Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتقال پیام هایی از سوی اسرائیل به بایدن درباره ایران، ورود کاروان نظامی جدید آمریکا به شمال سوریه، اعتراض عراق به دستور ترامپ درباره عفو ۴ متهم شرکت بلک واتر و گمانه زنی درباره احتمال تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد از جمله مهم ترین تحولات مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به توییت تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که به دنبال راهی برای جبران شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و مقتدر نشان دادن خود در روزهای پایانی دولتش است، به تهدید جمهوری اسلامی ایران روی آورد.

ترامپ بامداد پنجشنبه در صفحه توئیتر خود، بدون ارائه هیچ مدرکی و صرف به اشتراک گذاشتن تصویری از چند گلوله خمپاره نامشخص، ایران را به انجام حمله راکتی روز یکشنبه به سفارتخانه آمریکا در بغداد متهم کرد.

وی در این توئیت نوشت: «سفارتخانه ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه راکت عمل نکردند. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران. اکنون ما زمزمه‌هایی از حملات بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم».

رئیس‌جمهور آمریکا سپس تهدید کرد: «توصیه ایمنی دوستانه به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول آن می‌دانم. بازنگری کنید».

سفارت آمریکا در بغداد شامگاه یکشنبه هدف حمله راکتی قرار گرفت. پایگاه خبری «صابرین نیوز» گزارش داد که ۱۱ راکت به سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است. اما مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که هشت راکت به سمت منطقه الخضراء در بغداد شلیک شد و خساراتی به منازل مسکونی در القادسیه وارد آورد.

این سفارتخانه پس از حمله راکتی یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راکت‌هایی که منطقه بین المللی را هدف گرفت، پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سفارتخانه را به همراه داشت». بر اساس بیانیه صادر شده از سفارت آمریکا، خسارات اندکی بر اثر این حمله به ساختمان این سفارتخانه وارد آمد؛ اما این حمله تلفات جانی برجای نگذاشت.

گزافه‌گویی و تهدید ترامپ علیه ایران در حالی است که کنث مک‌کنزی، فرمانده نیروهای ترویست آمریکایی در منطقه غرب آسیا مدعی شده که واشنگتن به دنبال دامن زدن به تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.

فرماندهی ستاد مرکزی نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا موسوم به «سنتکام» نیز در ادامه ادعاهای واهی مقامات آمریکایی علیه ایران در رابطه به حمله اخیر به سفارت آمریکا، مدعی شد که حمله روز یکشنبه به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد از سوی نیروهای تحت حمایت ایران صورت گرفته است.

فرماندهی ستاد مرکزی نیروهای تروریست آمریکایی در غرب آسیا در بیانیه خود تأکید کرد که در صورت کشته شدن هر نیروی آمریکایی از سوی نیروهای تحت حمایت ایران، به آن پاسخ خواهیم داد.

در ادامه بیانیه آمده که حمله راکتی یک‌شنبه به سفارت آمریکا در بغداد «به احتمال نزدیک به یقین» از سوی یک گروه  مورد حمایت ایران انجام گرفته است.

 سنتکام افزود: اگر چه 21 راکت شلیک شده در حمله یک‌شنبه به کسی آسیب نرساندند اما به ساختمان‌های واقع در محوطه سفارت خسارت وارد شد و این حمله «به طور مشخص به گونه‌ای نبود که به کسی آسیبی نرسد».

انتقال پیام هایی از سوی اسرائیل به بایدن درباره ایران

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رژیم صهیونیستی اخیراً از طریق ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا -که هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود- چندین پیام را در خصوص ایران و برجام به جو بایدن رئیس‌جمهور آینده آمریکا منتقل کرده است.

یک مقام صهیونیست در این خصوص به پایگاه خبری اکسیوس گفته است: «ما می‌خواستیم پیام‌هایمان درباره ایران را از طریق کسی به دولت جدید منتقل کنیم که پس از ورود بایدن به کاخ سفید نیز همچنان در سمت خود باقی خواهند ماند و نقش مهمی در هرگونه تجدید نظر در سیاست‌های دولت [در قبال ایران و خاورمیانه] ایفا خواهد کرد.»

به نوشته پایگاه خبری اکسیوس، مقامات رژیم صهیونیستی به‌شدت از برنامه‌های احتمالی بایدن در قبال ایران نگران هستند، اما هنوز این فرصت را نیافته‌اند که با اعضای دولت آینده آمریکا ارتباط مستقیم برقرار کنند؛ به همین دلیل ژنرال مارک میلی می‌تواند برای آنها پلی برای ارتباط با جو بایدن باشد زیرا انتظار می‌رود وی پس از انتقال قدرت به جو بایدن همچنان در سمت خود باقی بماند.

ژنرال مارک میلی هفته گذشته به خاورمیانه سفر کرد و پس از دیدار با مقامات چندین کشور عربی وارد سرزمین‌های اشغالی شد. وی در سفرش به سرزمین‌های اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، بنی گانتز وزیر جنگ و آویو کوچاوری رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یکی از مقامات رژیم صهیونیستی که در جلسات سران این رژیم با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا حضور داشته، اعلام کرده است که مهم ترین پیامی که سران رژیم صهیونیستی به ژنرال میلی داده‌‌اند [تا به بایدن منتقل شود] این بوده است که دولت بایدن نباید برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 (برجام) عجله کند، بلکه باید از اهرم تحریم‌هایی که دولت ترامپ در قالب سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران وضع کرده است، حداکثر بهره را ببرد.

ورود کاروان نظامی جدید آمریکا به شمال سوریه

 آمریکا تجهیزات نظامی جدیدی را از طریق گذرگاه غیر قانونی «الولید» از خاک عراق وارد شمال شرق سوریه کرد.

گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان نیز در این باره گزارش داد که آمریکا کاروانی متشکل از 20 کامیون سلاح را به پایگاه‌های خود در استان الحسکه در شمال شرق سوریه ارسال کرد.

به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، این پنجمین کاروانی است که آمریکا طی ماه جاری دسامبر راهی شمال شرق سوریه کرده است.

اعتراض عراق به دستور ترامپ درباره عفو ۴ متهم شرکت بلک واتر

وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای به دستور رئیس جمهوری آمریکا درباره عفو تعدادی از محکومان در حادثه کشتار دست کم ۱۴ شهروند عراقی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده که این افراد در حادثه‌ای که در آن زمان همگان در سطحی بین‌المللی و داخلی آن را محکوم کردند دست‌کم ۱۴ شهروند عراقی را در سال ۲۰۰۷ به قتل رساندند.

این وزارتخانه تأکید کرده که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای عفو این افراد بزرگی جنایت آنان را نادیده می‌گیرد و با تعهدات اعلام‌شده آمریکا درباره ارزش‌های حقوق بشر و عدالت و حکومت قانون ناسازگار است و به نحوی اسفبار کرامت و احساسات و حقوق قربانیان را نادیده می‌گیرد.

وزارت خارجه عراق تأکید کرد که با جدیت موضوع را از کانال‌های دیپلماتیک با ایالات متحده پیگیری خواهد کرد تا آنان را به بازنگری در این تصمیم وادارد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، ۴ نیروی امنیتی پیمانکار را که در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۰ شهروند غیر نظامی عراق را کشتند مورد عفو قرار داد.

این حکم پس از لابیگری‌های طولانی شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر» صادر شده که همواره تأکید می‌کردند که این احکام بیش از حد سنگین بوده و قاضیان صادرکننده حکم افرادی فاسد بوده‌اند.

یکی از وکلای مدافع این افراد تأکید کرد که آنان شایستگی حتی یک دقیقه زندان هم نداشتند.

در نوامبر گذشته نیز ترامپ از یک نیروی کماندی سابق ارتش آمریکا که  قرار بود به علت کشتن سه شهروند افغان محاکمه شود عفو صادر کرد.

مساله شرکت بلک واتر از زمان حادثه‌ای که در سپتامبر ۲۰۰۷ در میدان النسور بغداد رخ داد ابعاد پیچیده‌ای یافته است. در این حادثه، چند سرباز آمریکایی که نیروی پیمانکار برای وزارت خارجه بودند ناگهان به سمت مردم در میدانی پر ازدحام تیراندازی کردند.

وکلای مدافع آنان تأکید می‌کنند که این تیراندازی پس از دریافت تهدیدهایی ازجانب گروه‌های مخالف حضور آمریکایی‌ها انجام شده است.

گمانه زنی درباره احتمال تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد

حمله راکتی شامگاه یکشنبه به سفارتخانه آمریکا در منطقه سبز واقع در بغداد، این کشور را به فکر بررسی گزینه تعطیلی این مجتمع انداخته است.

دو منبع مطلع به وبگاه «آکسیوس» گفتند که در پی حملات اخیر به منطقه سبز بغداد، آمریکا در حال بررسی تعطیل کردن سفارتخانه خود در عراق است.

بر اساس این گزارش، تعطیلی سفارتخانه آمریکا در بغداد یکی از چندین گزینه‌ای است که هم‌اکنون در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به بحث گذاشته شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام واکسن فایزر کرونای انگلیسی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین کارت اعتباری سهام عدالت کنت مک کنزی سنتکام واکسن فایزر کرونای انگلیسی سفارت آمریکا در بغداد سفارت آمریکا رژیم صهیونیستی تعطیلی سفارت درباره ایران نظامی جدید علیه ایران رئیس جمهور حمله راکتی بلک واتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی

تحلیل‌گران سیاسی در آمریکا می‌گویند که جنبش اعتراضی دانشجویان در روز‌های گذشته در حمایت از حقوق مردم فلسطین برابر اسرائیل، یک شکاف نسلی در موضوع اسرائیل ایجاد کرده و تمایل جوانان برای به چالش کشیدن سیاستمداران و مدیران دانشگاه‌ها در سراسر آمریکا را بیش از پیش جدی کرده است.

به گفته تحلیل‌گران این شکاف و افکار جوانان آمریکایی در حمایت از فلسطین موجب شده که تیم دموکرات‌ها خطر انتخاب نشدن جو بایدن ۸۱ ساله را به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا در انتخابات پیش رو بیشتر احساس کنند و حتی احزاب مخالف بایدن را نیز با این خطر جدی مواجه کرده است.

«عمر واسو»، استادیار علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: ما در حال حاضر شاهد شکاف نسلی در آمریکا هستیم و این موضوع در دراز مدت چالشی برای حزب دموکرات خواهد بود.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی هفته گذشته کارزار همبستگی با فلسطین را ایجاد کرده که از آن زمان تا کنون با بازداشت‌های منظم از سوی مقامات دانشگاه روبه‌رو شده است. هرچند برخورد مقامات دانشگاه کلمبیا با این تظاهرات بیش از حد خشن بوده ولی همچنان اعتراض‌های مشابهی در دانشگاه‌های دیگر این کشور ادامه دارد.

تصاویری از بازداشت خشونت‌آمیز دانشجویان، اساتید و روزنامه‌نگاران توسط افسران پلیس نیز خشم بیشتری بین دانشجویان ایجاد کرده است.

عمده بحث‌های اصلی دانشجویان در تظاهرات خود علیه مسئولان دانشگاه این است که باید نوع و میزان حمایت دانشگاه‌ها از اسرائیل مشخص شود.

کاخ سفید و احزاب طرفدار اسرائیل، دانشجویان را به دامن زدن به یهودستیزی متهم کرده‌اند ولی هیچ کدام از این اتهام زنی‌ها نتوانسته اراده دانشجویان را در کاهش اعتراضات کاهش دهد.

نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان آمریکایی از آتش‌بس دائمی در غزه حمایت می‌کنند ولی با علم به این موضوع هنوز بایدن حمایت قاطع خود را از اسرائیل حفظ کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند این اصرار بایدن برای ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل هزینه بسیاری برای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.

دموکرات‌ها در طولانی مدت نمی‌توانند برای مردم آمریکا و به خصوص جوان‌تر‌ها بهانه‌ای برای شرکت در انتخابات داشته باشند و به نظر می‌رسد باید سیاست خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهند.

دانشجویان معترض درگیر سیاست حزبی ایالات متحده نیستند. از شعار‌های این چند روز اخیر دانشجویان این‌گونه برمی‌آید که آن‌ها تنها حمایت از فلسطین را جستجو می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • کشته شدن ۲ نفر از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل
  • کوتاهی افراد ونهادهای مسئول درخصوص حجاب سبب ورود نیروی انتظامی شد
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه