Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان سوئیسی اخیرا سیمی نازک‌تر از موی انسان طراحی کرده‌اند که می‌تواند در رگ‌های خونی کوچک در مغز قرار بگیرد و به پزشکان در درمان بیماری‌های عصبی کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، این ابزار به پزشکان امکان می‌دهد به قسمت‌هایی از بدن دسترسی پیدا کنند که روش‌های موجود از آنجا که مویرگ‌ها خیلی باریک هستند نمی‌توانند به آن مناطق برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان سوئیسی ابزاری را ایجاد کردند که با استفاده از جریان خون بیمار مسیر صافی را از طریق رگ‌های پر پیچ و خم ایجاد می‌کند و فشار بر دیواره‌های رگ‌های خونی و خطر سوراخ شدن را کاهش می‌دهد.

امید است که این روش بتواند راه جدیدی در زمینه درمان‌های عصبی ایجاد کند زیرا توسط آن پزشکان می‌توانند بیش از هر زمان دیگری به مغز و سیستم عصبی دسترسی داشته باشند.

ابزارهای تشخیصی فعلی شامل استفاده از کاتتر برای ورود به شریان، اغلب شریان ریوی یا سرخرگ رانی است که سیم پس از ورود فشرده شده و در اطراف بدن حرکت می‌کند. این امر می‌تواند منجر به گیر کردن سیم، سوراخ شدن و پاره شدن رگ شود و در نهایت این امر به خونریزی داخلی منجر می‌شود و دسترسی به اطراف دستگاه گردش خون را غیرممکن می‌سازد.

محققان این مطالعه که یافته‌های آن در مجله Nature Communications منتشر شده است، گفتند: دسترسی به اکثر مناطق مغز همچنان غیرممکن است زیرا ابزارهای موجود بزرگ هستند و حرکت در رگ‌های عروقی کوچک و پر پیچ و خم مغز بدون ایجاد آسیب به دیگر بافت‌ها بسیار چالش برانگیز است.

بنابراین محققان تصور کردند که با بررسی خونی که از داخل رگ‌ها عبور می‌کند، می‌توان این فرآیند را آسان‌تر کرد و در نهایت نمونه اولیه‌ای ساختند که به اندازه کافی سفت و قادر به حفظ شکل خود است اما در صورت نیاز نیز می‌تواند انعطاف پذیر باشد و در پیخ و خم رگ‌های خونی خم شود.

این روش کاملاً به جریان خون متکی است و هنگامی که پمپاژ خون در آزمایشگاه خاموش شد، سیم مذکور نرم شد. در ویدئویی که همراه با این خبر منتشر شده، محققان نشان می‌دهند که چگونه دستگاه جدید در آزمایشگاه از طریق لوله‌های ریزی که شبکه رگ‌های خونی بدن را کنترل می‌کند، جریان می‌یابد.

محققان افزودند: همچنین می‌توان با استفاده از آهن ربا دستگاه را هدایت کرد تا به مقصد مورد نظر برسد.

آنها می‌توانند به جای اینکه سیم را به صورت دستی بچرخانند، یک میدان مغناطیسی کوچک از خارج بدن را اعمال کنند و نیروی مغناطیسی را به سر سیم ۰.۰۴ میلی متری وارد کنند تا سیم در جهت درست و به سمت محل مورد نظر حرکت کند.

محققان این روش را آزمایش کردند تا دریابند آیا می‌تواند در رگ‌های خونی کوچک گوش خرگوش حرکت کند یا خیر. گوش ۹ خرگوش مورد بررسی قرار گرفت و رگ‌هایی که از گوش عبور می‌کردند حاوی جوهر بودند تا محققان بتوانند حرکت محل سیم را ردیابی کنند.

نویسندگان گفتند: نیروهای هیدرودینامیکی کاتتر انعطاف پذیر را به داخل عروق خونی گوش خرگوش منتقل می‌کنند و هدایت مغناطیسی به دستگاه اجازه می‌دهد تا از طریق رگ‌ها حرکت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رگ اختلال عصبی رگ های خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۴۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین ،اگر متوجه شدید که به مکمل های ملاتونین معتاد شده اید یا از عوارض جانبی آنها رنج می برید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

چه مدت طول می کشد تا ملاتونین وارد بدن شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:با دوز توصیه شده ملاتونین (۱-۳ میلی گرم)، حدود ۱-۲ ساعت طول می کشد تا القای خواب شکل بگیرد؛ بنابراین، شما باید مکمل ملاتونین را ۲ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

اگر می خواهید ملاتونین مصرف کنید تا دچار جت لگ (پرواز زدگی) نشوید، باید از چند روز قبل از سفر شروع به مصرف قرص کنید. هنگامی که به منطقه زمانی جدید رسیدید، ۲ ساعت قبل از رفتن به رختخواب از داروهای خواب آور ملاتونین استفاده کنید.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در چرخه خواب و بیداری شما نقش دارد و عمدتا توسط غده صنوبری واقع در مغز سنتز می شود.

ملاتونین در پاسخ به تاریکی آزاد می شود و توسط نور سرکوب می شود. با غروب خورشید و افزایش تاریکی، غده صنوبری شروع به ترشح ملاتونین می‌کند که معمولاً بعد از ساعت ۹ شب اتفاق می‌افتد. افزایش سطح ملاتونین در خون سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند که هوشیارتر شود و احساس خواب آلودگی کند.

ترشح ملاتونین در نیمه های شب (بین ساعت ۲ تا ۴ بامداد) به اوج خود می رسد و در نیمه دوم شب به تدریج کاهش می یابد. نزدیک به ۸۰ درصد ملاتونین در شب سنتز می شود.

تولید و ترشح ملاتونین در پاسخ به نور خورشید شروع به کاهش می کند و باعث می شود شما هوشیار باشید و صبح از خواب بیدار شوید.

برای افراد مبتلا به مشکلات خواب، ملاتونین به عنوان مکمل خواب به شکل قرص، مایعات و جویدنی در دسترس است.

کدام غذاها حاوی ملاتونین هستند؟

به دلیل محتوای ملاتونین، غذاها و مایعات زیر می توانند شما را سریعتر بخوابانند و کیفیت خواب شما را بهبود بخشند:

گوجه فرنگیها گردو بادام ها زیتون برنج جو توت فرنگی گیلاس شیر گاو موز آناناس پرتقال

استفاده از مکمل های ملاتونین چه شرایطی دارد؟

مشکلات زیر می تواند از مصرف مکمل های ملاتونین سودمند باشد:

جت لگ: سفر در چندین منطقه زمانی باعث ایجاد جت لگ می شود و الگوی خواب شما را مختل می کند.

اختلال خواب شیفت کاری: اختلال نوبت کاری می تواند ناشی از کار در شیفت های شب، شیفت های چرخشی یا حتی شیفت صبح زود باشد که منجر به کم خوابی و ناتوانی در به خواب رفتن در مواقع ضروری می شود.

بی خوابی: مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب

اختلال فاز خواب تاخیری (DSPD): شما نمی توانید سریع بخوابید، بنابراین در نهایت بعد از نیمه شب بیدار می مانید و در صورت نیاز صبح زود بیدار می شوید.

پزشکان همچنین مکمل های ملاتونین را برای شرایط زیر توصیه کرده اند:

اختلالات خواب و برخی اختلالات رشدی و رفتاری در کودکان

اختلالات خواب در بزرگسالان که بیماری های آلزایمر، زوال عقل، اختلالات دوقطبی، روان‌گسیختگی و یا افسردگی و ...دارند

قبل و بعد از جراحی برای کاهش اضطراب

چه کسی می تواند ملاتونین تجویز کند؟

ملاتونین یک مکمل غذایی در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که نسبت به داروهای بدون نسخه یا بدون نسخه، توسط FDA تنظیم می شود.

ملاتونین گاهی اوقات توسط متخصص اطفال برای شرایط خاص سلامتی یا رفتاری تجویز می شود. این شرایط شامل:

اختلال نقص توجه و بیش فعالی ( ADHD ) و بی خوابی

آسم

اختلال طیف اوتیسم

درماتیت آتوپیک

در بزرگسالان، ملاتونین ممکن است به کسانی که دچار جت لگ هستند کمک کند

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899694

دیگر خبرها

  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند