Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس مثبت به تعطیلی رفت، کاهش ارزش سهام عدالت در روز رشد شاخص کل، ارزش دارایکم چقدر شد؟، طلا در بازار جهانی گران شد، قیمت نفت به چند دلار رسید؟، مجلس از تولید خودروی ارزان قیمت استقبال می‌کند، چرا قیمت گوشت گوسفندی کاهش یافت؟ و قیمت انواع سکه را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص بورس مثبت به تعطیلی رفت

شاخص کل با ۲۸۸۵ واحد افزایش معادل ۰.۲۰ درصد به یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۸۵۴ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۷۵۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۰ درصد به ۳۷۸ هزار و ۳۴۶ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۱۰۶ واحد افزایش معادل ۱.۷۶ درصد به ۴۶۸ هزار و ۵۱۱ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۳۰۶ واحد افزایش معادل ۱.۷۶ درصد به ۳۰۶ هزار و ۶۷۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۸۱۲ واحد افزایش معادل ۰.۲۹ درصد به دو میلیون و ۱۸ هزار و ۶۱۴ واحد، شاخص بازار اول با ۲۶۵۳ واحد افزایش معادل ۰.۲۵ درصد به یک میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۹۲۰ واحد افزایش معادل ۰.۱۴ درصد به ۲ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۲۸ واحد رسید.

حسن روحانی: فراز و نشیب طبیعت بورس است

رئیس جمهور امروز گفت: امیدواریم با چابک سازی دولت، واگذاری سهام و توسعه بازار سرمایه که امسال نقش بسیار ارزشمندی برای شادابی اقتصاد داشت، شاهد بهبود شرایط اقتصادی باشیم. البته طبیعت بورس این است که فراز و نشیب دارد ولی در مجموع وقتی بورس را با یک سال گذشته مقایسه می‌کنیم رشد خوبی داشته است و بازار بسیار مهمی برای جامعه است. /منبع: سنا

کاهش ارزش سهام عدالت در روز رشد شاخص کل

بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه 532 هزار  تومانی دیروز 9 میلیون و 918 هزار تومان بوده که امروز به 9 میلیون و 858 هزار و 796 تومان کاهش یافته است. قیمت پورتفوی بورسی  سهام عدالت 532 هزار تومانی امروز 59 هزار و 302 تومان معادل 0.5 درصد کاهش یافت. بر این اساس، ارزش 60 درصد از سهام عدالت آزاد شده به  5 میلیون و 915 هزار و 277 تومان رسید.

ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش 0.19 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 17 هزار و 589 تومان معامله شد تا ارزش 200 واحد از اولین ETF دولتی به 3 میلیون و 517  هزار و 800 تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش 1.27 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل 17 هزار و 399 تومان معامله شد. /نبض بورس

طلا در بازار جهانی گران شد

به علت تضعیف ارزش دلار و همچنین امیدوار ماندن سرمایه‌گذاران در مورد بسته محرک مالی کرونایی آمریکا علی رغم تهدید ترامپ به امضا نکردن آن، قیمت طلا افزایش یافت. هر اونس طلا با 4.73 دلار افزایش 1865.57 دلار فروخته شد. ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی 0.3 درصد کاهش یافت و بر جذابیت طلا برای مالکان ارزهای دیگر افزود. میشائیل لانگ فورد، تحلیلگر بازار، گفت از آنجاییکه بازار بر روی شمار زیادی از بی ثباتی‌های مرتبط با همه‌گیری و توافق محرک مالی کرونایی آمریکا حساب کرده است، طلا احتمالا در هفته‌های آینده افزایش قیمت چندانی نداشته باشد و هر گونه افزایش احتمالی از سوی بی ثباتی‌های شناخته نشده صورت گیرد. افزایش قیمت طلا درحالی صورت گرفته است که ترامپ دیروز تهدید کرد لایحه کمک مالی کرونایی را امضا نخواهد کرد. جیگار تریودا، تحلیلگر بازار گفت: «بازارها امید دارند که محرک مالی تصویب شود و این قیمت طلا را تقویت خواهد کرد.» وی افزود: افزایش قیمت طلا می تواند به سال 2021 هم کشیده شود و سطح مقاومتی آن به 2072.5 دلار در هر اونس برسد.

قیمت انواع سکه در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ در بازار آزاد تهران، به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۳۲۴ تومان است.

گرانی کالا بهتر از کمبود آن است بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفتگویی با اشاره به گران شدن چندباره قیمت لبنیات در کشور به ویژه کره گفت: هرچقدر هزینه های تولید افزایش پیدا کند منطق اقتصاد هم اقتضا می کند که کالا گران شود و گران شدن تضمینی برای تولید است، چون کمبود کالا بسیار بدتر از گرانی کالا است. وی افزود: وقتی هزینه های تولید در کشور افزایش پیدا می کند طبیعتا هزینه تولید کالا هم افزایش پیدا خواهد کرد. در این بین دو راه پیش روی ما است. راه اول این است که تولید کننده باید کالا را با سود معقول عرضه کند که کالا هم در بازار موجود خواهد بود. راه دوم این است که تولیدکننده را مجبور کنیم تا کالا را با قیمت پایین تر عرضه کند که این راه به اخراج کارگران و محدود کردن خط تولید ختم خواهد شد و یا اینکه دولت عدم النفع را به تولیدکننده پرداخت کند که در حال حاضر این امر برای دولت میسر نیست. بنابراین باید تولیدکننده هزینه تولید کالا بعلاوه سود خود را دریافت کند تا کالا در بازار موجود باشد. /رادیو تهران   قیمت نفت به چند دلار رسید؟

پس از کاهش قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات به علت افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا و تهدید ترامپ مبنی بر عدم امضای کمک مالی کرونایی آمریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با 18 سنت افزایش 50.26 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 16 سنت افزایش 47.18 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی در ساعات اولیه معاملات نزدیک به یک دلار از دست داده بودند. موسسه آمریکن پترولیوم (API) دیروز گزارش داد، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته 2.7 میلیون بشکه افزایش یافته است، درحالی که تحلیلگران انتظار کاهش 3.2 میلیون بشکه را داشتند. استفان برناک، تحلیلگر بازار گفت: « API  زنگ خطر اشباع ذخایر نفت آمریکا را به صدا درآورد.» همچنین تهدید ترامپ مبنی بر عدم امضای لایحه کمک مالی کرونایی 892 میلیارد دلاری آمریکا نیز قیمت نفت را کاهش داد. ترامپ گفته است، خواهان افزایش مقدار این کمک مالی از سوی کنگره است. قانونگذاران آمریکایی روز دوشنبه آن را تصویب کردند. اما تضعیف ارزش دلار مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. کاهش قیمت دلار، کالاهای اساسی را که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند نظیر نفت، برای مالکان ارزهای دیگر ارزان می‌سازد.

مجلس از تولید خودروی ارزان قیمت استقبال می‌کند

فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر تولید خودروی ارزان قیمت، گفت: در شرایط کنونی که قیمت خودرو در بازار سر به فلک کشیده و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته، برنامه‌ریزی برای تولید خودروی ارزان قیمت یکی از ضرورت‌ها است و خودروسازان باید برای تحقق این مهم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند. نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان از تولید خودروی ارزان قیمت استقبال و حمایت می‌کنند، افزود: وزیر صمت در تلاش است با شکست انحصار بازار خودرو، قیمت چهارچرخ‌ها را به نفع مردم متعادل کند. وی واردات خودرو با ارز منشا خارجی را یکی از راهکارهای شکست انحصار در این حوزه دانست و اضافه کرد: در صورتی که درهای ورودی کشور به روی خودروهای باکیفیت خارجی باز شود، شرکت‌های خودروسازی ناچار می‌شوند برای کاهش قیمت و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی خود اقدامات لازم را انجام دهند. /خانه ملت

توقف تولید تویوتا در انگلیس و فرانسه شرکت ژاپنی تویوتاموتور از دیروز تولید در انگلیس و فرانسه را به دلیل تاخیر‌های به وجود آمده در حمل‌ونقل قطعات در پی شیوع ویروس کرونای جهش‌یافته در انگلیس متوقف کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گزارش خبرگزاری فرانسه شینو یامادا، سخنگوی تویوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بسته شدن مرز‌ها «باعث اختلال در حمل‌ونقل قطعات شده است.» کشور‌های جهان به دلیل ترس از گسترش ویروس جدید کرونا به سرعت مرز‌های خود با انگلیس را بسته‌اند. این امر باعث تاخیر گسترده در ورود و خروج کالا‌ها به انگلیس شده است.  فرانسه اولین کشوری بود که محدودیت‌های سفر به انگلیس از جمله ممنوعیت حمل‌ونقل را وضع کرد. مناطق دیگر جهان مانند کانادا، هنگ‌کنگ و هند نیز این محدودیت‌ها را اجرا کرده‌اند. تویوتا قصد داشت کارخانه‌های خود را در انگلیس و فرانسه از ۲۴ دسامبر برای تعطیلات زمستانی تعطیل کند. تولید این شرکت در فرانسه و همچنین کارخانه موتور Deeside در انگلستان نیز دو روز زودتر از موعد مقرر (از ۲۲ دسامبر) فعالیت خود را متوقف می‌کند.     چرا قیمت گوشت گوسفندی کاهش یافت؟

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه با ۱۰ هزار تومان کاهش به ۱۱۵ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت این کالا طی روزهای گذشته حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه بحث عرضه و تقاضا در تعیین قیمت گوشت بسیار مؤثر است، اظهار داشت: بازار گوشت با رکود مواجه است و تقاضا کاهش و عرضه افزایش یافته است. با اینکه هم اکنون در اول ماه قرار داریم اما خریدهای شب یلدا توان مردم را کاهش داده به همین دلیل تقاضا برای خرید گوشت افت کرده است. ملکی با بیان اینکه مسئولان مربوطه تلاش‌های زیادی برای کنترل قاچاق دام از کشور انجام داده‌اند، گفت: علاوه بر این در مناطقی از آذربایجان غربی که مرز با کشور عراق و دارای مسیر صعب‌العبوری است برف سنگینی باریده و امکان انتقال دام را به آن سوی مرزها ناممکن کرده است. وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید طی روزهای آینده شرایط بازار به چه صورت باشد؟، افزود: اگر شرایط به همین منوال باشد، اعداد و ارقام چندان جابجا نمی‌شود. البته در دی ماه چون هوا سردتر می‌شود مصرف محصولات پروتئینی نیز بالا می‌رود که همین امر ممکن است باعث نوسانات جزئی در قیمت گوشت شود. /مهر

چند میلیارد دلار کالا از چین، امارات و ترکیه وارد کشور شد؟ رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری، ۱۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بین ایران و کشور‌های مختلف جهان مبادله شد که سهم صادرات ۸۵.۲ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار بود. مقاصد کالا‌های صادراتی ایران در این مدت کشور‌های چین با ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و افغانستان به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودند. سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت به لحاظ وزنی ۲۵ میلیون تن و از حیث ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد کاهش یافته است.   میراشرفی تأکید کرد: از میزان ۲۵ میلیون تن کالای وارداتی به کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را کالا‌های اساسی تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد وزن واردات را ۲۵ قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است. مبدأ کالا‌های وارداتی در ۹ ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد دلار، هند با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۹۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.   حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به کجا رسید؟

واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه اینکه آیا برنامه‌ای برای حذف این ارز دارید، گفت؟ برای ما مهم هست که بتوانیم برای طبقه متوسط و نیازمند کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست آنها برسد، به همین دلیل زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، اصرار ما برای این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کنیم برای اینکه برخی از اقلام مثل دارو و تجهیزات پزشکی با قیمت ارزان به دست مردم برسد. این کالاها توسط دولت وارد نمی‌شود بلکه توسط شرکت‌های خصوصی و بر اساس یک مکانیزمی وارد می‌شود، به عنوان مثال دستور توزیع دانه‌های دام و طیور توسط وزارت جهاد کشاورزی داده می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهوری به بیان اینکه بر این اساس گزارش‌های دریافت شده، بیشتر به جای اینکه مردم از این کالاها سود ببرند واسطه‌ها سود می‌برند، گفت: البته این تصمیم قبل از مساله بودجه بوده است که با مکانیزمی ارز را به همان قیمت معمولی برگردانیم به شرطی که مابه‌التفاوت ۴۲۰۰ تومان را به مردم بدهیم که اگر می‌خواهند مرغ یا تخم مرغ و یک سری کالاها را گرانتر بخرند. واعظی با بیان اینکه کالاهای مورد نیاز تا آخر سال را وارد کردیم، گفت: ما این بحث را در ستاد اقتصادی دولت همواره دنبال می‌کنیم و در جلسه‌ای هم که با رییس مجلس و دوستان داشتیم درباره این موضوع بررس و قرار شد هم مجلس و هم دولت دراین موضوع فکر کنند تا در این باره تصمیم گرفته شود. در واقع الان هیچ تصمیمی گرفته نشده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ وجود دارد، ‌گفت: اگرهم بخواهد روزی حذف شود با سازوکاری حذف می‌شود که فشار بر روی طبقه نیازمند وارد نشود.

     

منبع: تابناک

کلیدواژه: کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام واکسن فایزر کرونای انگلیسی گرانی کالا دلار بورس کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام واکسن فایزر کرونای انگلیسی تولید خودروی ارزان قیمت واحد افزایش معادل ۰ افزایش یافت یک میلیون تومان کاهش سهام عدالت کاهش یافته هزار تومان ۲ میلیون معامله شد کاهش یافت قیمت گوشت قیمت طلا قیمت نفت گران شد شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۵۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد مانند دیروز با کاهش قیمت روبرو بوده است. قیمت لیر ترکیه که دیروز با کاهش قیمت ۳۰ تومانی به ۱,۹۳۵ رسیده بود، امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۵ تومانی (۰.۲۶ درصد) به ۱,۹۳۰ تومان رسید.

tags # قیمت لیر ترکیه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد