Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@19:22:24 GMT

حمایت قاطع تهران از دولت قانونی کابل

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۴۸۵۷

حمایت قاطع تهران از دولت قانونی کابل

ظریف: طالبان را به‌عنوان یک واقعیت و بخشی از راه‌حل آینده افغانستان می‌دانیم گروه سیاسی/ «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته در تهران با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.


به گزارش ایرنا، علی شمخانی در دیدار مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری افغانستان با اشاره به تهدیدات و منافع مشترک دو کشور در موضوعات مختلف بویژه مسأله گسترش تروریسم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل میان تهران - کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سپس با ابراز مسرت از افتتاح راه‌آهن خواف - هرات و ابراز امیدواری از اینکه این پروژه بتواند نقش مؤثری در ارتقا و تحکیم روابط دو کشور و رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم افغانستان داشته باشد؛ ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها را حیاتی و اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. شمخانی همچنین با هشدار نسبت به تشدید و توسعه فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطراتی که از این ناحیه برای مردم این کشور و دیگر کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد بر ضرورت هوشیاری، همکاری و اشتراک مساعی همه کشورها برای دفع شر کامل این غده سرطانی تأکید کرد. در ادامه این دیدار حمدالله محب نیز با ارائه گزارشی از روند گفت‌و‌گوهای صلح در افغانستان ازنقش مؤثر و سازنده جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تمجید کرد و افزود: گروه طالبان با سوء‌استفاده از توافق با امریکا در تلاش برای تحمیل شرایط خود و وادار‌سازی دولت افغانستان به تسلیم بود لیکن ما با تأکید بر مواضع اصولی و قانونی خود مقابل زیاده‌خواهی آنان ایستادگی کردیم. شمخانی همچنین بعد از این دیدار، در توئیتر نوشت:«در نشست با مشاور امنیت ملی افغانستان بر موارد زیر تأکید شد: لزوم خروج امریکا از منطقه، جایگاه ویژه افغانستان نزد ایران، لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط دوجانبه، حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم همکاری جهت نابودی داعش.»
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم در این دیدار حمایت از جمهوری اسلامی افغانستان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به لزوم خروج امریکا از افغانستان اظهار داشت: ما راه حل فراگیر سیاسی با حضور همه گروه‌های افغانستانی را بهترین تضمین‌کننده صلح پایدار در این کشور می‌دانیم.
جنایت طالبان را نه بخشیدیم  و نه فراموش کردیم
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران همواره با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالف بوده است، گفت:در موضوع افغانستان نیز ما معتقد به خروج قانون‌مند و حساب‌شده نیروهای خارجی هستیم؛ براساس خواست مردم افغانستان و با تحویل مسئولانه‌ مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغانی نه به شکلی که امریکایی‌ها خودشان بروند با طالبان مذاکره کنند.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان این ادعای مجری که ایران در کنفرانس «بن» ۲۰۰۱ به حضور امریکا در افغانستان کمک کرده را قویا رد کرد و با یادآوری اینکه آن کنفرانس بعد از حمله امریکا به افغانستان برگزار شد، گفت: آنچه در بن اتفاق افتاد این بود که ما کمک کردیم به گروه‌های مختلف افغانی که بتوانند یک آینده دموکراتیک را برای افغانستان شکل بدهند.
ظریف با اعلام مخالفت ایران با موضع امریکا در افغانستان که در گفت‌وگوها و توافق‌های این کشور با طالبان منعکس شده است درباره رویکرد ایران نسبت به طالبان گفت: حتماً ما با گروه طالبان کار می‌کنیم اما نه اینکه برویم با آنها در مورد آینده افغانستان تصمیم‌گیری بکنیم و قرارداد امضا بکنیم. او با یادآوری اینکه ایران هنوز طالبان را از فهرست تروریستی خود خارج نکرده است و با این حال امروز این گروه را به‌عنوان یک واقعیت در افغانستان بخشی از راه‌حل آینده این کشور می‌داند، افزود: ما طالبان را نه بخشیده‌ایم و نه ترور همکارانمان توسط آنها را فراموش کرده‌ایم. اما اینکه انتقام بخواهیم بگیریم، ما همان زمان تصمیم گرفتیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با رد ادعاهای مجری شبکه طلوع نیاز که مدعی بود ایران به طالبان جنگ‌افزار می‌دهد، نیروهایش را آموزش می‌دهد و زخمی‌های‌شان را درمان می‌کند، گفت: ما هیچ‌یک از این سه کار را انجام نمی‌دهیم. اما با طالبان گفت‌وگوی جدی داریم. من شخصاً با «ملا برادر» در تهران ملاقات کردم. کما اینکه دیگر مقامات بین‌المللی یا در دوحه یا در پایتخت‌های خودشان با هیأت طالبان دیدار کرده‌اند. تمامی گفت‌وگوهای‌مان با طالبان را به اطلاع دولت افغانستان رسانده‌ایم و خواسته‌های دولت افغانستان را به طالبان منتقل کرده‌ایم.
ظریف درباره حضور «ملا اختر منصور» رهبر پیشین طالبان در ایران پیش از کشته شدنش، با بیان اینکه «ما هیچ‌گاه نگفتیم که ما با طالبان ارتباط نداریم»،گفت: آقای ملا برادر هم آمد ایران و با وزیر خارجه ایران ملاقات کرد. به همان دلیل ایشان هم در ایران ملاقات‌هایی ممکن است با مسئولان ما داشته باشد. این را ما هیچ‌وقت مخفی نکردیم، دولت افغانستان هم اطلاع دارد، سفر ملا اختر منصور به ایران تا جایی که من می‌دانم، یک سفر عبوری بود با اسم مستعار.» ظریف با تأکید بر اینکه دیداری با این رهبر طالبان نداشته افزود: ممکن است افرادی که با طالبان ارتباط داشته باشند، در ایران هم رفت‌وآمد داشته باشند اما اینکه در ایران مقر داشته باشند، یا قرارگاهی داشته باشند حتماً چنین چیزی وجود ندارد.
ظریف سپس با بیان اینکه جمهوری اسلامی در گفتن مواضعش با کسی رودربایستی ندارد، افزود: ما معتقدیم یک ابتکار منطقه‌ای مانند ۶+۲ که با حضور همسایگان افغانستان شکل گرفت می‌تواند بسیار مفید باشد. همسایگان نزدیک‌ترین کشورهایی هستند که از وضعیت افغانستان یا ضرر می‌بینند یا سود می‌برند. لذا همسایگان باید حلقه اصلی باشند. یعنی مرکزیت خود دولت افغانستان- حلقه اصلی همسایگان و حلقه بعدی کسانی که می‌خواهند کمک بکنند. ما در چنین فرآیندی حتماً حضور خواهیم داشت.

مذاکره مجدد بر سر برجام منتفی است

ساعاتی پس‌از انتشار بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو برجام و موضع‌گیری‌های جسته و گریخته وزرای خارجه آلمان و انگلیس مبنی بر ضرورت صرف‌نظر کردن ایران از اقدامات اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای‌اش و اشاراتی به لزوم مذاکره بر سر چارچوب‌های زمانی برجام؛ وزیر امور خارجه کشورمان به طرف‌های اروپایی اخطار داد که «تقویم زمانی برجام از این توافق جدایی‌پذیر نیست» و طرف‌های برجام باید بدانند «مذاکره مجدد منتفی است».
 به‌گزارش جماران، محمدجواد ظریف با اشاره به نموداری ستونی از حجم مبادلات تجاری میان ایران و اروپا بین سال‌های 2014 تا 2019 به عهدشکنی اروپایی‌ها در عمل به تعهدات خود در برجام عمل اشاره کرد و نوشت: «در نشست وزرای خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام من تأکید کردم: اولاً این آخرین فرصت برای سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا است که برجام را نجات دهند. ثانیاً، داده‌های مربوط به حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا بین ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ ثابت می‌کند که تروئیکای
اروپا/اتحادیه اروپا تعهدات برجامی‌شان را نقض کردند و ثالثاً تروئیکای اروپا همانند امریکا برای وارد آوردن خسارات جبران‌ناپذیر به ایرانی‌ها مقصر است.» ظریف در ادامه با اشاره به برخی اظهارات از سوی کشورهای غربی درباره مذاکرات موشکی و منطقه‌ای یادآور شد «تسلیحات و بحران‌های منطقه ما اصولاً وارداتی از امریکا و سه کشور اروپایی هستند ولی ما به‌صورت جمعی تصمیم گرفتیم این موضوعات را [از مذاکرات] کنار بگذاریم.» او همچنین در واکنش به این خواست کشورهای اروپایی که ایران نباید توسعه‌های اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای‌اش را انجام دهد، نوشت: «کشورهای دموکراتیک» نمی‌توانند از ما بخواهند قانون مجلس را نقض کنیم.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر امور خارجه دولت افغانستان جمهوری اسلامی خارجه کشورمان داشته باشند امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد

سفیر چین در کابل طی دیداری با معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان روابط پکن و کابل را تاریخی و در بهترین حالت خود عنوان کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شنگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان روابط پکن و کابل را به عنوان دو کشور دوست و همسایه، تاریخی توصیف کرد و گفت در حال حاضر این روابط در بهترین حالت قرار دارد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، سفیر چین افزود: دولت چین خواهان ارتقا و گسترش هر چه بیشتر روابط کابل و پکن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

ژائو شنگ ادامه داد: این کشور به خاطر تحکیم هرچه بیشتر روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف، بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع و رشته‌های مختلف را به دانشجویان افغان فراهم کرده و نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای ارتقای ظرفیت افغان‌ها در بخش‌های مختلف به از جمله در زمینه بهداشت و درمان برگزار می‌کند.

وی با اشاره به علاقمندی تاجران و شرکت‌های چینی جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در وضعیت مناسب قرار دارد و تاجران و سرمایه‌گذاران چینی مایل‌ هستند در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانآغاز جلسه مشترک وزرای خارجه پاکستان، چین و افغانستان

این دیپلمات چینی ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان، از کمک 100 هزار دلاری این کشور از طریق صلیب سرخ چین خبر داد و گفت این کمک به زودی به دسترس مسئولین مربوطه قرار خواهد گرفت.

حنفی نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع چین در مجامع بین‌المللی درباره افغانستان، گفت: هیئت حاکمه از سیاست چین واحد و نیز پروژه‌های اقتصادی این کشور مانند «یک کمربند، یک راه» حمایت می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: امارت اسلامی خواستار روابط و تعامل نیک با همه کشورها به ویژه با چین است و به هیچکس اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای همسایه‌، منطقه و فرامنطقه را نمی‌دهد و از سایر کشورها نیز توقع دارد تا بر اساس احترام متقابل با افغانستان رفتار کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟