Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@11:00:11 GMT

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۳۹۹۱۹

مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

روزنامه صدای زنجان به موضوع کمبود صنایع فرآوری در استان کارشناسان و صاحب‌نظران با اشاره به تکرار هر ساله تراژدی گوجه‌فرنگی‌کاران معتقدند، مسئولان نه تنها در بخش تولید و بازار تازه‌خوری محصول بلکه در حوزه فرآوری نیز برنامه‌ ندارند. آن‌ها به تنها واحد رب گوجه‌فرنگی در استان اشاره دارند که به نوعی در سایه نبود واحدهای رقیب، بازار را به صورت انحصاری در دست گرفته و حتی در برخی مواقع قیمت محصول را تعیین می‌کند!

همه ساله کشاورزان زنجانی در بازار محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی، کشمش، سیر، هندوانه، سیب‌زمینی و غیره دچار مشکل می‌شوند و حتی در برخی موارد بسیاری از آن‌ها به دلیل بالابودن هزینه‌های تولید و به صرفه نبودن برداشت، محصولات را در اراضی کشاورزی رها می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی معتقد است این اتفاق‌های ناگوار ناشی از نبود تشکل‌های فراگیر و تخصصی در استان بوده که سبب شده تا زنجیره تولید در قسمت‌های زراغی و باغی را از دست دهیم. با توجه به ضرورت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش کشاورزی، هنوز واگذاری تصدی‌گری بخش دولتی به خصوصی در بخش کشاورزی اجرایی نشده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به سؤالی در رابطه با رقابتی نبودن بازار فراوری محصول گوجه‌فرنگی در استان که در برخی موارد سرمایه‌گذار حتی به قراردادهای منعقد شده با دولتی‌ها هم پایبند نبوده و به تنهایی قیمت خرید محصول را تعیین می‌کند، به صدای زنجان می‌گوید: به نظرم اگر واحد فرآوری محصول گوجه‌فرنگی مستقر در طارم تعیین تکلیف شود میزان حق انتخاب کشاورز برای فروش محصول گوجه‌فرنگی بالا رفته و بازار رقابتی می‌شود.

رسول بیات، دبیر اجرایی خانه کشاورز استان زنجان با اشاره به عدم پیگیری دستگاه‌های صادرکننده مجوز به واحدهای تولیدی از جمله کارخانجات فراوری محصول گوجه‌فرنگی در استان ابراز می‌کند: بنا به ادعای مسئولان حدود ۶ مجوز واحد فراوری گوجه‌فرنگی در زنجان صادر شده است اما ظاهرا یکی از این واحدها فعال است که با رقابتی نبودن فضا، گاها به شکل مافیایی عمل می‌کند. مسئولان مربوطه باید توضیح دهند که چرا هیچ کنترلی بر مجوزهای صادره ندارند؟ چرا ۵ واحدی که برای آن‌ها مجوز صادر شده تا به امروز راه‌اندازی نشده است؟

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان با یادآوری زیان سال قبل گوجه‌فرنگی‌کاران زنجان که عده‌ای به نشانه اعتراض به هزینه‌های برداشت و قیمت آن در بازار محصول‌شان را در مزارع رها کردند، عنوان می‌کند: عدم نیازسنجی دقیق مسوولان جهاد کشاورزی در حوزه تولید، سبب شد تا علاوه بر هزینه‌های شخصی کشاورز، بخش قابل توجهی از سرمایه ملی آب، خاک و حتی هوا عملا حیف و میل شود.

پایگاه خبری موج رسا در گزارشی به تاخیر ایجاد شده در احداث پروژه روگذر دانشگاه زنجان پرداخت و نوشت: به دلیل تردد روزانه ۱۲ هزار نفر دانشجو، استاد و کارمند (در ایام غیرکرونایی) و همچنین تردد اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی، ورودی دانشگاه زنجان به یکی از نقاط پرحادثه در استان تبدیل شده و همواره جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و حتی چندین مورد حادثه رانندگی نیز تاکنون در این مسیر اتفاق افتاده است. احداث پل روگذر در ورودی دانشگاه زنجان به عنوان یک مطالبه از سوی این دانشگاه در سفر شهریورماه سال ۹۸ وزیر علوم، تحقیقات و فناروی نیز مطرح شد که در حضور مسئولین استانی مقرر شد یک روگذر به عنوان طرح ملی در ورودی دانشگاه، احداث شود اما این موضوع تاکنون به تاخیر افتاده و کماکان تهدید جانی در انتظار هزاران انسان است که از آنجا عبور می‌کنند هرچند امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها میزان ترددها به شدت کاهش یافته اما طبیعی است که روزی دوباره این عبور و مرورها به حالت قبلی خود باز خواهند گشت.

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه مقرر بود سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، تامین اعتبار کرده و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز پروژه را اجرا کند، گفت: اما متاسفانه سازمان راهداری موافقت نکرد.

وی اظهار داشت: علت اصلی عدم موافقت را نمی‌دانم زیرا مسوولیت پروژه با سازمان راهداری و تامین منابع آن از محل اعتبارات رفع نقاط پرحادثه و ردیف اعتبارات ملی و در اختیار سازمان راهداری است.

بیات‌منش با بیان اینکه نظر استاندار زنجان این بود که اعتبار را سازمان راهداری تامین کرده و اداره کل راه و شهرسازی مجری پروژه باشد، خاطرنشان کرد: این امر به به این دلیل بود که توان اجرایی راه و شهرسازی در پروزه‌های راهسازی، بالاتر است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان  با بیان اینکه اجرای پروژه روگذر دانشگاه زنجان لغو نشده است، گفت: این پروژه را سازمان راهداری فعلا مشروط کرده که در صورتی که ۵۰ درصد اعتبار را استان تقبل کند ۵۰ درصد بقیه را هم سازمان راهداری متقبل می‌شود تا اجرا شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه در تامین اعتبار به مشکل خورده است، اظهار داشت: اجرای پروژه با هزینه‌های امروز نیاز به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دارد که تخصیص این میزان اعتبار در داخل استان نیز سخت است.

روزنامه مردم نو  در خبری با تیتر "زنجان درحال حرکت به‌سمت اقلیم خشک است" از قول رئیس انجمن خاک استان زنجان نوشت: استان زنجان به سمت اقلیم خشک می‌رود که اقلیم خشک به معنای حذف پوشش گیاهی و افزایش فرسایش آبی و بادی خاک بوده که نیازمند مراقبت‌های بسیاری است.

این مسئول با اشاره به بارندگی خوب سه سال اخیر در استان زنجان، خاطرنشان کرد: بسیاری از اراضی مرتعی با شیب تند این استان کشاورزان با تراکتورهای پیشرفته در حال شخم زدن هستند که این زمین‌ها سال‌های بعد به دلیل اینکه با شیب تند بودند به دلیل وجود آب کافی می‌توانستند محصول درو کنند؛ بنابراین این زمین‌ها به نام زمین‌های رها شده باقی خواهد ماند زیرا پوشش مرتعی آن با زراعت کاملا از بین رفته است.

برچسب‌ها تارنماهای خبری رسانه زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تارنماهای خبری رسانه زنجان تارنماهای خبری رسانه زنجان اخبار کنکور محصول گوجه فرنگی سازمان راهداری دانشگاه زنجان گوجه فرنگی راه و شهرسازی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۹۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد

سازمان یونسکو در تقدیر از نقش خبرنگاران اهل غزه، جایزه جهانی آزادی مطبوعات را به آن‌ها اعطا کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان یونسکو با ستایش نقش خبرنگاران در غزه، جایزه جهانی آزادی مطبوعات را به خبرنگاران فلسطینی که جنگ غزه را پوشش می‌دهند اعطا کرد.

به گزارش الجزیره، یونسکو فعالیت این خبرنگاران را  در سایه شرایط دشوار و خطرات جنگ «شجاعانه» توصیف کرد. این جایزه 25 هزار دلار آمریکا ارزش دارد و هر ساله در سوم ما می اعطا می‌شود.

حمله جدید صهیونیست‌ها به خبرنگاران در مرکز غزه

تاکنون 141 تن از اهالی رسانه در غزه طی حملات ارتش اشغالگر به شهادت رسیده‌اند. در آخرین مورد «محمد بسام الجمل» خبرنگار فلسطینی که در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به خانه‌اش در محله الجنینه در شرق رفح زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده در تاریخ 6 اردیبهشت به شهادت رسید.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • بهسازی آسفالت آزادراه تبریز زنجان آغاز شد
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند