Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمانشاه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از 4500 پرستاری که در مراکز درمانی استان داریم، تاکنون 1483 نفر آنها به بیماری کرونا مبتلا شده و شش نفر هم جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش برنا؛ محمودرضا مرادی در مراسمی که به منطور تجلیل از پرستاران استان کرمانشاه امروز(3 دی) با حضور استاندار برگزار شد، با اشاره به نقش مهم کار تیمی، منسجم و برنامه ریزی شده در اقدامات بهداشتی و درمانی و پیشگیرانه از بیماری ها، گفت: در کنار پزشکان، جایگاه پرستاران در این کارهای تیمی بسیار با اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به ارتقاء جایگاه پرستاری در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: طی سالهای اخیر با پیشرفت علوم پزشکی، پرستاری هم به صورت رشته‌ای تخصصی در آمده و برای هرکدام از بخش های اتاق عمل، آی سی یو و... پرستاران تخصصی در جبهه سلامت برای درمان بیماران تلاش می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه متذکر شد: در سالهای گذشته نقش مهم پرستاران تحت الشعاع پزشکان قرار می گرفت و چندان تلاش هایشان پیدا نبود، اما با شیوع بیماری کرونا نقش آنها پررنگ شد و ایثارگری و تلاششان در درمان بیماران مبتلا به این بیماری مشخص شد.

او در ادامه بااشاره به کمبود نیروی پرستار در استان، یادآورشد: بیماری کرونا زمانی شیوع پیدا کرد که مشکلات زیادی در بخش پرستاری داشتیم و از جمله آنها می توان به کمبود پرستار اشاره کرد، بگونه ای که ضریب نسبت پرستار به تخت در کرمانشاه 92 صدم درصد است، درحالیکه این آمار در کشور 1.2 درصد است.

مرادی تاکید کرد: کمبود پرستار در مراکز درمانی استان تا پیش از شیوع کرونا فشار مضاعفی را به پرستارانمان وارد می کرد و مجبور بودیم به آنها اضافه کاری بدهیم و بعد از شیوع کرونا این شرایط بسیار سخت تر شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 4500 پرستار در مراکز درمانی کرمانشاه فعال هستند، اعلام کرد: حدود 40 درصد این افراد یعنی 1483 نفر تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده و در این میان شش نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: علیرغم نقش مهمی که پرستاران ما در مقابله با بیماری کرونا داشته اند، اما چالش های زیادی هم پیش روی فعالیتشان وجود دارد که مهمترین آن همان کمبود نیرو است.

او اضافه کرد: همچنین مقررات جدیدی که هر روزه و هرماه از سوی وزارت بهداشت وضع می شود، هرچند که بالقوه مفید و علمی هستند، اما با توجه به کمبود پرستار فشار مضاعفی به آنها وارد می کند و وقت زیادی را از آنها می گیرد.

مرادی به عدم اطمینان خاطر از پایداری شغلی در میان تعداد زیادی از پرستاران استان هم اشاره کرد و گفت: از تعداد 4500 پرستار کرمانشاه 10 درصد آنها شرکتی، 35 درصد طرحی و مابقی پیمانی و رسمی هستند، لذا اغلب آنها این اطمینان خاطر را ندارد که شغل پایداری داشته باشند.

او به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بهبود وضعیت شغلی پرستارها اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری همواره از نقش پرستاران و مدافعان سلامت در مقابله با بیماری کرونا تقدیر کرده اند و حتی آنها را "فرشتگان رحمت الهی" نامیدند و دستوراتی برای بهبود وضعیت شغلی پرستاران دادند که امیدواریم بزودی شاهد اجرایی شدن آن از سوی دولت باشیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عدم تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعویق در پرداخت کارانه را از دیگر مشکلات پرستاران کرمانشاه دانست.

او در ادامه اشاره ای هم به وضعیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رشته پرستاری داشت و اعلام کرد: در حال حاضر حدود هزار دانشجوی رشته پرستاری در استان داریم و 120 دانشجوی پرستاری هم در مهر ماه فارغ التحصیل شدند.

او اضافه کرد: در طرح شهید سلیمانی هم که در استان اجرا شد، حدود 200 دانشجوی پرستاری کمک کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان سخنانش بااشاره به سختی هایی که پرستاران استان طی 10 ماه گذشته متحمل شده اند، از مردم خواست تا با رعایت پروتکل های بهداشتی کمک کنند تا فشار کمتری به سیستم درمانی و پرستاران وارد شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرمانشاه کرونا ویروس کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۰۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند

به گزارش خبرآنلاین، مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: موارد ابتلا به بیماری سالک در این استان سالانه بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

«رضا فدایی» مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت ابتلا به بیماری سالک در این استان توضیح داد: پیش از تلاش‌هایی که برای کنترل این بیماری انجام شود، ما سالانه تنها در استان اصفهان بین ۳ تا ۵ هزار مورد بیمار سالک داشتیم، در حال حاضر پس از ۱۶ سال کار مستمر، موارد ابتلا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش یافته است؛ این موفقیت حاصل یک تلاش بسیار وسیع و فشرده است.

وی اضافه کرد: البته خود بیماری هم نوسان‌هایی دارد، بعضی سال‌ها کم می‌شود و برخی سال‌ها بالا می‌رود ولی روی هم رفته در حال حاضر محدود شده است. در استان اصفهان شهرستان‌های اردستان، برخوار، نطنز و شاهین شهر و همین طور شهرستان‌های شرقی استان کانون‌های اصلی سالک هستند. بعضی سال‌ها هم کانون‌های جدیدی ایجاد می‌شود که در گذشته نبوده است.

فدایی عنوان کرد: برای این بیماری یک داروی اصلی موسوم به آمپول گلوکانتیم وجود دارد که این دارو را وزارت بهداشت به اندازه نیاز کل استان‌های سالک‌خیز تهیه و به رایگان توزیع می‌کند و ما هم به رایگان به بیماران تزریق می‌کنیم. همچنین دو یا سه نوع پماد وجود دارد که در کنار این آمپول، داروی کمکی محسوب می‌شوند و سیر بهبودی بیماری را تسریع می‌کند. از این رو این داروها را ما به مقدار مورد نیاز داریم و معمولا کمبود نداریم.

وی ادامه داد: از نظر درمانی بسیاری از بیماران پس از گذشت ماه‌ها از ضایعه پوستی مراجعه می‌کنند که در آن موقع زخم بزرگ شده و درمان آن هم سخت‌تر می‌شود. ما همیشه در آموزش‌هایی که بین مردم مناطق سالک‌خیز داریم بیان می‌کنیم که اگر زخمی بر روی سطح بدنتان پیدا شد، فورا برای درمان مراجعه کنند، چون درمان در مراحل اولیه بسیار کارآمدتر و ساده‌تر هست.

رضایت نسبی از داروهای سالک تولید داخل

فدایی با اشاره به داروی سالک تولیدی شرکت‌های دانش بنیان داخلی گفت: آن دسته از داروهایی که سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت تایید می‌کنند، مجاز به استفاده از آن‌ها هستیم. به طور مثال داروی سیناآمفولیش پمادی است که یک شرکت دانش بنیان تولید کرده است و پس از تایید وزارت بهداشت ما هم مجاز به استفاده از آن شدیم. به طور کلی یک رضایت نسبی در کنار داروهای اصلی از این داروهای محصول شرکت‌های دانش بنیان حاصل شده است، لذا از این نظر قدم‌های مثبتی برداشته اند.

وی درباره درمان جای زخم (اسکار) سالک گفت: متخصصان پوست و جراحان پلاستیک، روش‌هایی برای ترمیم نسبی جای زخم‌ها دارند که درمان از طریق سلول‌های بنیادی یکی از آن‌ها است. اما این روش‌ها نسبی و بسیار پر هزینه هستند. به همین دلیل ما تمام تلاشمان در زمینه مقابله با خود بیماری و مراجعه به موقع بیماران است.

فدایی همچنین به تغییرات روند ابتلا به بیماری سالک اشاره کرد و افزود: طبق اطلاعات منتشر شده از وزارت بهداشت روی هم رفته در کشور ما روند ابتلا به این بیماری رو به کاهش است. ظاهرا از بالای ۲۰ هزار مورد ابتلا در سال در حال حاضر به کمتر از ۱۰ هزار مورد رسیده ایم. در استان اصفهان نیز موارد ابتلا بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: حتی در سالی که آمار ابتلا کاهش پیدا می‌کند، نباید از این بیماری غافل شد، چرا که این بیماری خودش هم افت وخیز دارد، جدا از کاری که سیستم برای مهار آن انجام می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902092

دیگر خبرها

  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • پیشرفت ۶۰ درصدی طرح احداث محل های اسکان پرستاران بیمارستان امام حسین (ع)تربت حیدریه
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری