Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ایران زمین – ظرفیت‌های افغانستان در همسایگی استان خراسان رضوی این فرصت را به ایران می‌دهد که بخشی از شکر مورد نیاز خود را با کشت چغندرقند در این کشور تأمین کند. واردات چغندرقند به جای شکر برای هر دو کشور هم صرفه اقتصادی داشته و هم علاوه بر اشتغالزایی و ارتقای توان تولید بخش صنعت، هزینه کمتری در واردات شکر به دولت ایران تحمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر کم‌ آبی مشکل امروز و دیروز نیست بلکه معضلی قدیمی است که روز به روز حادتر می‌شود و خشکسالی‌های دودهه اخیر در دنیا و ایران گواه این ادعاست، در سرزمین خشک خراسان رضوی نیز ۳۴ دشت از ۳۷ دشت استان در وضعیت بحرانی قرار دارد و سطح سفره‌های آب زیرزمینی دچار افت زیادی شده‌ است لذا افزایش بارندگی در کوتاه مدت هیچ تأثیری در تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی ندارد و نباید توهم پرآبی و گذر از خشکسالی را ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره گفت: شهرستان‌هایی مانند تربت حیدریه، چناران، نیشابور و قوچان شرایط لازم برای کشت چغندرقند را دارند و به ازای مصرف هر مترمکعب آب، هم می‌توان درآمد بیشتری از کشت چغندر قند به دست آورد و هم کالری بیشتری برای مردم تأمین کرد. غلامحسین ساربان افزود: محصول چغندرقند چندان مورد استفاده افغانستان نیست زیرا فاقد زیرساخت‌های صنعتی آن است، از سوی دیگر منطقه هرات افغانستان که در جوار خراسان رضوی قرار گرفته است، ۲۰۰ هزار هکتار اراضی حاصلخیز با آب فراوان دارد لذا می‌توان کشت چغندرقند را در هرات انجام داد تا از این طریق خوراک واحدهای تولیدی شکر استان و نیاز به این ماده غذایی را تأمین کرد.
وی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در خصوص کشت فراسرزمینی چغندرقند در افغانستان دو تجربه مربوط به سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۹۵ داشته است و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان اتفاق نظر دارند که نیاز شکر از طریق کشت فراسرزمینی چغندرقند تأمین شود.  معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل کم رغبتی سرمایه‌گذاران و سوق یافتن کشاورزی به سوی کشت فراسرزمینی چغندرقند در افغانستان، تعرفه ۲۰ درصدی واردات چغندرقند است که باید این تعرفه در کتابچه صادرات و واردات ایران اصلاح شود و حداقل این تعرفه به چهار درصد کاهش یابد تا برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: نابرابری میزان صادرات کالا از ایران به افغانستان در مقابل میزان واردات کالا از آن کشور همواره وجود داشته و مورد گلایه‌مندی دولت افغانستان نیز بوده است لذا باید توازن نسبی بین آنها برقرار کرد که این توازن را می‌توان از طریق کشت فراسرزمینی محصولاتی مانند چغندرقند محقق نمود.
محمود سیادت افزود: ولایت هرات و ولایت فراه اراضی حاصلخیزی دارد که می‌توان آن را به کشت فراسرزمینی چغندرقند اختصاص داد و از محل آن نیاز واحدهای تولیدی شکر و قند در نوار مرزی استان به مواد اولیه را حل کرد.
وی افزود: مشکل اصلی در این بخش انقباضی برخورد کردن دستگاه‌های نظارتی در حوزه قرنطینه و بهداشت در مرز خراسان رضوی با افغانستان است، نهادهای نظارتی در مرز آنقدر سختگیری می‌کنند که سرمایه‌گذار و کشاورز انگیزه خود را برای کشت فراسرزمینی چغندرقند از دست می‌دهد. وی گفت: زمانی که فرد در مرز درگیر تولید محصولات کشاورزی باشد، دیگر نسبت به قاچاق مواد مخدر و ارتکاب به رفتار شرورانه اقدام نمی‌کند بلکه خود در برابر این شرارت‌ها می‌ایستد و امنیت مرز را تأمین می‌کند. براساس اعلام مسئولان خراسان رضوی هم اینک هشت کارخانه قند در استان ظرفیت خالی برای تولید بیشتر را دارند، به طوری که بخشی از آنها برای تولید قند از شکر خام استفاده می‌کنند لذا می‌توان با واردات چغندرقند از افغانستان در قالب کشت فراسرزمینی، ظرفیت تولید و اشتغال این واحدها را تکمیل کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کشت فراسرزمینی چغندرقند خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسن جلیلوند، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: از میزان ۱۱۵۰هکتار سطح قرارداد ۷۱۰هکتار از مزارع چغندرقند کشت شده و همچنین ۳۶۰هکتار نیز سطح سبز است.

وی اظهار کرد: شهرستان بوئین زهرا با قرارداد ۶۰۰هکتار بیشترین سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده است.

جلیلوند از کشاورزان چغندرکار استان خواست با توجه به اتمام مهلت کشت، نسبت به عقد قرارداد با کارخانه قند اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تاکید کرد در برش ابلاغی امسال بیش از دو هزار هکتار با تولید ۱۰۰هزار تن چغندر قند در استان پیش بینی شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900191

دیگر خبرها

  • افغانستان،حسرت ما و جام جهانی
  • طرح انسداد مرزهای شرقی کشور آغاز شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند
  • کسب مدال طلا تیراندازی با تپانچه برای ورزشکار خراسان رضوی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن