«سقط جنین» موضوعی چالش برانگیز در اخلاق پزشکی
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۴۸۸۶
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، وبینار «فرشتگان رحمت» به منظور تبیین ابعاد گوناگون سقط جنین از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا برگزار شد.
حجتالله حاجی کاظم، عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم در این نشست مجازی با اشاره به روند تاریخی شکل گیری سقط جنین اظهار کرد: جنبش فمینیسم در دوران معاصر این امر را تشدید کرد که به زنان و بشریت آسیب زد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی خاطرنشان کرد: سقط جنین در دوران پهلوی قابل بررسی و پیگیری است که پژوهشهای مفصلی در این زمینه مورد نیاز است به طوری که در دوره پهلوی آسانسازیهای قانونی صورت گرفت.
این پژوهشگر با اشاره به جنبشهای ضد اسقاط جنین در ایران و راهبردهای شناسایی شده گفت: آسیبهای اجتماعی، پزشکی و تکوینی به طور عمیق باید تبیین شود به طوری که با این عمل جان انسان بیگناهی گرفته میشود که آسیبهای زیادی به اجتماع وارد میکند.
وی خاطرنشان کرد: قتل دانستن سلب حیات جنین در جنبشهای ضد سقط جنین در ایران مورد توجه بوده که در قالب پژوهشهای فقهی، پزشکی و اجتماعی پیگیری میشود.
حاجی کاظم مشاوره و گفتگو را به عنوان بخشی دیگر از فعالیتهای جنبشهای ضد سقط جنین ذکر کرد و گفت: کسانی که میخواهند به این امر بپردازند در شبکههای اجتماعی به آنها مشاوره و راهکار ارائه میشود.
وی با اشاره به جنبشهای ضد سقط جنین در جهان و راهبردهای آن گفت: قتل دانستن سلب حیات جنین، مبارزه حقوقی در دادگاهها برای کاهش قتل و گفتوگو با کسانی که میخواهند اقدام به قتل فرزندشان کنند از جمله موارد راهبردی در این زمینه است.
عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به فیلم سینمایی «unplanned» گفت: داستان این فیلم پیرامون زنی است که به سقط جنین میپردازد و با فرارسیدن نوبت خودش پشیمان میشود. مستند «فریاد خاموش» نیز از برنامههای کاربردی در این زمینه است.
وی خاطرنشان کرد: جنبشهای ضد سقط جنین خود را پرولایف lifeـpro با معنی مدافع زندگی معرفی میکنند و در مقابل جنبشهای مدافع سقط جنین، خود را مدافع انتخاب زندگی یا choiceـ pro میدانند.
حرمت سقط در مباحث فقهی
افتخار یوسفی، استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا نیز در این نشست مجازی با اشاره به مسئله سقط جنین از منظر فقه اظهار کرد: حرمت سقط در بحث فقهی مطرح شده و فقها آن را مصداقی از قتل فرزند میدانند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بقای جنین جان مادر را به خطر بیندازد و تهدید باشد در صورتی که پیش از ولوج روح در جنین باشد؛ سقط جایز است.
استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا با اشاره به مسئله ناقص الخلقه بودن جنین گفت: اگر نقص خلقت در حدی است که نگهداری این فرزند توسط مادر مایه حرج باشد، در زمینه سقط جنین اختلاف بین فقها وجود دارد.
وی به تعیین دیه برای ولوج روح در جنین اشاره کرد و افزود: فقها زمان دقیقی برای این امر مشخص نکردند به طوری که با دمیده شدن روح پیش از چهار ماهگی دیه متفاوت میشود بنابراین امکان دمیده شدن روح پیش از چهار ماهگی وجود دارد.
سقط جنین موضوع چالش برانگیز اخلاق پزشکی
دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین در این نشست با بیان اینکه سقط جنین یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی است، گفت: سقط جنین در مکاتب اخلاقی دارای سه رویکرد است، گروهی با سقط جنین مخالف هستند، گروه دوم مالکیت جنین را مربوط به مادر میدانند بنابراین می گویند او میتواند درباره آن تصمیمگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: گروه سوم کسانی هستند که جنین را انسان بالقوه میدانند به طوری که در زمان لقاح جنین روح دارد و حق سقط جنین را رد میکنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به مباحث مطرح در حوزه اخلاق پزشکی، گفت: احترام به اختیار بیمار، سودمندی، ضرر نرساندن و عدالت چهار اصلی است که موضوعات پزشکی بر اساس آنها تحلیل میشود.
وی خاطرنشان کرد: سود و زیان مادی در غرب مطرح میشود در حالی که سود و زیان بر اساس تحلیل ما شامل سود دنیوی و اخروی است.
آدریانی با بیان اینکه سلامت معنوی در پزشکی امروز مطرح است، گفت: نگرانی و هیجان از جمله مواردی است که جامعه با آن مواجه است. بسیاری از افراد در سنین بارداری کمتر از سن خطر سندروم داون هستند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماریهایی که به عنوان حرج معرفی شده، بیماریهای ساده هستند و جزو بیماریهای عامل حرج نیستند که باید این امر و معضل در جامعه برطرف شود.
حساسیت روی حفظ جان در زمینه سقط جنین
حجتالاسلام والمسلمین رسول مزروعی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس روایات، حیات انسان قبل از انعقاد نطفه نیز وجود دارد بنابراین قتل برای سلب حیات از جنین حتی پیش از ولوج روح مصداق دارد.
وی خاطرنشان کرد: برخی ولوج روح را چهار ماهگی میدانند بنابراین پیش از این زمان سقط جنین صورت میگیرد در حالی که این گونه نخواهد بود و زمان ولوج روح بین فقها اختلاف است. مردم باید نسبت به این امر آگاه شوند که نسبت به حفظ جان باید حساسیت روی دهد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قتلهای جنین که صورت میگیرد، قتل نفس است و هر قتل نفسی به فرموده خداوند در قرآن کریم بر اساس آیه «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا»، گویی همه انسانها را کشته است.
انتهای پیام/78003*40
منبع: فارس
کلیدواژه: جنین اخلاق پزشکی پزشکی قتل اخلاق پزشکی سقط جنین ولوج روح بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زنگ خطر سقط جنین در جامعه
مریم موحد مسئول اجرایی طرح نفس در کرمانشاه در نشست خبری که در جمع خبرنگاران در دفتر بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه برگزار شد، با تأکید بر اینکه اهمیت زنگ خطر سقط جنین باید در جامعه برجسته شود، گفت : سقط جنین نوعی قتل به شمار میآید، زیرا فردی که مرتکب این کار میشود یک موجود زنده را از بین میبرد و این کار حتی از زمان اعراب جاهلیت که پدران، فرزندان خود را زنده بهگور میکردند بدتر است.
مسئول اجرایی طرح نفس در کرمانشاه افزود: در زمان جاهلیت پدران پس از تولد نوزادان اگر فرزند دختر بود او را زنده به گور میکردند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود سونوگرافی و نیز با وجود اطلاع از جنسیت جنین چه پسر باشد و چه دختر، برخی اقدام به قتل جنین میکنند.
وی گفت: هنگامی که نطفه منعقد میشود خداوند از همان ابتدا در آن روح قرار میدهد و از چهار ماهگی جسم او شروع به شکل گرفتن میکند پس روح حتی قبل از جسم در نطفه وجود دارد به همین دلیل در آیات و روایات بر حرمت جنین بسیار تأکید شده است.
موحد با تأکید بر حرام بودن قتل نفس و سقط جنین به اندازه تبعاتی که در پی دارد، یعنی بحران جمعیت، مهم است، تصریح کرد: طرح نفس در ابتدا برای جلوگیری از قتل جنین و سپس به منظور پایداری جمعیت طرحریزی شده است.
این کارشناس مامایی ادامه داد: طرح نفس بسیج جامعه پزشکی در فروردینماه سال یکهزار و ۴۰۲ در استان کلید خورد، هدف اصلی از این طرح کار همهجانبه برای نجات فرزندان سقط جنایی است.
وی گفت: از تمام سقطهایی که در کشور اتفاق میافتد ۹۵ درصد سقط جنایی، ۳ درصد سقط درمانی و دو درصد سقط خود به خودی است در واقع ۹۵ درصد از سقطهایی که در کشور رخ میدهد سقط جنایی و به عبارتی قتل جنینی است.
این کارشناس مامایی اذعان داشت: طبق آمارها روزانه به طور میانگین یکهزار جنین در کشور سقط میشود، در استان کرمانشاه نیز طبق آمارها رقمی بین ۲۲ تا ۲۵ سقط در روز انجام میگیرد.
وی با بیان اینکه این عمل در واقع یک قتل خاموش است، گفت: بسیاری از افرادی که مرتکب این گناه بزرگ میشوند در واقع جنین را به مثابه یک شیء در نظر میگیرند که رسانههای غربی در قبحشکنی سقط جنین تأثیرگذار بودهاند.
وی گفت: پنج راهبرد اصلی در طرح نفس وجود دارد که اولین آنها فرهنگسازی است، در گام اول باید مادران را به صورت اغنایی برای انجام ندادن سقط و نگهداشتن جنین متقاعد کرد.
موحد افزود: دومین راهبرد حمایتکردن و مشاوره دادن به مادرانی است که قصد سقط جنین دارند و راهبرد سوم ارائه خدمات مختلف به کسانی است که بارداری مشروع داشتهاند و کسانی که به صورت نامشروع باردار شدهاند در این طرح گنجانده نمیشوند.
موحد ادامه داد: طرح نفس ظرفیت کوچکی دارد، اما نیازمند یک کار گسترده و اجرایی است بنابراین در راهبرد چهارم تمام ارگانها و نهادهای دیگر نیز باید در فرهنگسازی، حمایت و مشاوره در این طرح مشارکت و همراهی کنند تا نتایج مطلوبتری به دست آید.
وی ادامه داد: در راهبرد پنجم طرح نفس تنها به عنوان یک مرکز حمایت مالی معرفی نمیشود و بنابراین تنها مادرانی که به دلیل مشکل مالی تصمیم به سقط جنین دارند مشمول این طرح نمیشوند بلکه تمام مادران دیگر نیز که به دلایل غیر مالی همچون دلایل فرهنگی، عقیدتی و روحی میخواهد اقدام به این کار کنند در این طرح میگنجند.
موحد افزود: در واقع راهبرد پنجم صیانت از مرکز نفس به عنوان یک مرکز فرهنگی است و نه به عنوان مرکزی که صرفاً به ارائه خدمات و حمایتهای مالی میپردازد بنابراین تمام مادرانی که قصد سقط دارند بهتر است به این مرکز ارجاع داده شوند.
وی گفت: مرکز نفس در پیشبرد اهداف خود اقدام به شبکهسازی و همکاری با بسیاری از افراد، گروهها و مراکز میکند که از آن جمله میتوان این موارد را نام برد: متخصصان زنان، ماماها، مراقبان سلامت، بهورزان، داروخانهها، عطاریها و تمام مکانهای ارجاع مادران.
موحد خاطرنشان کرد: این مشاورهها یا به صورت کار فرهنگی، روانشناسی، عقیدتی و یا به شکل ارائه خدمات مالی و بهداشتی مادران را به سمت انصراف از سقط جنین سوق میدهند .
باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه