Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن علمی میان رشته‌ای ژرفا دانشگاه صنعتی شریف در سلسله‌ جلسات حلقه‌ فلسفه و فیزیک ژرفا موضوع «روان‌شناسی و فیزیک؛ فیزیک کلاسیک یا فیزیک جدید یا...؟» را بررسی می کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، آیا روان‌شناسی معاصر تبیین قابل قبولی از «حافظه» ارائه می‌دهد؟ «اراده» چه وضعی در روان‌شناسی دارد؟ چرا اموری مثل «چشم‌زخم» (که امروزه تحت عنوان کلی‌تر «روان جنبانی» به‌همراه عناوین دیگری مانند «دورآگاهی»، «پیش‌آگاهی» و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در شاخه‌ای به نام فراروان‌شناسی بررسی می‌شوند) از سوی بسیاری از روان‌شناسان و عالمان اعصاب، نامحتمل و حتی ناممکن شمرده می‌شود؟

علومی مانند روان‌شناسی معاصر، علم اعصاب معاصر و ... ارتباطی تنگاتنگ با پیش‌فرض‌ها، اصول و قوانین فیزیک کلاسیک دارند. تلقی روان‌شناسان و عالمان اعصاب از اموری مثل ماده، زمان، مکان، علیت و شی همان تلقی فیزیک کلاسیک از این امور است. در چنین متافیزیکی، اگرچه وجود خواص کوانتومی و نسبیتی در برخی سطوح پذیرفته می‌شود، ولی نقش چنین خواصی در سطح پدیده‌های روانی و عصبی ـ عمدتا با توسل به اموری مثل Quantum Decoherence ـ نادیده گرفته می‌شود.

کنار گذاشتن این متافیزیک که در کار فیلسوفانی مانند لیدی من (در کتابِ همه‌چیز باید برود)، سیلبرستین (در کتابِ فراتر از جهان دینامیک) و ... پیگیری شده و عده‌ای نیز با عنوان پارادایم پسامادی‌انگار (Post-materialist) از آن یاد می‌کنند، روان‌شناسی را با تغییراتی بنیادین، مثل قبول شناخت بسط‌ یافته (Extended Cognition) و ... روبه‌رو خواهد کرد. در چنین پارادایمی، پدیده‌های فراروانی مثل دورآگاهی کاملا محتمل خواهند بود.

این برنامه با ارائه حسن مرصعی ـ دانشگاه صنعتی شریف روز چهارشنبه سوم دی‌ماه ساعت ۱۵ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در برنامه هنگام برگزاری به‌عنوان میهمان به لینک vc.sharif.edu/ch/zharf وارد شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فیزیک کلاسیک روان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۶۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/بارش شدید باران و جاری‌شدن روان‌آب در جای‌جای استان مرکزی

بارش شدید باران در استان مرکزی، باعث جاری شدن روان‌آب در این استان شد.

دریافت 4 MB

دیگر خبرها

  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • دنیای فیزیک در آستانه یافتن تک‌قطبی‌های مغناطیسی؟
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • درخواست اساتید دانشگاه اموری برای اخراج رئیس دانشگاه
  • ببینید | بارش شدید باران و جاری‌شدن روان‌آب در جای‌جای استان مرکزی
  • سیل در خیابان‌های شهر ایلام روان شد | فیلم
  • فیلم/بارش شدید باران و جاری‌شدن روان‌آب در جای‌جای استان مرکزی
  • جذب محقق پسادکتری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی