Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک گفت:‌ در 9 ماهه سال‌جاری، 110 میلیون تن کالا به ارزش 52 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد که سهم صادرات  85.2 میلیون تن به ارزش 25 میلیارد و یکصد میلیون دلار بود.

 رئیس کل گمرک ایران گفت: مقایسه صادرات غیرنفتی کشورمان با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 17 و 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این میزان صادرات با توجه به به شرایط ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 و تحریم‌های ظالمانه آمریکا نشانه تلاش و همت دست‌اندرکاران حوزه صادرات و همچنین تولیدکنندگان کشورمان است و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.

میراشرفی اظهارداشت: مقاصد کالاهای صادراتی ایران در این مدت کشورهای چین با 20 میلیون و 600 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و 400 میلیون دلار، عراق با 20 میلیون و 800 هزار تن به ارزش 5 میلیارد و 900 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 11 میلیون و 400 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 300 میلیون دلار، ترکیه با 5 میلیون و 400 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار و افغانستان به 5 میلیون و 200 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون دلار بودند.

رئیس کل گمرک ایران همچنین گفت: سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت به لحاظ وزنی 25 میلیون تن و از حیث ارزش 26 میلیارد و 800 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش 16 درصد کاهش یافته است.

میراشرفی تأکید کرد: از میزان 25 میلیون تن کالای وارداتی به کشور 17 میلیون و 500 هزار تن را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد و 70 درصد وزن واردات را 25 قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: مبدأ کالاهای وارداتی در 9 ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با 2 میلیون و 600 هزار تن به ارزش 7 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 3 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 6 میلیارد و 300 میلیون دلار، ترکیه با 3 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 3 میلیارد دلار، هند با یک میلیون و 800 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون دلار و آلمان با 911 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین گفت: در این مدت 5 میلیون و 200 هزار تن کالا از قلمرو کشورمان به کشورهای همسایه ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.9 کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس کل گمرک صادرات واردات تجارت خارجی ارزش یک میلیارد هزار تن به ارزش میلیارد دلار رئیس کل گمرک میلیون دلار میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته، ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل، ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

براساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093986 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان