذا در دستور کار قرار گرفت و اکنون نیز قرار است از آذر ماه به مدت چهار ماه، یارانه 120یا 100 هزار تومانی به گروه های هدف پرداخت شود.این طرح دولت یک مشکل عمده دارد وآن این است که بار دیگر کارگران از این لیست حذف شدند.

 

در طرح تامین کالاهای اساسی که از آبان ماه، در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد، قرار است 120 هزار تومان اعتبار ماهانه برای خرید کالاهای اساسی به 20 میلیون نفر از فرودست‌ترین اقشار جامعه پرداخت شود؛ کارگران و بازنشستگان حتی حداقل‌بگیران در میان این 20میلیون نفر نیستند؛ هرچند ابلاغیه اجرایی این یارانه که قرار است همیشگی باشد و در سال 1400 نیز تداوم داشته باشد، هنوز توسط دولت صادر نشده، اما در روز آخر آذرماه، دولت از یارانه موقت دیگری خبر داد  که بازهم کارگران و بازنشستگان و در کل «بیمه‌شدگان»، جزو جامعه هدف آن نیستند.

 

در مقدمه اطلاعیه وزارت کار آمده است که این یارانه با هدف حمایت معیشتی از اقشار فرودست و فاقد درآمد ثابت، در دستور کار قرار گرفته است؛ در متن اطلاعیه در ارتباط با چندوچون، میزان پرداخت و جامعه هدف می‌خوانیم:

 

حمایت معیشتی 120هزار تومانی ماهیانه به ازای هر نفر:

به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، هر نفر ماهیانه 120هزار تومان پرداخت خواهد شد. 

 

افرادی که مشخصات زیر را به صورت همزمان داشته باشند، مشمول حمایت معیشتی 100هزار تومانی به ازای هر نفر خواهند شد: 

خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند. 

 

کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند. 

 

خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها بیمه‌پرداز نباشند. 

 

بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند. خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند. اما مسئله مهم این است.در شرایطی که دولت شرط «داشتن درآمد ثابت»را حذف کرده است,کارگری که حقوقش به 2میلیون تومان هم نمی رسدیابازنشسته ای که با هزاران بیماری ودغدغه تنها 2میلیون تومان دریافت می کند, چگونه باید زندگی کند؟

 

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بهتر بود دولت یک مرزی را برای حقوق ثابت تعیین می کرد, در این صورت شاید تعدادی از کارگران مشمول می شدند.اینکه دولت شرط حقوق ثابت را گذاشته است باعث شده تعدادی از افرادی که به حق نیازمند این مقدار اندک از کمک حمایتی دولت هستند محروم شده اند. ,‌متأسفانه تعدادی از بیمه شدگان تأمین اجتماعی هستند که هیچ کدام از حقوق و مزایای شغلی را دریافت نمی کنند و فقط با حقوق اندک روزگار می گذرانند.

 

به اعتقاد فتح الله بیات ،رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور تنها گروه‌هایی از کارگران که «ممکن» است مشمول دریافت این یارانه معیشتی کرونا شوند، کارگران روزمزد و بخشی از کارگران ساختمانی هستند البته در صورتی که بیمه نداشته باشند.

 

بیات افزود: این طرح شامل حال کارگران حداقل‌بگیر و بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمی‌شود و جامعه کارگری و بازنشستگان به کلی از این چرخه حذف شده‌اند. لااقل باید همه کارگران ساختمانی، فصلی و روزمزد را که در این ایام دچار بیکاری‌های گاه و بیگاه هستند، مشمول این یارانه کنند و به آنها ماهانه این 100 هزار تومان را بپردازند.

 

علاوه بر کارگران, بازنشستگان تأمین اجتماعی هم از لیست دولت حذف شده اند. مهدی مجیدی, عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقد است:مشخص نیست دولت چطور این تصمیم را گرفته و برچه مبنایی مشمولان را انتخاب کرده است. 65درصد بازنشستگان تامین اجتماعی، حداقل‌بگیر و زیر حداقل‌بگیر هستند و با توجه به گرانی و تورم، توان خرید مایحتاج ساده زندگی را ندارند؛ چرا اینها را به حساب نیاورده‌اند؟!

 

وی ادامه می‌دهد: باید برای شرط دریافت یارانه، «میزان مستمری ماهانه» بازنشستگان را در نظر می‌گرفتند؛ برخی مستمری‌بگیران زیر یک میلیون و 500هزار تومان تا 2میلیون تومان درآمد ماهانه دارند؛ آیا صرف بیمه بودن و حقوق ثابت داشتن کافی است که دیگر فرد نیازی به کمک معیشتی و یارانه نداشته باشد؟!

 

مجیدی اضافه می‌کند: توقع داریم که هم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و هم وزیر کار به مساله ورود کرده و خواستار پرداخت کمک معیشتی به مستمری‌بگیران نیازمند شوند؛ بازنشستگانی هستند که نمی‌توانند هفتگی تخم مرغ و میوه برای خانواده‌هایشان بخرند؛ هزینه‌های بهداشتی و درمانی بازنشستگان که عموماً سالمند و دچار کهولت هستند، به خاطر کرونا افزایش یافته اما متأسفانه دولت هیچ کمکی به این گروه نمی‌کند؛ به نظر می‌رسد طرح‌های یارانه‌ای دولت و مجلس، بیشتر شعاری و مُسَکن مانند است و دنبال این نیستند که نیازمندان واقعی را پیدا کنند.

 

کارگران روزمزدی که نه تنها مزایای کاری ندارند, بلکه حقوق مستمر و دائم هم ندارند و در دوران کرونا با مشکلات متعدد دست و پا می زنند، هیچ وقت مد نظر دولت نبوده و برای آنها اقدامی نکرده اند. این بار هم دولت بدون توجه به اینکه مشمولان واقعی را شناسایی کند, به دنبال اجرای طرحی است که خلا های بسیاری در شناسایی مشمولان دارد.

 

تسنیم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بازنشستگان کارگران اقتصاد جام نیوز یارانه مستمری بگیران حمایت معیشتی دستور کار هزار تومانی هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است

عضو شورایعالی کار با اشاره به چالش‌های جامعه‌کارگری در سال ۱۴۰۳، نسبت به موضوع ورود نمایندگان مجلس برای تعیین تکلیف دستمزد سالانه کارگران مخالفت کرد.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آیت اسدی» عضو کارگری شورایعالی کار در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت جامعه کارگری و چالش‌های این قشر از جامعه اظهار کرد: در دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، ایشان به اهم مسائل جامعه ما اشاره‌های ویژه‌ای داشتند. قرارداد موقت، امنیت شغلی و معیشت کارگران از جمله مواردی بودند که رهبر انقلاب در این دیدار به طور خاص به آن‌ها پرداختند.


این عضو شورایعالی کار افزود: مقام معظم رهبری در آن جلسه به معیشت و نقش اثرگذار آن بر نشاط کارگران تاکید ویژه‌ای کردند. عدم اشتیاق جوانان به کار از دیگر موارد مد نظر رهبر انقلاب در آن دیدار بود که به نظر می‌رسد پایین بودن میزان دستمزد و همچنین عدم همخوانی برخی مشاغل با میزان تحصیلات آنان از جمله عوامل مهمی هستند که مانع از ورود جوانان به بازار کار کشور می‌شود.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان جامعه‌کارگری درخواستی برای بازبینی در میزان دستمزد سال ۱۴۰۳ دارند یا خیر، گفت:تقریباً از یک ماه و نیم از سال ۱۴۰۳ گذشته، اما با این حال نمایندگان جامعه کارگری هنوز درباره میزان دستمزد کارگران با دولت و کارفرمایان به توافق نرسیده‌اند؛ در حال حاضر مصوبه آن جلسه همچنان بدون امضای نمایندگان جامعه کارگری مانده است و ما کماکان مخالف آن میزان افزایش حقوق هستیم.


اسدی تصریح کرد: مطالبه نمایندگان جامعه‌کارگری از دولت این بود که حداقل حقوق دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ مطابق با ماده ۴۱ قانون کار و بر اساس نرخ تورم و همچنین سبد معیشت کارگران تعیین شود، اما این درخواست نادیده گرفته شد. اعتقاد ما بر این است که نرخ تورم و سبد معیشت هر ماه متفاوت است.


این نماینده جامعه کارگری درباره دلیل شرط تعیین دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت، گفت: علت این موضوع از آن جهت بوده که ممکن است که عدد سبد معیشت کارگران از نرخ تورم بالاتر شود؛ به عنوان مثال، در تعیین نرخ تورم تغییر قیمت تقریباً ۱۰۰ قلم کالا در نظر گرفته می‌شود، اما برای تعیین عدد سبد معیت فقط تغییر قیمت ۵۰ قلم کالای مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی همچنین درباره عملکرد نمایندگان جامعه کارفرمایی در جلسات شورایعالی کار توضیح داد: در جلسات سال گذشته این نمایندگان دولت بودند که در طرف مقابل نمایندگان جامعه‌کارگری قرار داشتند. متاسفانه در این جلسات دولت اصل بی‌طرفی را رعایت نکرد.


اسدی همچنین درباره مد نظر قرار گرفتن حداقل عدد سبد معیشت کارگران هم گفت: بر اساس قانون باید میانگین این نرخ در نظر گرفته می‌شد؛ در حال حاضر کارگران با متوسط قیمت سبد معیشت هم نمی‌توانند اقلام موجود در آن سبد را تهیه کنند.


نماینده جامعه کارگری درباره مرجعیت اعلام نرخ تورم هم گفت: در قانون کار به صراحت اعلام شده که نرخ تورم اعلامی سوی بانک مرکزی باید مبنای محاسبات قرار بگیرد، ولی دولت با پشتوانه مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی بر مرجعیت قرار گرفتن نرخ تورم مرکز آمار اصرار دارد.


وی تصریح کرد: قوه قضاییه برای سال ۱۴۰۳ کلیه نرخ‌های بیمه‌ای و دیه افراد را بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی اعلام کرد؛ لذا، این امکان وجود دارد که در برخی موارد قانونی مرجعیت مرکز آمار کشور هم فاقد اعتبار شود.


اسدی تاکید کرد: سال ۱۴۰۳ هنوز به طور کامل شروع نشده، اما معیشت کارگران در تنگنا قرار گرفته است. متاسفانه در تعیین دستمزد امسال دولت و مجلس وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام نداده‌اند.


این عضو شورایعالی کار در پایان پیرامون پیشنهاد دولت برای ورود مجلس برای تعیین دستمزد کارگران گفت: نمایندگان جامعه‌کارگری با این تصمیم مخالف هستند، زیرا این موضوع به نفع کارگران نخواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: کارگر ، جامعه کارگری ، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی ، شورایعالی کار ، آیت اسدی ، حقوق کارگران ، دستمزد کارگران ، بانک مرکزی ، تورم لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9v

دیگر خبرها

  • هشدار؛ این پیامک‌ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است | تصویر پیامک را ببینید
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • هشدار؛ مراقب پیامک‌های جعلی یارانه باشید
  • این پیامک ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است/ تصویر پیامک را ببینید
  • مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک معیشتی باشید
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت
  • حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • روزهای سخت کارگران مهاجر در پایتخت/ برای کارگران روزمرد کاری کنید