Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، صنعت هوانوردی به تدریج در حال حرکت به سمت پیشرانه‌های برقی است. ایرباس با گام برداشتن در این مسیر در حال آزمایش طرح جدیدی برای یک هواپیمای مسافربری است که در آن پیشرانه هیدروژنی، تانکرها و متعلقات موتور درون محفظه‌های قابل تعویض جای گرفته‌اند.
این هواپیمای مفهومی ZEROe نام داشته و زیر هر کدام از بال‌های آن شش محفظه شامل تانکر هیدروژن، سیستم خنک کننده، پیل سوختی، قطعات الکترونیکی، موتور برقی، پروانه کامپوزیتی هشت پره و دیگر قطعات لازم برای به حرکت درآوردن پیشرانه الکتریکی به طور مستقل جای گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محفظه‌ها به آسانی از بال‌ها جدا شده و بسیار ماژولار هستند که تعمیرات، آزمایش و تعویض برخی قطعات را آسان‌تر می‌کند.  
اما چرا پیشرانه برقی ایرباس از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند؟ آنطور که در ادامه گزارش آمده، هیدروژن از لحاظ چگالی انرژی با سوخت جت قابل مقایسه است، علاوه بر این میزان انتشار آلایندگی آن صفر بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای سوخت‌های کربن خنثی باشد.
مزیت دیگر این پیشرانه قرارگیری آن درون محفظه جدا شونده از بال است که امنیت پرواز را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای مثال اگر یکی از پیشرانه‌ها دچار نقص فنی شود می‌توان آن را به طور کامل خاموش و یا از بال جدا کرد تا سیستم‌های پروازی نیروی پیشران را بین موتورهای باقی مانده بالانس کنند.  
همچنین دیگر نیازی به تانکر سوخت بزرگ نیست و با حذف آن فضای بار و تعداد صندلی‌های هواپیما به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کنند. مزیت دیگر مستقل بودن موتورها این است که در صورت خرابی آنها می‌توان بدون زمین گیر کردن طولانی مدت هواپیما موتورهای معیوب را با سرعت بیشتری تعویض کرد تا هواپیما سریع‌تر آماده پرواز شود.
ایرباس می‌گوید قراردادن تمام متعلقات موتور الکتریکی درون محفظه نقطه شروع خوبی برای مقیاس پذیری فناوری هیدروژن و استفاده از آن در هواپیماهای مسافربری است. این شرکت اضافه می‌کند که به غیر از این طرح، طرح‌های دیگری نیز در دست بررسی و آزمایش هستند که سال ۲۰۲۵ بهترین طرح انتخاب خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: هیدروژن هواپیما موتور ایرباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۳۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیرهای میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

ارزش قرارداد فروش اعلام‌شده یک میلیارد تنگه قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده که نرخ میانگین هر هواپیما را تنها به ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار می‌رساند.

هرچند انگیزه ایالات متحده از خرید این تعداد هواپیمای قدیمی و غیرقابل استفاده فاش نشده است با این حال کارشناسان می‌گویند امکان دارد آنها برای استفاده و مصرف در اوکراین، جایی که هواپیماهای مشابه در حال خدمت هستند، خریداری شده باشند.

با توجه به اتکای اوکراین به تسلیحات دوران شوروی، این هواپیماها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • نقص فنی در پرواز هواپیمای مشهد-تهران
  • اولین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها افتتاح شد
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • گاف بی بی سی درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی
  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان (فیلم)