Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:30:32 GMT

پاتریوت، کلاه گشاد آمریکا بر سر آل سعود

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۲۲۷۷

پاتریوت، کلاه گشاد آمریکا بر سر آل سعود

موفقیت‌های چشمگیر موشکی و پهپادهای رزمندگان یمنی در هدف قرار دادن مواضع استراتژیک ائتلاف متجاوز سعودی و وارد کردن خسارت‌های هنگفت به عربستان و از سوی دیگر ناکامی سامانه پدافند آمریکایی پاتریوت مستقر در خاک این کشور در مقابله با پهپادها و موشک‌های زمین به زمین نیروهای یمنی، مقامات سعودی را بر آن داشته تا برای خلاصی از این مشکل دست به دامن کشورهای غربی از جمله فرانسه شوند، هرچند سعودی‌ها نیم نگاهی نیز به خرید پدافند «اس ۴۰۰ »روسی نیز دارند، اقدامی که با مخالفت آمریکایی‌ها مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهها حمله موشکی و عملیات موفق پهپادی رزمندگان یمنی به شماری از پالایشگاه‌های شرکت «آرامکو» در سراسر خاک عربستان و همچنین چندین فرودگاه نظامی این کشور و ناکامی سامانه پدافند آمریکایی پاتریوت برای مقابله و رهگیری این موشک‌ها و پهپادها در سه سال گذشته، مقامات ریاض را به این فکر انداخته تا سامانه پدافند هوایی خود را تقویت کنند از این رو سعودی‌ها ابتدا در اواخر آبان ماه حرکتی را برای خرید سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسی آغاز کردند، ولی آمریکایی‌ها به سرعت صورت مساله را تغییر داده و البته این بار با فروش به اصطلاح مونتاز قسمتی از موشک‌های پاتریوت در عربستان، دست خود را بیشتر در جیب آل سعود فرو بردند.

شرکت آمریکایی «ریتون» سال گذشته اقدام به انعقاد قرارداد بهینه‌سازی و بومی‌سازی سامانه دفاع هوایی پاتریوت با عربستان کرد؛ قراردادی که نشان داد به دلیل ناکارآمدی این سامانه، این مساله فقط به سود آمریکایی بوده و این سامانه نتوانسته با موشک‌ها و پهپادهای یمنی مقابله کند.

در همان زمان روزنامه «نشنال پست» اعلام کرد که ریاض قرارداد بهینه‌سازی سامانه دفاعی هوایی پاتریوت را به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت تقویت صنایع دفاعی هوایی و تنوع بخشی به اقتصاد عربستان امضا کرده است!؛ اما این روزنامه هیچ اشاره‌ای به فشار دولت «دونالد ترامپ» به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای عقد این قرارداد یک طرفه نکرد.

هم اکنون سعودی‌ها با سه مشکل اساسی در خصوص نبرد هوایی مواجه هستند که دو مورد آن مربوط به ناتوانی مقابله با موشک‌ها و پهپادهای رزمندگان یمنی و دیگری هدف قرار گرفتن پهپادهای عربستان در خاک یمن توسط نیروهای مقاومت این کشور می‌باشد، موضوعی که باعث شده سعودی‌ها برای تقویت سامانه راداری و پدافند هوایی خود بار دیگر دست به دامن پاریس شوند.

یکی از اقدامات موفقیت رزمندگان یمنی در تهیه و استفاده مطلوب از سامانه پدافند هوایی به رغم محاصره همه جانبه بوده است. پدافند موشکی یمنی‌ها دو روز پیش توانمندی خود در منهدم کردن اهداف هوایی را نیز به اثبات رساند که سرنگونی یک پهپاد شناسایی نظامی متعلق به ارتش سعودی از نوع «CH۴» است.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه گذشته اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور موفق شد این پهپاد سعودی را که در حال انجام عملیاتی خصمانه در «مدغل» در استان «مأرب» بود، با «موشکی مناسب» هدف قرار داده و سرنگون کند، اما وی اشاره‌ای به نوع موشک استفاده شده در این عملیات نکرد.

اخبار منتشره نشان می‌دهد که ریاض در تلاش برای مهار حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، دست به دامن فرانسه شده است. روزنامه فرانسوی "چلنج" سردرگمی سعودی‌ها از موشک‌های یمنی را تایید کرده و نوشت که مقامات عربستان طی هفته‌های اخیر، به فرانسه برای خرید سلاح و رادار برای محافظت در برابر این موشک‌ها متوسل شده‌اند.

بنا بر این گزارش، قراردادهای تسلیحاتی امضاء شده با پاریس، شامل خرید رادارها برای رصد و رهگیری پهپادها و موشک‌هایی است که نیروهای مسلح یمن به سوی مراکز و اهداف مهم و حساس در داخل خاک عربستان سعودی روانه می‌کنند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، ارتش سعودی چند هفته پیش خواستار خرید سامانه‌های راداری جدید از فرانسه شده و این در حالی است که شرکت فرانسوی «Thales Raytheon» سال گذشته رادار رهگیری «GM۲۰۰» که دارای یک سامانه دفاع موشکی هوایی با برد متوسط ‌و همه کاره است و قادر به شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین می‌باشد را تحویل سعودی‌ها داده بود.

دلیل سعودی‌ها از خرید سامانه‌های راداری و پدافند هوایی جدید از فرانسه این است که رزمندگان یمنی در بیش از یک سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در هدف قرار دادن مواضع استراتژیک سعودی‌ها داشته‌اند. رزمندگان یمنی در تاریخ ۲۳ شهریور ماه سال 1398 در عملیات پهپادی کوبنده با هدف قرار دادن دو پالایشگاه شرکت آرامکو در شهرهای «بقیق» و «هجره خریص» که در شرق عربستان صورت گرفت، خسارات هنگفت و ضربه محکمی به ارتش عربستان و متحدانش وارد کردند و به اعتقاد کارشناسان مسایل نظامی موازنه را در جنگ نابرابر یمن به نفع نیروهای مقاومت یمنی تغییر دادند.

این عملیات موفق پهپادی، خسارات زیادی به اقتصاد و اعتبار نفتی عربستان وارد کرد و موجب قطع صادرات روزانه حدود ۵ میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت تصفیه شده عربستان به خارج شد.

یکی دیگر از مهم‌ترین عملیات پهپادی رزمندگان یمنی در مرداد ماه سال گذشته با ۱۰ پهپاد انجام شد که این پهپادها حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارات – عربستان) را  هدف قرار دادند که این عملیات نیز در نوع خود کم نظیر بود، حملاتی که در روزها و ماه‌های اخیر نیز ادامه داشته است.

مقاومت یمن، موفقیتش در تولید پهپاد را رسماً در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی (فروردین ۱۳۹۶) اعلام و طی مراسمی برای نخستین بار از چهار نوع پهپاد رونمایی کرده بود. یمنی‌ها از سال ۲۰۱۶، ساخت پهپاد را کلید زده و طی سه سال گذشته نیز توانسته‌اند توسعه پهپادی خود را ادامه داده و به فناوری‌های جدید نیز دست یابند.

هم اکنون دهها سامانه پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت مسئولیت حراست از فضای عربستان را به عهده دارند که با هزینه‌های بسیار گزاف از سوی واشنگتن به ریاض فروخته شده، ولی ناتوانی این سامانه پدافند هوایی موجب شده بود تا نگاه سعودی‌ها به سمت سامانه‌های پدافند هوایی دیگر کشورها جلب شود.

نکته جالب این که، ناکارآمدی سامانه پدافند هوایی پاتریوت در رهگیری پهپادها و موشک‌های رزمندگان یمنی در عین ایجاد مشکلات برای سعودی‌ها موجب بی‌اعتباری این سامانه آمریکایی و لغو خرید آن از سوی برخی کشورهای درخواست کننده نیز شده است.

روی کار آمدن ترامپ در آمریکا در چهار سال گذشته مصادف بود با ولیعهد شدن بن سلمان در عربستان و همین مساله موجب شد تا رییس جمهوری ایالات متحده بتواند قرار داد ۴۶۰ میلیارد دلاری سلاح را به عربستان تحمیل کند و نه تنها شرکت‌های اسلحه‌سازی‌های آمریکا را از خطر ورشکستگی نجات دهد، بلکه تجارت آنها را توسعه و رونق بخشد، موضوعی که در مقابل با کشتار مسلمانان دیگر کشورها همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان همراه بوده است که عموما با سلاح‌های خریداری شده با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده است.

موضوع مهمی که در این میان وجود دارد، این است که عربستان به رغم خریدهای سنگین نظامی در طول جنگ یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده، نتوانسته مردم و رزمندگان این کشور را به تسلیم وادار کند و بالعکس مردم و رزمندگان یمنی توانسته‌اند با توکل بر خدا و اراده و توان مردمی و داخلی مقاومت جانانه‌ای در مقابل متجاوزان از خود نشان دهند.

نکته دیگر این که خریدهای سنگین نظامی عربستان از آمریکا و ناکارآمدی آنها در طول جنگ علیه یمن نشان داد که کلاه گشادی بر سر آل سعود رفته و سامانه ناکارآمد پاتریوت فقط یک مورد از آنها است.

    

برچسب‌ها جنگ یمن فرانسه محمد بن ‌سلمان ایالات متحده آمریکا ارتش عربستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ یمن فرانسه محمد بن سلمان ایالات متحده آمریکا ارتش عربستان جنگ یمن فرانسه محمد بن سلمان ایالات متحده آمریکا ارتش عربستان اخبار کنکور سامانه پدافند هوایی رزمندگان یمنی سال گذشته سعودی ها هدف قرار موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم

نخست‌وزیر یونان گفت آتن نمی‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی مانند پاتریوت‌ یا اس-۳۰۰ را به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به فشار اتحادیه اروپا و ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان اعلام کرد این کشور نمی‌تواند سیستم‌های دفاعی پاتریوت یا اس-۳۰۰ به اوکراین بدهد.

به نقل از بیزینس اینسایدر، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا تحت‌فشار هستند تا سیستم‌های حفاظتی بیشتری برای کی‌یف فراهم کنند، به‌ویژه کشورهایی مانند یونان و اسپانیا که چنین سیستم‌هایی را در اختیار دارند.

میتسوتاکیس در مصاحبه‌ای عنوان کرد: یونان اس-۳۰۰ یا پاتریوت را به اوکراین نخواهد فرستاد. این سؤال از ما پرسیده شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند در حال بررسی فوری راه‌هایی برای ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند، اما قول مشخصی درباره سامانه‌های پاتریوت ندادند.

باتوجه‌به تنش‌ها با ترکیه، دفاع یک موضوع بسیار حساس برای آتن است. یونان درگذشته هزاران راکت، مواد انفجاری قوی، مهمات و راکت‌های ضدتانک به اوکراین ارسال کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • کاخ سفید مدعی شد: پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد