Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، در حالی که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در نیمه نخست سال جاری (۲۰۲۰) ارسال محموله های نظامی در سراسر جهان را فلج کرده و سطح صادرات تسلیحات دفاعی را از دو میلیارد و ۴۱۳ میلیون یورو در مدت مشابه سال گذشته (۲۰۱۹) به یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون یورو در سال جاری کاهش داده است، معاملات انجام شده در اسپانیا در بازه زمانی ماه ژانویه تا ژوئیه (دی تا تیر ۹۹) با افزایش ۶۵۰ درصدی به ۲۲ میلیارد و ۵۴۴ میلیون یورو رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که این حجم از فروش از مجموع کل فروش سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ (۲۱ میلیارد و ۴۹۳ میلیون یورو) فراتر رفته است.    

به نوشته ال پائیس، از این میان ۷۱.۵ درصد از صادرات تجهیزات نظامی اسپانیا متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو بوده که در این میان آلمان و فرانسه دو مشتری اصلی تولیدات دفاعی و نظامی اسپانیا هستند.

گفتنی است ۷۴.۴ درصد مجموع فروش اسپانیا مربوط به هواپیماها و تجهیزات آن‌ها بوده که در این میان سنگاپور با خرید یک دستگاه هواپیمای سوخت رسان، دومین مشتری اسپانیا در سال جاری بوده است.

عربستان سعودی نیز با سهم ۳۲.۴ میلیون یورویی از بزرگترین خریداران تجهیزات و تسلیحات نظامی اسپانیا خارج از اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد. به گزارش ال پائیس بیش از نیمی از ۶۰ میلیون یورو کالای نظامی از قبیل مهمات و مواد منفجره فروخته شده توسط اسپانیا در سال جاری به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مراکش بوده است.    

افزون بر اسپانیا، آمریکا، آلمان و انگلیس از سال ۲۰۱۵ همزمان با آغاز جنگ یمن بزرگترین تامین کننده تسلیحات نظامی عربستان سعودی هستند. طبق اعلام انستیتوی تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم، آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تجهیزات نظامی عربستان بوده و ۷۳ درصد واردات سلاح‌های این کشور را به خود اختصاص داد.

آلمان نیز در سال ۲۰۱۹ به رغم وجود ممنوعیت صادرات؛ به‌طور غیرمستقیم در تحویل تسلیحات به عربستان همکاری کرده است. طبق اعلام وزارت اقتصاد آلمان طی سال گذشته در دو مورد به فرانسه اجازه صادرات تسلیحات تولید آلمان به ارزش کل ۴.۸۷ میلیون یورو را به عربستان داده است

انگلیس از ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون مجوز فروش ۶.۴ میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

اگر چه شرکت های اسپانیایی، تولیدات خود را عمدتا به کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو اختصاص می‌ دهند اما فروش تسلیحات به عربستان و دیگر کشورهایی که در احترام به حقوق بشر بدنام هستند، در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دولت اسپانیا اکنون با فشارهای سازمان های غیر دولتی منتقد با افزایش فروش تسلیحات به کشورهایی ناقض حقوق بشر مانند عربستان قرار دارد.

در تازه ترین مورد «کمیسیون دفاعی کنگره» اسپانیا روز دوشنبه (یکم دی ماه) لغو مجوز فروش سلاح به عربستان و سایر کشورهای منطقه و اعطای کمک‌های بشردوستانه به یمن را از دولت خواستار شد.

برچسب‌ها اسپانیا ناتو اتحادیه اروپا عربستان سعودی فروش تسلیحات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسپانیا ناتو اتحادیه اروپا عربستان سعودی فروش تسلیحات اسپانیا ناتو اتحادیه اروپا عربستان سعودی فروش تسلیحات اخبار کنکور اتحادیه اروپا عربستان سعودی فروش تسلیحات میلیون یورو سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پس از آنچه تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی خوانده شده، دستور آغاز رزمایش‌های نظامی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، براساس دستور پوتین، در این رزمایش آمادگی نیروهای هسته‌ای غیر راهبردی مسکو به منظور انجام عملیات‌های جنگی به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین، در این رزمایش‌های نظامی تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی نیز گنجانده خواهد شد. به گفته وزارت دفاع روسیه، آرایش‌های موشکی در منطقه نظامی جنوبی و نیروهای دریایی در این رزمایش مشارکت خواهند داشت.

در بخشی از بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این رزمایش با هدف حصول اطمینان از تمامیت ارضی و حاکمیتی روسیه و در واکنش به اظهارات و تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه صورت خواهد گرفت.

درباره تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی بیشتر بخوانید

هرچند در این بیانیه نام مقامات مورد نظر روسیه یاد نشده اما مسکو به دفعات تاکید کرده که اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال مداخله مستقیم پاریس در جنگ اوکراین، به شدت خطرناک است.

روسیه تاکید دارد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور با حمایت از اوکراین با ده‌ها میلیون دلار سلاح، جهان را در آستانه رویارویی قدرت‌های هسته‌ای قرار داده‌اند.

نکته حائز اهمیت درباره بیانیه وزارت دفاع روسیه این است که کشورهای هسته‌ای به طور معمول تسلیحات اتمی خود را با برگزاری رزمایش وارسی می‌کنند اما به ندرت با انتشار بیانیه‌ای علنی، چنین رزمایش‌هایی را به تهدیدهای «مشخصی» پیوند می‌دهند.

کد خبر 6098099

دیگر خبرها

  • ایرلند و اسپانیا خواستار به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • چرا صهیونیست‌ها از اسامی مقدس برای نامگذاری تسلیحات و عملیات‌های نظامی استفاده می‌کند؟
  • ویولا آمهرد: سوئیس به اوکراین تسلیحات نخواهد داد
  • تسلیحات نظامی اهدایی آمریکا و اروپا به اوکراین در مسکو ! | ویدئو
  • چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو