Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-افزایش سرسام آور قیمت مسکن، لوازم خانگی و ... مشکلی مضاعف بر سر راه ازدواج جوانان شده است، مشکلی که به اعتقاد برخی مسئولان، افزایش رقم وام ازدواج می تواند تا حدی مرهمی بر این درد باشد؛ حال آنکه عده ای دیگر معتقدند افزایش وام به ۱۰، ۵۰، ۸۰ و حتی ۱۰۰ میلیون تومان نه تنها منجر به تشویق امر ازدواج نمی شود بلکه تبعاتی دیگر نظیر بدهکاری جوانان به بانکها را نیز می تواند به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافتن شغلی در حیطه مدرک تحصیلی، درآمدهای پایین مشاغل غیر مرتبط و حتی مرتبط با مدرک، عدم تناسب درآمد مشاغل با هزینه‌های جاری و گاها نبود مهارت لازم برای اشتغال و ... از جمله دلایل کاهش آمار ازدواج عنوان می شود. این در حالیست که در شرایط فعلی و با افزایش قیمتها و تورم، برخی جوانان توانایی اداره زندگی مجردی خویش را هم ندارند و از این رو گاها با وجود تمایل برای ازدواج، اقدامی در این جهت انجام نمی دهد.

زمانی که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کرد مبلغ پیشنهادی برای وام ازدواج همان ۵۰ میلیون تومان سال ۹۹ باقی مانده بود، اما زمزمه‌هایی از پیشنهاد افزایش آن توسط نمایندگان مجلس به گوش می‌رسید.

۲۹ آذر سال جاری بود که یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ایسنا از پیشنهاد افزایش وام ازدواج به ٨٠ میلیون تومان و پرداخت وام فرزندآوری به مبلغ ٢٠ میلیون تومان، در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد؛ خبری که با واکنش محمد مهدی تندگویان _معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان_ مبنی بر امکان بدهکاری جوانان به بانک‌ها در اثر افزایش وام ازدواج همراه بود.

به گفته تندگویان علاوه بر اینکه افزایش وام ازدواج بدون توجه به درآمد نسبتا پایین جوانان می‌تواند در زمینه پرداخت اقساط وام مشکل آفرین باشد، از سوی دیگر به جهت عدم تدوین دستورالعمل‌های لازم برای نظارت بر گیرندگان وام می‌تواند مشکلاتی را نظیر افزایش طلاق و ازدواج‌های صوری و یا حتی خرید و فروش وام را نیز به همراه داشته باشد.

علیرغم هشدارها، اول دی سال جاری نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در حساب توییتری خود از موافقت مجلس با افزایش وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله خبر داد که البته هنوز در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسیده است.

به گزارش ایسنا، کامنتهای دریافتی حاکیست برخی جوانان با افزایش این وام موافق هستند چراکه معتقدند ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج فعلی دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند؛ برخی حتی ۱۰۰ میلیون را نیز کم می‌دانند و عنوان کرده اند با ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌توانند حتی بخشی از مخارج ازدواج را تامین کنند. این در حالیست که تعدادی هم نسبت به پرداخت اقساط وام نگرانند چراکه درآمد پایین آن‌ها کفاف چرخاندن زندگی متاهلی و پرداخت اقساط وام ۱۰۰ میلیونی را نمی‌دهد.

برخی دیگر اما نسبت به تهیه ضامن ابراز نگرانی کرده و گفته اند جوانی که ساکن روستا است چگونه می‌تواند ضامن شاغل دولتی به بانک معرفی کند؟.

عده ای دیگر در مقابل پیشنهاد کرده اند دولت به جای اعطای وام ازدواج باید هزینه اجناس اولیه زندگی را کاهش دهد چراکه با ۱۰۰ میلیون تومان تنها می‌توان یک تلویزیون و یخچال خرید.

بسیاری نیز معتقدند حتی اگر وام ازدواج چندین برابر هم افزایش یابد به دلیل عدم ثبات اقتصادی حاضر به ازدواج نیستند. از سوی دیگر برخی نیز از اعطای وام بلا عوض و یا هزینه کردن مبلغ وام ازدواج توسط دولت در جهت تولید اشتغال برای جوانان سخن گفته و می گویند: جوانی که وام ۱۰۰ میلیونی دریافت کند برای پرداخت اقساط آن نیازمند شغلی با درآمد متناسب است تا مجبور به کار کردن در چند شیفت نباشد.

به گزارش ایسنا، اگرچه با وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج تنها می توان گوشه ای از زخم های زندگی نوپا را در شرایط کنونی التیام بخشید اما افزایش آن بدون تهیه پیوستهای لازم و مطالعه و تحقیقی جامع در خصوص اثربخشی آن می تواند نگران کننده باشد؛ افزایشی که می‌تواند مشکلاتی پنهان از دید نظیر کودک همسری، طلاق و بدنبال آن ازدواج‌های صوری، اجبار در ازدواج، خرید و فروش وام ازدواج، اختصاص وام به فعالیت‌هایی به غیر از امر ازدواج و ... را به همراه داشته باشد.

لذا وقت آن رسیده که مسئولان به جای افزایش رقم وام ازدواج که تلاشی کم ثمر برای افزایش ازدواجها بوده، تدبیری بنیادین و ریشه ای برای رفع مشکلات جوانان و افراد در سن ازدواج بیندیشند.

ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افزایش وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت اقساط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان

سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه در سال ۱۴۰۳ تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این نهاد سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال 1403، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار 25 میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف 125 میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف 250 میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف 15 میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف 75 میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف 150 میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف 50 میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف 250 میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف 300 میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی http://production.iycs.ir/ اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آئین نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید 1403 انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند