Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر حق دوست امروز - چهارشنبه - در اولین کنگره دانشگاه های نسل سوم که در دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس معیارهای گوناگون چون آموزش، پژوهش و دانشجو صورت می گیرد که معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای اصلاح ساختارها در تلاش است تا دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰ بر اساس یک معیار رتبه بندی شوند و انفکاک آموزش، پژوهش و دانشجو از میان برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در سخنان خود به سه پرسش علم نافع چیست؟ دانشگه چه نقشی دارد و در حوزه آموزش چه اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، پاسخ داد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره ترجمان عملی علم نافع گفت: علم نافع به دانشی اطلاق می شود که بتواند مفید واقع شود و رفع نیاز کند. گاهی اوقات این نیاز بر اساس هرم مازلو درنظرگرفته می شود و نیازهای پایه ای بشر را اولویت قرار می گیرد اما گاهی اوقات نیز هرم را به صورت عمودی و در حد نیازهای اولیهدر نظرنمی گیریم.

حق دوست ادامه داد: تاکنون سه نگاه غالب در دانشگاه ها نسبت به علم داشته ایم؛ نخست دانشگاه های مدرن مانند سوربن،  آکسفورد و کمبریج، به نوعی ارتقا یافته کلیسا و آموزش های دینی محسوب می شدند،  به همین دلیل شعارهایی که در  این دانشگاه ها وجود دارد ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم دینی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خاستگاه چنین نگاه هایی در انگلیس  دیده می شود و تنها کمی وسعت یافته اند اما اکنون به دنبال دانشگاهی هستند که بتواند نیازهای اقتصادی، رفاه و آسایش جامعه را تضمین کند.

وی ادامه داد: در کنار این حرکت فکری در آلمان نهضت دیگری شکل گرفت که علم را به عنوان علم اصیل دانست و به دنبال گسترش مفهوم علم به عنوان علم بود، فارغ از این که جامعه چه می خواهد اما در عمل صنعت و مصرف کننده در این کشور بسیار فعال بود و توانست از علم پایه ای دانشگاه بهره برداری کند.

حق دوست خاطرنشان کرد: این تئوری ها به آمریکا کشیده شد و تجاری سازی و اقتصاد به عنوان محور اصلی توسعه پررنگ شد. در این مسیر دانشگاه ها نیز به سوی تولید ثروت رفتند،  دانشگاه صنعت تولید کننده و مولد بود.

نقش دانشگاه ها در پیاده سازی علم

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: به طور اصولی علم نافع و دانشگاهی که ما می پذیریم باید در دو بعد فردی و اجتماعی نقش ایفا کند؛ بعد فردی به دانش آموخته و شرایط آن بستگی دارد و معیارهای مورد نظر و شاخصه های آن شهروند شایسته، احترام به جامعه، قانون مداری و پذیرای افکار مختلف بودن است. یک دانش آموخته دانشگاه باید این ویژگی ها را داشته باشد. اما تنها این هدف نیست.

حق دوست ادامه داد: در بعد اجتماعی اما دانش آموخته باید به ترقی و تعالی جامعه کمک کند. یکی از مولفه های جامعه متعالی جامعه ای است که از نظر اقتصادی به رفاه قابل قبول برای تمامی افراد جامعه رسیده باشد. افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش ضریب جینی دو مولفه اصلی برای تعالی جامعه است و دانشگاه و فرد باید در این زمینه کار کنند. از سویی به تنهایی و صرفا ارتقای اقتصادی به عنوان یک شاخص نیست.

وی در پاسخ به پرسش هایی چون دانشگاه چه باید انجام دهد؟ آیا دانشگاه باید تنها فرهنگ تولید کند یا اقتصاد تولید کند؟ و اینکه آیا دانشگاه باید تنها دانش آموخته تربیت کند، تصریح کرد: گاهی اوقات می گویم امید و نشاط در جامعه کم است لذا در دانشگاه هم کم است اما گاهی اوقات ثروت آفرینی و خلق رفاه را از دانشگاه جست و جو می کنیم و دانشگاه ابتدا باید به آن سو برود. در این نگاه گاهی دانشگاه به مثابه چرخ دنده ای است که در میان سایر چرخ دنده های جامعه حرکت می کند اما گاهی چرخ دنده ای است که سایر چرخ دنده ها را به حرکت درمی آورد.

در حوزه آموزش چه کرده ایم؟

معاون وزیر بهداشت در  ادامه به اقدامات معاونت آموزشی این وزارتخانه در راستای تغییر در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: اصلاح قوانین و مقرارت، اصلاح ساختارها، تغییر محتوای آموزشی و برنامه ریزی در جهت تحقق این اهداف چهار محور دنبال شده در وزارتخانه است.

حق دوست درباره اصلاح قوانین و مقررات هم توضیح داد: نامه ای به دانشگاه ها ارسال شد مبنی بر این که دانش آموختگان می توانند پایان نامه ها را تغییر و به جای یک پایان نامه ساده، بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهند،  برای مثال یک پزشک ممکن است در کنار استاد در خانه سالمندان کار کند و مفاهیم جدید بیاموزد. می توان این را به عنوان پایان نامه به حساب آورد. همچنین یک دانشجوی دکتری می تواند در یک شرکت دانش بنیان کار کند و این به جای پایان نامه وی محسوب شود.

وی افزود: همچنین نامه دیگری ارسال شد که هیچ دپارتمانی در کشور نمی تواند دانشجوی دکتری بگیرد مگر این که تفاهم نامه عملیاتی با یک شرکت دانش بنیان یا مرکز تحقیقاتی یا موسسه ای در خارج از چارچوب دپارتمان داشته باشد. این ها اصلاحات قوانین و مقررات است.

وی با بیان این که ۱۶ محور اصلاحی در آیین نامه ها و مقررات در دستور کار قرار دارد، در باره تغییر محتوای درسی اظهار داشت: در اوج موج اول کرونا شرایط انتخاب اعضای برد تغییر کرد و این گونه شد که تنها برازنده علمی معیار انتخاب برد نباشد. معیارهای جدیدی برای عضویت در برد درنظرگرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر یک عضو هیات علمی حداقل های علمی را داشته باشد اما چند سال استاندار شده باشد، مفاهیمی را متوجه می شود که زمانی که در برد می نشیند با عینک دیگری به مسایل نگاه می کند. در عین حال، از نظر محتوا هم در تولید و هم در بردها اتفاقات تازه ای رخ داده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: تغییر ساختارها یکی از اولویت های جدی ما است. گروه های آموزشی، شرکت های دانش بنیان، کلینیک ها و مراکز تحقیقاتی با هم در ارتباط باشند و ساختارهای جدید شکل بگیرند.

حق دوست با یادآوری ایجاد تغییرات جدی از نگاه رشد کمی به رشد کیفی و اقداماتی در راستای آمایش سرزمینی بر لزوم همگرایی علوم به ویژه میان دانشگاه های کشور تاکید کرد.

اولین کنگره دانشگاه نسل سوم در دانشگاه علوم پزشکی ایران در روزهای سوم و چهارم دی ماه با حضور مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی کشور،  کارشناسان با تشکیل پنل های تخصصی به صورت آنلاین برگزار می شود.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی ایران علی اکبر حقدوست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت دانش آموخته گاهی اوقات دانشگاه ها چرخ دنده علم نافع حق دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

به گزارش صدای ایران از ایسنا،محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه گفتگو با برخی دانشجویان دانشگاه یاسوج در محوطه این دانشگاه در جمع خبرنگاران افزود: اساتید چشم و چراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

وی اظهارکرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

زلفی گل تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وزیر علوم بیان کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌