Web Analytics Made Easy - Statcounter

آماده نبودن زیر ساخت های اربعین حسینی بعد از گذشت چند سال یکی از معظلات پیش روی زائران سراسر کشور و مطالبه به حق مردم استان ایلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار، استان ایلام به عنوان پایتخت خادمان سیدالشهداء هر ساله شاهد خیل عظیمی از مشتاقان اربعین حسینی، از مهمترین رویدادها و حماسه های بزرگ جهان اسلام تا قبل از شیوع کرونا بود که مردم استان ایلام به ویژه مردم شریف و مهمان نواز شهر مرزی مهران با تمام وجود و پا به پای برگزارکنندگان مراسم پیاده روی اربعین حسینی با عشق وارادت ارادت خالصانه به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) خدمت رسانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مسئله مهمی که در این مراسم باشکوه و بزرگ به وضوح دیده می شد می توان به نامناسب خطوط منتهی به استان ایلام به ویژه مهران اشاره کرد که به هیچ عنوان پاسخ گوی بار ترافیک سنگین که از اقصی نقاط کشور به سمت این مرز راهی می شد و یک مسیر 80 کیلومتری از مرکز شهر ایلام تا مرز مهران را حدود 10 الی 12 ساعته طی می کردند نبود.

 

 

 

ساخت راه آهن مهم‌ترین زیرساخت‌ مورد نیاز برای برگزاری اربعین حسینی

در همین رابطه قسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشست قرارگاه استانی که در تیر ماه سال جاری برگزار شد با اشاره به راه‌آهن به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی گفت: تکمیل زیرساخت های اربعین موجب تحول اساسی در توسعه اقتصادی و افزایش موقعیت راهبردی این استان می‌شود.

وی یادآور شد: با وجود شیوع کرونا باید باید زیرساخت‌های استان را برای اربعین فراهم کنیم زیرا کرونا روزی تمام خواهد شد.

استاندار ایلام گفت: راه‌های ارتباطی شامل تونل دوم آزادی، ادامه تکمیل راه ایلام- مهران - پل هوایی پارکینگ اربعین، چهارخطه کردن مسیر ایلام به پایانه مرزی و مسایل داخل پایانه اولویت‌های مهم استان در اربعین است.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: علاوه بر این کمک به شهرهای مسیر تردد زوار اربعین نیز مورد نظر ماست که باید از اعتبارهای اربعین و اعتبار عمرانی استانی برای تکمیل زیرساخت‌های آنها اختصاص پیدا کند.

وی افزود: آماده کردن زیرساخت‌ها علاوه بر بعد اقتصادی و توسعه‌ای استان از نظر فرهنگی اجتماعی و اهمیت و جایگاه معنوی اربعین بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: اگر اربعین برگزار شود باید کمیته‌های آن نیز  فعال شود اما حتی اگر اربعین به دلیل کرونا به سال آینده موکول شد باید زیرساخت‌ها به نحو مناسبی تکمیل شوند تا سال آینده مسیر تردد زوار هموارتر شود.

استاندار ایلام در ادامه به مکاتبه، دیدار و صحبت با نمایندگان مجلس برای تصویب و حمایت از منطقه آزاد مهران اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد بیشتر در جنوب و شمال کشور است و در غرب کشور منطقه آزاد نداریم.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: موقعیت مهران باید بیشتر تشریح شود زیرا با توجه مراودات تجاری، مذهبی و قومی از گذشته تاکنون می‌تواند یک منطقه راهبردی تجاری باشد و امید ما برای تجارت از طریق این مرز است.

وی افزود: به خاطر مجاورت مرزی و قابلیت‌های قومی و فرهنگی با وجود حضور نیروهای ایرانی‌الاصل در مجلس و در بین مقام‌های کشور عراق، برخی از آنها برای سرمایه‌گذاری در ایلام اعلام آمادگی کرده‌اند که نیاز است پیگیری‌ها همچنان تداوم پیدا کند و منطقه آزاد به ثمر برسد.

وی اضافه کرد: قرار است یک گروه کارشناس از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی موقعیت مرز مهران در استان حضور پیدا کند.

 

دغدغه خدمات رسانی به زائران در اربعین حسینی

همچنین از دیگر معضلات زیر ساخت نامناسب مهران نیز می توان به عدم وجود اسکان زائران میلیونی در یک شهر کوچک 25000 نفری به عنوان اصلی ترین مشکل یاد کرد که حتی با تلاش و بسیج شدن مسئولین کشوری، لشگری  و نیروهای خدومی که به صورت خودجوش در حال خدمت رسانی بودند پاسخ گوی این سطح از تعداد جمعیت زائران نبودند که مشکلات فراوانی را در تمامی زمینه ها به ویژه سرویس های بهداشتی، مکان مناسب برای سپری کردن شب و ... امر خدمت رسانی به زائران به وجود آورد.

البته در سالیان پس از برگزاری اولین پیاده روی اربعین تلاش هایی در جهت انجام زیر ساخت های اربعین صورت گرفته، اما هنوز تا مقصد راه بسیاری مانده است و باید برای برگزاری اربعین در آینده آماده شد.

در همین رابطه حجت الاسلام "الله نور کریمی تبار"، امام جمعه ایلام صبح دوشنبه در دیدار کارکنان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ضمن تبریک هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، گفت: وضعیت امروز حمل و نقل نسبت به گذشته بسیار فرق کرده و قابل مقایسه با گذشته نیست، توانمندی‌ها بالا رفته و اقدامات و زحمات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان قابل تقدیر و تشکر است.

توسعه زیرساخت ها برای اربعین سال آینده

وی افزود: با توجه به محدود بودن زیرساخت‌ها باید با آمادگی بیشتری برای اربعین سال آینده داشت و زیرساخت‌های اربعین توسعه داده شود، تا بتوانیم خدمات بیشتری به زائرین اربعین حسینی صورت گیرد.

کریمی تبار اضافه کرد: نقش راهداران در بازگشایی راه‌ها در ایام سیل، برف و باران بر کسی پوشیده نیست و به طور شبانه روزی در جاده‌ها مستقر و به کاربران جاده‌ای خدمات رسانی می‌کنند.

در پایان  می توان گفت که تا به حال به دلیل آماده نبودن زیرساخت های اربعین می توان از هرگونه ناهماهنگی و ضعف خدمات رسانی به زائران چشم پوشی کرد ولی اکنون با گذشت چند سال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و داشتن فرصت مکفی برای برطرف کردن تمام نقیصه ها، بروز هر گونه مشکل و یا کوتاهی در بر طرف نشدن مشکلات از قبل شناسایی شده  قابل گذشت و بخشش نیست.

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: ساخت های اربعین برای برگزاری اربعین حسینی استان ایلام برای اربعین زیرساخت ها سال آینده حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

قاسم عسکری‌نسب  اظهار داشت: مزیت‌ها و قابلیت‌های یک بندر موفق باید به گونه‌ای طراحی، اجرا و مدیریت گردد تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود.

وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویت‌های راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژه‌های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط منفی ۱۶ متر با کمترین نرخ رسوب گذاری، مجهز به حدود ۲ هزار متر طول اسکله با ظرفیت هست میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکله‌های کانتینری، جنرال کارگو، رو رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساخت‌های انبار تخصصی فله، سیلو‌های مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و استراتژیک تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکنده‌های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است.

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

عسکری نسب ادامه داد: با اضافه شدن زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش بینی می‌شود این بندر به عنوان یک کانون تجاری بین المللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و می‌تواند سهم کشور ایران را در حوزه جابجایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا دهد.

وی با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند دروازه ترانزیتی کشور‌های عضو CIS و افغانستان باشد گفت: این بندر نزدیک‌ترین مسیر دریایی به کشور‌های جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب می‌شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران