Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان گفت: در سال ۱۳۰۵ اولین سند شناسنامه به نام میرزا محمودخان صفوی صادر شده است.

سیدعلی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نام‌گذاری سوم دی‌ماه به عنوان روز ملی ثبت‌احوال، اظهار کرد: سازمان ثبت‌احوال در کنار ثبت بهنگام وقایع حیاتی، پروژه عظیم و حساس صدور کارت هوشمند ملی و آغاز تلاش مضاعف در راستای کاربردی کردن این ابزار و زمینه‌سازی دولت الکترونیک داشته که با کاربردی و عملیاتی شدن آن، روند جدیدی در زندگی اجتماعی مردم آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ثبت‌احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع برای ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و ... تاسیس ثبت‌احوال در دستور کار قرار گرفت، از این رو در جلسه ۳۰ آذرماه ۱۲۹۷ هجری‌شمسی به تصویب هیئت‌ وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در روز ۳ دی‌ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

این مسئول ادامه داد: تا قبل از سال ۱۲۹۵ هجری‌شمسی، ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات بر اساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس، از جمله قرآن به عمل می‌آمد و از افراد متوفی نیز جز نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می‌شد، اثری مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان تصریح کرد: با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روزافزون شهرها و روستاها و نیز افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌شد. به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

شفیعی با اشاره به تاریخچه تاسیس ثبت‌احوال زنجان، یادآور شد: ثبت‌احوال شهرستان زنجان در سال ۱۳۰۵ تاسیس و اولین سند به نام میرزا محمودخان صفوی صادر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کارت هوشمند ملی زنجان ثبت احوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۷۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه چاپ شناسنامه مکانیزه در اصفهان

با حضور مرتضی ادب مدیر کل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری سازمان ثبت احوال کشور، محمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، یکتامنش مدیرکل ثبت احوال استان و باقری مدیرکل پست استان اصفهان تفاهم نامه چاپ شناسنامه مکانیزه منعقد شد.


مدیر کل پست استان در آئین امضای این تفاهم نامه گفت: اصفهان به عنوان مرکز مرجع و پایلوت هشت استان کشور در این طرح انتخاب شده است.

باقری طرح تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز قدیم به شناسنامه مکانیزه را در سال جاری الزامی دانست وگفت: استان اصفهان به عنوان مرکز مرجع و پایلوت هشت استان کشور انتخاب شده  و این تفاهم نامه با محوریت چاپ شناسنامه‌های مکانیزه امضا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • بازدید رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از دادگستری سیریک
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • امضای تفاهم نامه چاپ شناسنامه مکانیزه در اصفهان
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • عکسی جالب از صفحه اول شناسنامه آیت الله مطهری
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • بیش از ۵۷ درصد فوتی‌های سال گذشته زنجان به مردان اختصاص داشت
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد