Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@14:13:49 GMT

بخشنامه به درخواست شما صادر شد!

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۲۷۳۱۳

بخشنامه به درخواست شما صادر شد!

خبرگزاری آریا- بانک مرکزی در واکنش به نامه وزارت صمت به رئیس جمهوری در رابطه با چرایی صدور بخشنامه در مورد کاهش مهلت وارد کنندگان برای ورود و ترخیص کالا و انتقاد از عدم هماهنگی، اعلام کرد که این بخشنامه بر اساس مصوبه وزارت صمت از سوی بانک مرکزی صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بانک مرکزی، اعمال محدودیت‌های جدید بانک مرکزی برای ترخیص کالا در رابطه با حواله‌های ارزی و مهلت تسلیم اظهارنامه‌های وارداتی بعد از مصوبه ترخیص فوری کالا‌های اساسی و مواد اولیه موجب شد تا تجار و صاحبان کالا طی نامه‌ای به رئیس جمهوری با انتقاد به این موضوع خواستار بازنگری شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین رابطه اخیرا علیرضا رزم حسینی-وزیر صنعت، معدن و تجارت- در نامه‌ای به روحانی بار دیگر این موضوع را مورد توجه قرار داده و ضمن هشدار به تبعات این بخشنامه، درخواست برای تغییر در آن را مطرح و از عدم هماهنگی‌های موجود گله کرد.
رزم حسینی تاکید کرده بود که تصمیم بانک مرکزی، بدون جویا شدن نظر وزارت صمت ابلاغ شده و این یعنی نتیجه همه جلسات شورای گفتگو و صحبت‌هایی که بخش خصوصی به گوش وزیر صمت می‌رسانند در این بخش نامه نادیده گرفته شده و از این رو، پس از چند هفته، با اعتراض بخشی از دولت، یکی دیگر از نهاد‌های دولتی مجبور شده از تصمیم خود عقب نشینی کند.

بخشنامه ارزی بر اساس تصمیم دولت است
آقای عبدالرسول شعبانی مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در رابطه با چرایی صدور این بخشنامه و عدم هماهنگی‌های مربوطه تاکید کرد: بانک مرکزی مهلت واردات و ترخیص برای کالا‌های دپوی گمرک را مطابق با تصمیمات دولت انجام داده است.
وی در واکنش به مسایل مطرح شده در خصوص نحوه عملکرد بانک مرکزی در راستای کاهش مهلت واردات کالا‌ها گفت: بانک مرکزی با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر تعیین زمان معقول جهت واردات کالا، مهلت سه ماه بر اساس ابلاغ وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار در مهر ماه را اجرایی کرد.
شعبانی افزود: ضمن آنکه این بانک بعد از دریافت نظرات فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی مشکلات را به وزرات صمت اعلام و تقاضای اصلاح مصوبه کرد و مصوبه جدید بعد از اصلاح توسط وزارت صمت ابلاغ شد.

مستندات بانک مرکزی در صدور بخشنامه ارزی
مدیر اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با تشریح روند تسهیل و تسریع در ورود و تعیین تکلیف کالا‌های وارده به اماکن گمرکی گفت: با توجه به گزارشات دریافتی از سوی فعالان و بخش‌های مختلف اقتصادی مبنی بر دپوی کالا خصوصاً کالا‌های اساسی در بنادر کشور و با عنایت به سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان و تصمیمات گرفته شده در این خصوص و به منظور تسهیل و تسریع در ورود و تعیین تکلیف کالا‌های وارده به اماکن گمرکی و با توجه به ابلاغیه شماره 23229م‌/99 تاریخ 9 مهر 1399 رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری متضمن دستور معاون اول رئیس جمهوری در خصوص اجرای تصمیمات متخذه از جمله بند 8 تصمیمات مذکور که تصریح به لزوم رفع تعهد کلیه کالا‌ها طی سه ماه از زمان تأمین ارز دارد و با استناد به بند 4 از دستور اول تصمیمات یکصد و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار و تکیلف مقرر بر این بانک «با توجه به» کاهش مهلت رفع تعهد واردات کلیه کالا‌ها از زمان تأمین ارز به سه ماه و نیز با توجه به مفاد نامه شماره 223786‌/م‌/99 مورخ 20 مهر 1399 سرپرست معاون بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار مبنی بر اطلاع رسانی از طریق فراخوان عمومی به شرکت‌ها مبنی بر کاهش مهلت رفع تعهد ارزی به مدت 3 ماه، این بانک به منظور تسریع در ورود کالا به کشور مهلت ارائه اسناد حمل حواله‌های ارزی و مهلت ترخیص کالا را ضمن ابلاغ طی نامه عمومی شماره 275036‌/99 مورخ 28 آبان 1399 به شبکه بانکی کشور، تقلیل داد.

بانک بخشنامه را تعدیل کرد
‌این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه متعاقبا با توجه به اعتراض گسترده از سوی فعالان و بخش‌های مختلف اقتصادی و دستور معاون اول رئیس جمهوری بر نامه شماره 31264م‌/99 مورخ 12 آذر 1399 رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر تعیین زمان معقول جهت واردات کالا و متعاقب انعکاس اعتراضات به کارگروه تنظیم بازار افزود: با انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت صنعت، معدن وتجارت و با توجه به مهلت‌های اعلامی از سوی وزارتخانه مذکور طی نامه شماره 224917‌/م‌/99 مورخ 25 آذر 1399، این بانک دقیقا در انطباق با نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت واردات و ترخیص برای کالا‌های اساسی و ضروری را سه ماه از تاریخ صدور حواله، برای ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید 18 ماه از تاریخ تأمین ارز و بابت سایر کالا‌ها اعم از مواد اولیه تولید، کالا‌های اساسی و قطعات خطوط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی و ... حداکثر 6 ماه برای واحد‌های تجاری و 8 ماه برای واحد‌های تولیدی تعیین کرده است؛ که مراتب به موجب نامه عمومی شماره 308914‌/99 مورخ 29 آذر 1399 به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بخشنامه درخواست معاون اول رئیس جمهوری کالا های اساسی بانک مرکزی تنظیم بازار کاهش مهلت وزارت صمت کالا ها سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا

آخرین مهلت ثبت درخواست در دبیرخانه سازمان توسعه تجارت برای بررسی درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ تا پایان وقت اداری روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت) خواهد بود.

به گزارش مهر، بر اساس ابلاغ بند ۲ مصوبات نوزدهمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات در خصوص رسیدگی به درخواست ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سال ۱۴۰۱ در کمیته کارشناسی بازگشت ارز حاصل از صادرات، آخرین مهلت ثبت درخواست در دبیرخانه سازمان توسعه تجارت برای بررسی درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ واجدین شرایط «ثبت سفارش تا قبل از پایان دی‌ماه و قبض انبار تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲» تا پایان وقت اداری روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت) است و پس از آن هیچ‌گونه درخواستی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

«گفتنی است ارائه تصویر ثبت سفارش و اصل قبض انبار یا تاییدیه مرجع صدور قبض انبار برای بررسی درخواست کلیه متقاضیان الزامی است.»

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • پیگیری درخواست ها و نامه های مردم در سفر دوم رئیس جمهور به استان سمنان
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • شما یا نمیدانید یا میخواهید که ندانید!
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ ا
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟