Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@02:30:24 GMT

چهارمین بخت‌آزمایی نتانیاهو

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۸۸۷۵

چهارمین بخت‌آزمایی نتانیاهو

ساعت 24-کابینه رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، برای سومین بار در دو سال گذشته منحل شد تا نتانیاهو برای چهارمین بار در دو سال گذشته مجبور به برگزاری انتخابات سراسری شود. کنست اسراییل، بامداد روز چهارشنبه بعد از ناتوانی در تایید لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ یا تصویب طرحی برای تمدید موقت بودجه سال جاری برای سال آینده، رای به انحلال خود داد تا سرنوشت ریاست دولت این رژیم به انتخابات مجدد موکول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس مصوبه انحلال پارلمان، انتخابات بعدی رژیم اشغالگر، سوم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد که چهارمین انتخابات در طول دو سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود.
دلیل اصلی انحلال کابینه رژیم صهیونیستی عدم حصول توافق میان حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب آبی و سفید به رهبری «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم درباره بودجه بوده است. نتانیاهو که دو هفته پیش در آخرین جلسه بازجویی در سه پرونده فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت شرکت کرد، قرار است در طول ماه‌های آینده در دادگاهی سرنوشت‌ساز شرکت کند، که ممکن است با محکومیتش در این دادگاه از ادامه نخست‌وزیر باز بماند. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر احزاب راستگرا، حتی در صورت شکست نتانیاهو در انتخابات، باز هم اکثریت کرسی‌های کنست را در اختیار خود خواهند گرفت. نتانیاهو با وجود مشکلاتی از جمله نارضایتی‌های عمومی به دلیل ناتوانی در مدیریت شیوع بیماری کرونا، اتهام‌های فساد و ایجاد انسداد سیاسی، در طول چهار سال گذشته با حمایت تمام‌عیار دولت ایالات متحده امریکا توانسته است برخی از پیروزی‌ها را در سیاست خارجی به دست بیاورد که می‌تواند به تکیه‌گاه تبلیغات انتخاباتی او تبدیل شود. شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل توسط دولت امریکا، شناسایی حاکمیت این رژیم بر جولان اشغالی توسط واشنگتن و امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش، دستاوردهایی است که با کمک دولت دونالد ترامپ، باعث تقویت جایگاه نتانیاهو در رژیم اشغالگر شده است.
گانتز روز گذشته در پیامی در توییتر نوشت:  «نتانیاهو فقط برای آنکه به دادگاه نرود ما را به سوی انتخابات می‌کشاند و هر چیزی غیر از آن یک حقه است. ما وارد کابینه شدیم تا از دموکراسی دفاع کنیم.» نتانیاهو نیز دو روز پیش در جریان کنفرانس خبری مشترک با «جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفید گفت: «ما به سختی کار کردیم تا مانع از انتخابات غیرضروری شویم. ما به توافقاتی با (حزب) آبی و سفید رسیدیم. من فکر می‌کردم که این توافقات امیدوارکننده بود. اینها توافقات خوبی بودند که می‌توانست مانع از این انتخابات شود. متاسفانه، به دلیل فشار داخلی در درون حزب، بنی گانتز تصمیم گرفت تا از تعهدات خود سر باز زده و این موضوع، کشور را در اوج بحران کرونا ویروس به سوی انتخابات غیرضروری دیگر می‌کشاند.» نتانیاهو در ادامه گفت: «این واقعا من را ناراحت می‌کند. به جای آنکه یک دولت با ثبات را که برای شهروندانش کار می‌کند و واقعا با هماهنگی کار کند، توانمند ‌سازیم، ‌آنها در حال اصرار بر حفظ دولتی در درون دولت دیگر هستند.»
بنیامین نتانیاهو، در حالی باید ابتدای سال ۱۴۰۰ در انتخاباتی جدید رقابت کند که وضعیت او در افکار عمومی، نسبت به گذشته آسیب‌پذیرتر شده است. مخالفان نتانیاهو در ماه‌های گذشته به شکل هفتگی در مقابل محل اقامتش در قدس اشغالی تجمع می‌کنند و خواهان کناره‌گیری‌اش از قدرت می‌شوند، انتقادها از ناتوانی او در کنترل شیوع ویروس کرونا، روز به روز تشدید می‌شود و همزمان مخالفان سیاسی معتقدند که او شخصا عامل ناتوانی دولت ائتلافی در تصویب یک بودجه برای سال آینده و انحلال کابینه بود. حزب آبی و ‌سفید، شریک نتانیاهو در دولت ائتلافی، تصویب بودجه را به حذف هر ردیفی در لایحه کرده ‌بود که به دولت برای برگزار انتخابات زودهنگام مجوز بدهد. نتانیاهو با مسدود کردن این خواسته، تلاش داشت تا بودجه سال جاری را برای سال آینده تمدید کند، تا در صورت نیاز در آستانه اتمام دوره نخست‌وزیری گردشی‌اش و واگذاری قدرت به بنی گانتز، با برگزاری انتخاباتی زودهنگام، شانس نخست‌وزیر حزب آبی و سفید را سلب کند.

رقبایی از جنس هم
با وجود اینکه با برگزاری هر انتخابات جدید در سرزمین‌های اشغالی، بخت سیاسی نتانیاهو برای استمرار نخست‌وزیری‌اش کمتر و کمتر می‌شود، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حتی در صورت شکست نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه سال آینده، باز هم راست‌گراهای افراطی بیشترین بخت را برای در اختیار گرفتن قدرت دارند. اصلی‌ترین رقبای نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو، در واقع متحدان پیشین او هستند که در طول دو سال گذشته یک به یک از او جدا شده‌اند. تازه‌ترین جدا شده از حزب لیکود که با تشکیل حزبی جدید قصد رقابت با بنیامین نتانیاهو در انتخابات آینده دارد، گیدئون سعر که دی ماه سال گذشته تنها رقیب نتانیاهو در انتخابات درون حزبی لیکود بود، حالا با تشکیل یک حزب جدید آماده به رقابت با نتانیاهو در انتخابات بعدی است. حزب امید جدید گیدئون سعر در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در جایگاه دوم بعد از لیکود به رهبری نتانیاهو قرار دارد. گیدئون سعر وعده داده است که هرگز در کابینه‌ای به ریاست نتانیاهو مشارکت نکند. دیگر رقیب مهم نتانیاهو، آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسراییل بیوتنا است. لیبرمن که یک دوره وزیر جنگ کابینه نتانیاهو بود، به یکی از اصلی‌ترین منتقدان او بدل شده است. حزب لیبرمن در دو انتخابات گذشته به عنوان کلیدی‌ترین فراکسیون کنست رژیم تبدیل شد و مانع از در اختیار گرفتن اکثریت مطلق پارلمان رژیم اشغالگر توسط لیکود و متحدانش شد. لیبرمن و حزبش در میان مهاجران روس‌تبار راست‌گرا در اسراییل حامیان وفاداری دارد. نفتالی بنت، رقیب راستگرای دیگر نتانیاهو است که روزگاری در کابینه او پست وزارت داشت. حزب یمینا به رهبری بنت، در میان راست‌گرایان مذهبی نفوذ زیادی دارد.
به نوشته آسوشیتدپرس، رقابت میان همه این افراد با نتانیاهو بیشتر شخصی است تا ایدئولوژیک، در نتیجه در دولت آینده اسراییل چه نتانیاهو نخست‌وزیر باشد و چه یکی از رقبای راست‌گرایش، مخالفت با ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی و استمرار ساخت و سازهای غیرقانونی شهرک‌ها در کرانه باختری رود اردن، قطعی خواهد بود.
از میان رقبای میانه‌رو یا چپ‌گرای نتانیاهو، هیچ‌یک بخت چندانی برای کسب اکثریت کرسی‌ها یا دست‌کم شانس بالایی برای ایجاد یک ائتلاف میانه‌رو ندارند. بنی گانتز، وزیر جنگ کنونی و نخست‌وزیر جایگزین که در پی انتخابات قبلی به توافقی برای تشکیل یک ائتلاف فراگیر با نتانیاهو با شرط نخست‌وزیر گردشی دست یافته‌ بود، حالا حتی ممکن است آرای کافی برای ورود مجدد به پارلمان را هم به دست نیاورد. هر چند یاییر لاپید، رهبر حزب میانه‌روی یش‌اتید، تعدادی از آرای ریزش کرده حزب آبی و سفید را به خود جذب می‌کند، اما بعید است که توانایی دست یافتن به اکثریت در انتخابات بعدی داشته ‌باشد.
احزاب چپ‌گرا از جمله حزب کارگر، از قدیمی‌ترین احزاب اسراییل است که دهه‌ها قدرت را در این رژیم در اختیار داشت، در انتخابات بعدی ممکن است از حدنصاب لازم برای ورود به کنست باز بماند و حزب چپ‌گرای افراطی مرتز هم پیش‌بینی می‌شود که حداقل کرسی‌های ممکن را کسب کند. فهرست مشترک عربی که در دو انتخابات پیشین با اتحاد میان احزاب چپ‌گرا و ضدصهیونیست، توانست آرای زیادی را جلب کند، در ماه‌های گذشته با اختلافات داخلی مواجه شده و بعید است که در انتخابات سال آینده بار دیگر بتواند موفقیت‌های پیشین خود را تکرار کند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نتانیاهو در انتخابات انتخابات بعدی رژیم اشغالگر دو سال گذشته آبی و سفید نخست وزیر سال آینده بنی گانتز حزب آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۸۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «لوید آستین»، وزیر حنگ آمریکا اعلام کرد که با همتای اسرائیلی خود در مورد مذاکرات جاری درباره اسرا و مسئله حمله زمینی به رفح گفتگو کرده است.

آستین در این ارتباط مدعی شد: «تعهد خود را برای حمایت از اسرائیل در دفاع از خود، حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی و تشویق جریان کمک به غزه تکرار کردم.»

ادعای وزیر جنگ آمریکا درباره اسرائیل درحالی مطرح شده است که طی ساعات بامداد گذشته تاکنون حداقل ۲۱ نفر از جمله ۴ کودک در بمباران مناطق مختلف رفح به شهادت رسیده‌اند.

براساس گزارش‌ها، جنگنده‌های صهیونیستی طی بامداد گذشته حداقل ۱۱ منزل مسکونی در رفح را بمباران کرده‌اند.

توپخانه رژیم صهیونیستی مناطق شرقی استان رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد.

حملات به رفح و بمباران این شهر جنوبی غزه در حالی ادامه دارد که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر حمله زمینی به رفح دچار اختلاف داخلی و سردرگمی است. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی از درگیری لفظی میان مقامات صهیونیست در جلسه کابینه این رژیم خبر داد.

به گزارش این شبکه صهیونیستی «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به دلیل آنچه توقف جنگ در غزه عنوان کرده، خواهان برکناری «یوآف گالانت» وزیر جنگ این رژیم شده است.

بر اساس این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به بن گویر گفته است: نصیحت‌های شما را نمی‌خواهم. ما به زودی وارد رفح خواهیم شد.

از سوی دیگر تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه جنگ این رژیم از نتانیاهو خواسته است که با توافق مبادله اسرا موافقت کند.

مطابق گزارش این رسانه صهیونیستی گالانت ضمن تشویق نتانیاهو به امضای توافق مبادله اسرا و آتش‌بسی که روی میز است، به نتانیاهو اعلام کرده این توافق، یک توافق خوب و فرصتی برای بازگرداندن اسرای صهیونیست است.

روز گذشته نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه درخواست حماس برای توقف کامل جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه «غیر قابل‌قبول» است، افزود: «پذیرش درخواست حماس به معنای پذیرش باقی ماندن این گروه در قدرت و همچنین تسلیم شدن در مقابل ایران است.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به اهداف اعلامی کابینه جنگ افزود: «تا رسیدن به اهداف جنگ به نبرد در غزه ادامه می‌دهیم.»

وی در ادامه با تاکید بر سیاست تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی غزه پس از پایان جنگ گفت که عدم تحقق این امر موجب خروج تیپ‌های حماس از مخفیگاه‌ها، به دست گرفتن مجدد قدرت در نوار غزه و تسهیل در روند بازسازی زیرساخت‌های نظامی در این باریکه خواهد شد.

نتانیاهو در ادامه مدعی شد که تن دادن به خواسته‌های جنبش حماس راه را برای تهدید امنیت اسرائیلی‌ها در شهرک‌های اطراف جنوب غزه و سراسر کشور تسهیل می‌کند.

این اظهارات نتانیاهو در حالی مطرح می‌شود که جنبش حماس بر خواسته‌های پیشین خود مبنی بر بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و توقف پایدار جنگ تاکید می‌کند.

به نوشته العربیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات صلح با فشارهای داخلی متناضی دست به گریبان است. در حالی که خانواده اسرای اسرائیلی از طریق تظاهرات روزانه به دنبال حصول توافق میان اسرائیل و جنبش حماس هستند؛ نیروهای افراطی خواهان رد پیشنهادات حماس و حمله به رفح هستند.

به گفته مقامات اسرائیلی تقریباً ۱۲۹ اسیر اسرائیلی همچنان در غزه حضور دارند که از این تعداد ۳۵ نفر از آنها در حملات رژیم به نوار غزه کشته شدند.

کد خبر 6097745

دیگر خبرها

  • گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح
  • واکنش نتانیاهو: به شروط حماس برای آتش‌بس
  • تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو تهدید شد
  • وزیر جنگ‌طلب، نتانیاهو را تهدید کرد
  • آمریکا قربانی اسرائیل می‌شود؟
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • اولمرت: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد
  • راستی‌آزمایی یک ادعا !
  • سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز چهارمین مرحله عملیات در برابر رژیم صهیونیستی خبرداد
  • رسانه‌های صهیونیستی: نتانیاهو از ترس نمی‌تواند تصمیم بگیرد