Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@06:03:09 GMT

کانون و مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۱۷۳۵

کانون و مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد

کانون فرهنگی هنری مسجد امام محمد باقر(ع) در سال ۱۳۷۸ با مجوز رسمی از ستاد هماهنگی کانون های مساجد که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاسیس گردید که پرداختن به اهداف فرهنگی را جزء برنامه های اساسی خود قرار داده است.

خبرگزاری شبستان – مشهد – علی شکوفه؛ مسجد از زمان ورود اسلامی به ایران دارای اهمیت و جایگاه بزرگی در بین تمامی اقشار جامعه داشته است به طوریکه در طول قرن های از حضور اسلام در ایران مسجد همچنان علاوه بر محلی برای انجام فرایض دینی و الهی محور تمامی فعالیت های عام المنفعه بوده و همچنان هم خواهد بود به طور کلی مسجد علاوه بر مرکزیت عبادی مرکز جماعت هم به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سالیان بسیاری است که مجمتع های فرهنگی که شامل مسجد، پایگاه بسیج، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه و هر آن چیزی که مورد نیاز یک محله باشد شکل گرفته و هر روز هم به تعداد آنها افروده می شود، این مکان های خاص که محلی برای رسیدن به نیازهای مادی، معنوی و روحی است توسط که جمعی از مردم و با هدف کمک به مستمندان، جوانان و رفع معضلات فرهنگی، اجتماعی و همچنین پرداختن به موارد آموزشی و بسیاری از مسائل دیگری که در جامعه و محلات وجود دارد بنا می شود.

 

یکی از بهترین و شاخص ترین این مجتمع ها که در منطقه غرب مشهد فعالیت های پر ثمر بسیاری را انجام می دهد و در جهت اشاعه فرهنگ دینی و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلام ایران تلاش های بسیاری را انجام می دهد مجتمع فرهنگی و مذهبی امام محمد باقر(علیه السلام) است که با انجام فعالیت های بسیارش به نگینی در منطقه غرب مشهد تبدیل شده است.

 

بنای مسجد و مجتمع فرهنگی امام محمد باقر(علیه السلام) از سال ۱۳۷۱ آغاز و در سال ۱۳۷۵ به مرحله بهره برداری رسیده است، بنای مذکور در فضایی مناسب از منطقه قاسم آباد مشهد و در حاشیه بولوار دکتر حسابی واقع شده است که مساحت آن ۳ هزار و ۵۲۰ متر مربع و دارای ۷ هزار و ۱۵۰ متر زیربنا و ۳ طبقه است که با طراحی حاج جواد صحیفی یکی از افتخارات منطقه غرب مشهد است.

 

طراحی مسجد به شیوه مناسب و آراستگی لازم مزین به معماری سنتی، کتیبه های آیات قرآنی و احادیث نبوی است، سقف این مسجد به شیوه معماری اسلامی توسط استاد احمد خوشدل مقرنس کاری و توسط استاد اکبرزاده تذهیب کاری شده است.

 

مسجد جامع و مجتمع فرهنگی امام محمد باقر (علیه السلام) شامل مدرسه علمیه، کانون فرهنگی هنری، کانون قرآن و عترت، دبستان و پیش دبستانی، پایگاه بسیج، کتابخانه، واحد درمانی و بهداشتی، موسسه خیریه، تالار فرهنگی و آشپزخانه، موسسه پس انداز و قرض الحسنه است که این موسسه در سال ۱۳۹۲ به بانک قرض الحسنه رسالت ملحق شده، می باشد.

 

عمده فعالیت هایی که در شبستان مسجد امام محمد باقر(علیه السلام) انجام می گیرد اقامه نماز جماعت صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشاء، برگزاری کلاس احکام، تفسیر قرآن کریم و نهج البلاغه، قرائت زیارت عاشورا، دعای توسل، آل یاسین، کمیل و ندبه، کلاس تخصصی آموزش صوت و لحن قرآن کریم، کلاس آموزش مداحی مجمع الذاکرین، برگزاری مراسمات مذهبی، مسابقات قرآنی، محفل انس با قرآن، دیدارهای مردمی با نمابیندگان مجلس و برگزاری کلاس های تربیتی و ورزشی جهت جذب جوانان و نوجوانان است.

 

کانون فرهنگی هنری مسجد امام محمد باقر(علیه السلام) در سال ۱۳۷۸ با مجوز رسمی از ستاد هماهنگی کانون های مساجد که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تاسیس گردید که پرداختن به اهداف فرهنگی را جزء برنامه های اساسی خود قرار داده و سعی دارد با امکانات وسیع آموزشی، فرهنگی و هنری بهترین محل را برای رشد فکری و اعتقادی جوانان داشته باشد، این کانون فرهنگی هنری دارای بخش های متعددی از جمله بخش های قلم، قرآن، هنر، زبان و عفاف و حجاب می باشد که در بخش قلم این کانون نشریه منشور پنجم در سال ۱۳۸۸ با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و خبری با سرویس های دین و زندگی، خانواده، سلامت، تغذیه و فرهنگ پایداری تحت نظر کانون فرهنگی هنری نشر و توزیع می گردد.

 

مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام) یکی دیگر از بخش های این مجتمع است که در سال ۱۳۷۷ به همت حجت الاسلام ذاکری تاسیس شد و در این سال ها فضلای گرانقدری را تحویل جامعه داده است که حجت الاسلام فاطمی ارفع، حجت الاسلام نیک بین مدیر مدرسه علمیه حاج شیخ کاشمر و حجت الاسلام مهدی ارفع معاونت آموزشی سابق مرکز مدیریت حوزه های علمیه و ریاست مدرسه شهید صدوقی از جمله این فضلای گرانقدر است همچنین این مدرسه در شش پایه سطح یک حوزه علمیه به صورت روزانه و شبانه فعالیت می کند.

 

از بخش های دیگر این مجتمع کتابخانه عمومی باقرالعلوم(علیه السلام) است که همزمان با تاسیس مجمتمع فرهنگی کار خود را در فضایی کوچک به مساحت ۱۵۰ متر آغاز نمود که استقبال روزافزون مراجعان و کبود فضا مسئولین امر را بر آن داشت تا نشبت به گسترش کتابخانه اهتمام ورزند که در تابستان سال ۱۳۸۸ مساحت کتابخانه به ۲۰۰ متر افزایش یافت که اکنون این کتابخانه با فضایی مناسب و با فراهم آوری انواع منابع اطلاعاتی در خدمت تمامی اعضا می باشد.

 

این کتابخانه در کنار امور کاری خود به انجام فعالیت هایی نظیر ارائه نمایشگاههای موضوعی کتاب در مناسبتهای مختلف، برگزاری جشن ها و مراسم هاس مختلف دینی و ملی، بازدید های گوناگون دانش آموزان، معلمان و طلاب از کتابخانه در مناسبت های مختلف، برگزاری جلسات قصه خوانی و شاهنامه خوانی در کتابخانه برای کودکان و نوجوانان، درج اخبار مرتبط با کتابخوانی و معرفی کتاب های برتر در نشریه منشور پنجم بخشی از فعالیت های این کتابخانه است.

 

از آنجا که فلسفه موجودی موسسات خیریه شناسایی و کمک به خانواده های نیازمند و تمامی کسانی که در جامعه دچار مشکلات مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی و درمانی می شوند، است لذا موسسه خیریه رهروان باقرالعلوم(علیه السلام) که یکی از واحدهای فعال مسجد و مجتمع فرهنگی امام محمدباقر(علیه السلام) است در سال ۱۳۷۸ با تلاش مسئولین و در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی تامین و در جهت جمع آوری، زکات، صدقات و کمک های مردمی به منظور امدا و یاری رسانی به فقرا و مساکین نقش سازنده و شایسته ای را ایفا می نماید.

 

این موسسه دارای مجوز رسمی از نهادهای ذیربط، مددجویان شناخته شده خود را در سطح شهر مشهد یاری می کند و کمک های جمع آوری شده را در مسیر تهیه و تامین جهیزیه افراد بی بضاعت، تهیه سبد کالای مورد نیاز مددجویان و همچنین کمک به درمان و تحصیل فرزندان مددجویان نیازمند هزینه می کند.

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گره خوردن فضای مجازی با زندگی روزمره و همچنین مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن مرکز فضای مجازی و دیجیتال این مجتمع فرهنگی به صورت نمادین در سال ۱۳۹۱ توسط دولت افتتاح شد و با حضور شخصیت های استانی به بهره برداری رسید، این مرکز با تعداد بیش از ۳۵ کامپیوتر فعالیت خود را آغاز نموده و در جهت جذب جوانان و نوجوانان نقش موثری دارد و تا کنون مسابقات متعددی در غالب بازی های رایانه ای برگزار کرده که ضمن سعود به مرحله استانی به کسب مقام کشوری هم نائل آمده است.

 

امکانات به روز و مجهز این مرکز که بر اساس فرامین مقام معظم رهبری در جهت ایجاد فضاهای مجازی بر اساس معیارهای دینی و ملی تهیه شده به منظور مبارزه با تهاجم رسانه ای و دیجیتالی غرب علیه اذهان بکر جوانان مان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

مسجد و مجتمع امام محمد باقر(علیه السلام) با توجه به فرامین رهبر کبیر انقلاب مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی و در جهت تحقق اوامر ولایی ایشان مانند تمامی مساجد اقدام به ایجاد پایگاهی منظم و منسجم نموده است که با کادربندی نیروهای جوان منطقه در بخش خواهران و برادران برنامه های نظامی، فرهنگی و مذهبی را در جهت ایجاد امنیت محلات پیرامون حضوری فعال دارند.

 

همچنین با تلاش دست اندکاران این مجتمع کلاس های عقیدتی و سیاسی در جهت افزایش بصیرت انقلابی و اسلامی برگزار می شود همچنین بسیج مسجد جامعه امام محمد باقر(علیه السلام) همزمان با تشکیل سایر بخش های مسجد از سال ۱۳۷۲ شروع به فعالیت کرده است و اکنون هم از افرادی که می خواهند در جهت حفظ آرمان ها و ارزش های انقلاب فعالیت کنند عضو می پذیرد.

 

تالار فرهنگی رفاهی باقرالعلوم(علیه السلام)، کانون سلامت امام محد باقر(علیه السلام)، فعالیت های حسابداری، معاونت فنی و پشتیبانی مجتمع فرهنگی امام محمد باقر(علیه السلام)، دبستان و پیش دبستانی باقرالعلوم(علیه السلام) و کانون زبان از بخش های دیگر این مجتمع فرهنگی در غرب مشهد مقدس می باشد.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: امام محمد باقر امام محمد باقر ع کانون کانون های فرهنگی هنری مساجد امام محمد باقر علیه السلام باقرالعلوم علیه السلام مسجد امام محمد باقر کانون فرهنگی هنری حجت الاسلام غرب مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403، از ساعت 10 صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام برای بیست‌و‌چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پورکاوه و کربلایی محمدحسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

تشییع پیکر مطهر شهید گمنام،  فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هیئت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موارد دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود.

در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی