Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیمون هرش» رونامه نگار تحقیقی در سال ۲۰۱۲ در گزارش عنوان کرد که واشنگتن در امر آموزش مجاهدین خلق دخیل است. ترورها اساساً توسط مجاهدین خلق انجام گرفت که در ارتباط با اسرائیل هستند و در حال حاضر آمریکا تامین‌کننده اطلاعاتِ آن است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ اندیشکده Responsible Statecraft آمریکا، در گزارشی با عنوان «ترورهای اسرائیل: آمریکا چه میزان در آن حضور دارد» و به قلم «تد اسنایدر» نوشت: کمتر از یک ماه پیش، [شهید] «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران در میان طوفانی از گلوله و انفجار در خارج از تهران به قتل رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گمانه‌ای زنی‌ها حکایت از آن دارد که اسرائیل مسئول ترور است. یک مقام ارشد اسرائیلی که مسئول شناسایی و ردیابی فخری‌زاده بود به نیویورک تایمز گفت: «جهان باید برای ترور او ممنون اسرائیل باشد. اسرائیل به اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران به عنوان یک ضرورت ادامه می‌دهد.»  طبق گفته مقاله‌ای در نیویوک تایمز یک مقام آمریکایی به همراه دو مقام اطلاعاتی اسرائیل اعلام کرده‌اند که اسرائیل پشت این حمله تروریستی است. «یوسی ملمان» کارشناس اسرائیلی امور اطلاعاتی و امنیتی صریحاً ترور را به «موساد» نسبت داده است. 

با توجه به راهبرد فشار حداکثری علیه ایران و همکاری نزدیک پامپئو-نتانیاهو شامل جلسه سرّی عربستان سعودی درست پنج روز قبل از واقعه ترور ۲۷ نوامبر/ ۷ آذر سوالاتی پیرامون همکاری آمریکا در این ماجرا یا حداقل اطلاع از قبلی از وقوع و چراغ سبز به جوخه ترور ایجاد می‌کند. [شهید] «فخری‌زاده» اوّلین دانشمند هسته‌ای ایران نبود که به دست موساد ترور شد. موساد لیستی از ۱۵ هدف داشت و حداقل هفت نفر را بین سال ۲۰۰۷-۲۰۱۲ هدف قرار داده است.

برنامه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، می ۲۰۰۳ / اردیبهشت ۱۳۸۲ در موساد شکل گرفت. پس از این تاریخ بود که «میر داگان» رئیس وقت موساد و «تمیر پاردو» معاونش طرح فوق سرّی خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کردند. طرحی شامل فشار دیپلماتیک، تحریم، پشتیبانی از گروه‌های ایرانی مخالف که درپی تغییر حکومت هستند، اخلال در تجهیزات هسته‌ای، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و ترور داشنمندان هسته‌ای  است. جهت اجرایی شدن این طرح، توافق همکاری جامعی ـــ نظیر تبادل اطلاعات، منابع و متدهای عملیاتی ـــ میان «ایهود اولمرت» نخست وزیر وقت اسرائیل و «جرج واکر بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضاء شد. 

در واقع تاریخچه این همکاری و تبادل اطلاعات طبق گفته‌های «رونن برگمن» نویسنده کتاب «برخیز و اوّل بکش: تاریخ سرّی ترو‌های هدفمند اسرائیل» در سال ۲۰۱۸، به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. «دیوید بن-گورین» نخست وزیر وقت اسرائیل همراه با «رئوبن شیلواخ» در سال ۱۹۵۱ به ایالات متحده سفر می‌کنند.«بن-گورین» در این سفر با «آلن دالاس» (رئیس ایستگاه رم سازمان OSS آمریکا - این سازمان بعدها تبدیل به CIA شد) جهت برقراری رابطه ملاقات داشت. «شیلواخ» نیز با «جیمز انگلتون» از CIA جهت کار کردن روی جزئیات دیدار کرد. بنا به گفته «جفرسون مورلی» کارشناس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در کتاب‌اش با عنوان «روح: زندگی مخفی جیمز عیسی انگلتون - رئیس بخش ضدجاسوسی CIA»، این توافقنامه بنای تبادل اطلاعات سرّی میان دو سرویس اطلاعاتی گذاشت و هر دو طرف متعهد شدند که درمورد موضوعات مورد علاقه متقابل گزارش بدهند.

کتاب «برخیز و اوّل بکش» | نویسنده: «رونن برگمن» - سال ۲۰۱۸

این کتاب شامل هزاران سند و مصاحبه از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی درباره تاریخ ترور هدفمند اشخاص در نقاط مختلف جهان از سوی سرویس جاسوسی اسرائیل است. اسرائیل در طول حیات ۷۰ ساله خود ۲۷۰۰ عملیات ترور را انجام داده است. عنوان کتاب برگرفته از تعالیم منحرف تلمود است که صریحاٌ به یهودیان عنوان می‌کند: «اگر کسی قصد تو را کرد، برخیز و اول تو او را بکش»

 

بنا به اظهارات «جفرسون مورلی»، «انگلتون» سپس با «عاموس مانور» همتای خود در سازمان شین بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) دیدار می‌کند. «مانور» مسئول کانال اطلاعاتی اسرائیل با ایالات متحده تحت نام عملیات «بالسام - Balsam» می‌شود. عملیات «بالسام - Balsam» آغاز تبادل اطلاعات بین واشنگتن - تل‌آویو درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف بود. «برگمن»، کارشناس برنامه ترور اسرائیل در این باره گفت: عملیات «بالسام - Balsam» اطلاعات زیادی را در اختیار CIA قرار داد و این رویه تا امروز ادامه دارد. طبق گفته «برگمن»، ترور مشمول مفاد پیمان همکاری سال ۲۰۰۳ نبود، زیرا اسرائیل می‌دانست که قوانین داخلی آمریکا مانع عملیات ترور است و واشنگتن در چنین قتل‌های هدفمندی شرکت نخواهد کرد.

«مایکل هایدن» رئیس سازمان CIA به «برگمن» گفت که اسرائیل هرگز به آمریکا کلامی درباره برنامه‌های ترور خود نگفته است و هرگونه ارتباط آمریکا با چنین عملیات‌هایی را رد کرده بود. ولی دو مقام ارشد دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ در شبکه NBC فاش کردند که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران کار مجاهدین خلق [منافقین] است؛ گروه‌ مخالف ایرانی که در جریان جنگ ایران-عراق در دهه ۱۹۸۰ میلادی با صدام تکریتی همراه شدند. این مقامات آمریکایی همچنین این موضوع را تایید کردند که مجاهدین خلق توسط موساد تامین مالی، مسلّح و عملیاتی می‌شوند و برخلاف اظهارات هایدن که آمریکا از ترورها اطلاع نداشت، این دو مقام ارشد دولت اوباما گفتند: «دولت اوباما از ترورها مطّلع است.»

«سیمون هرش» رونامه نگار تحقیقی حامی این گزاره است. «هرش» در سال ۲۰۱۲ در گزارش عنوان کرد که واشنگتن در امر آموزش مجاهدین خلق دخیل است. او گفت که نیرو‌های فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا (JSOC) آموزش مجاهدین خلق را از سال ۲۰۰۵ آغاز کردند ـــ موضوعی که به شدّت از سوی JSOC تکذیب شد.

اگرچه «هرش» قادر نبود با اعضای مجاهدین خلق تحت آموزش JSOC که عمملیات‌های ترور اسرائیل را انجام می‌دادند، ارتباط بگیرد، امّا یک مقام ارشد و سابق اطلاعاتی به «هرش» گفت که عملیات‌های ترور از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا بهره‌مند شدند. این مقام امنیتی گفت: «ترورها اساساً توسط مجاهدین خلق انجام گرفت که در ارتباط با اسرائیل هستند امّا در حال حاضر آمریکا تامین‌کننده اطلاعاتِ آن است.» سازمان مجاهدین خلق همواره هرگونه ارتباط با ترورها من‌جمله [شهید] «فخری‌زاده» را منکر شده است.

سه ماه قبل از گزارش «هرش» در نیویورکر، [شهید] «مصطفی احمدی روشن» مسئول دپارتمانی در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز در جریان یک بمب‌گذاری در روز ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۲ کشته شد. «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا در یک محکومیت شدید نسبت به آنچه ترور مرتبط با اسرائیل در ایران می‌نامند، گفت: «هرگونه دخالت ایالات متحده در ارتکاب چنین اعمال  خشونت‌باری در داخل ایران را به طور قاطع تکذیب کنم.»

امّا شواهدی درمیان است که حکایت از اطلاع آمریکایی‌ها و شاید همکاری با اسرائیل در جریان عملیات ترور دانشمندان ایران دارد. همچنین سابقه تاریخی در آمریکا مبنی بر اطلاع و حداقل چشم فروبستن نسبت به ترور‌های اسرائیل وجود دارد. طبق اظهارت «برگمن»، توافقی سرّی میان «آریل شارون» نخست وزیر سابق اسرائیل و «کاندولیزا رایس» مشاور اسبق امنیت ملّی آمریکا منعقد شده که طی آن اسرائیل متعهد می‌شود به طرز قابل توجهی شهرک‌سازی را کاهش دهد؛ در عوض، آمریکا از جنگ با فلسطینی‌ها و سیاست قتل‌های هدفمند اسرائیل پشتیبانی کند.

امّا رابطه آمریکا با اسرائیل فراتر از اطلاع از عملیات ترور و چشم پوشیدن بر آن است. اوایل سال ۲۰۰۸، رئیس‌جمهور «بوش» به درخواست «داگان» رئیس وقت موساد مبنی بر کمک واشنگتن در ترور [شهید] «عماد مغنیه» فرمانده عملیات‌های حزب‌الله در دمشق چراغ سبز نشان داد. طبق گزارش واشنگتن پست و نیوزویک در روز ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۸، [شهید] «عماد» با کمک و همکاری نزدیک آمریکا ترور شد.

واشنگتن پست اعلام کرد که عملیات توسط موساد انجام شد. امّا نیوزویک به نقل از یک مقام سابق آمریکا که خواست نامش فاش نشود و مدعی در عملیات ترور بود، نوشت: «کار ما بود ... اسرائیلی‌ها به ما گفتند که [عماد] کجاست و در این امر به کمک لجستیکی کردند ولی ما بمبی که باعث کشته شدن [عماد] شد را طراحی کردیم و بر روند عملیات نظارت داشتیم.» واشنگتن پست گزارش کرد که بمب توسط مامور موساد کار گذاشته شد ولی طبق گزارش نیوزویک این آمریکا بود که قتل/ترور را انجام داد. منبع نیوزویک بر این نکته تاکید کرد که «مامور موساد [شهید] «مغنیه» را شناسایی کرد و مامور CIA دکمه کنترل از راه دور بمب را فشار داد.»

هرگونه اعتراض به نظریه دخالت آمریکا در ترور ایرانیان، بعد ترور ژنرال [شهید] «قاسم سلیمانی» در ژانویه ۲۰۲۰ / دی ۱۳۹۹ طی یک حمله پهبادی خارج از فرودگاه بغداد مضک است. ترور ژنرال نه تنها اثبات کرد که واشنگتن ایرانیان را ترور می‌کند بلکه نشان داد که در این با اسرائیل همکاری می‌کنند. طبق گفته یک افسر نظامی ارتش اسرائیل، ترور سلیمانی برای اسرائیل تعجب آور نبود، چرا که اسرائیل از برنامه آمریکا مطلع شده بود. «نتانیاهو» از طریق «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مطلع شده بود. 

امّا نقش اسرائیل بیشتر از صرف یک "مطلع" بود. اسرائیل در عملیات ترور شرکت داشت.طبق گزارشات NBC و رویترز، اطلاعات اسرائیل بسیار موثر بود؛ اطلاعات مخبران بود که آمریکا را مطلع کرد [شهید] سلیمانی در کدام هواپیماست. «آویگدور لیبرمن» وزیر دفاع سابق اسرائیل با تکذیب چنین گزارش‌هایی، منابع اسرائیلی رسانه‌ها زیر سوال برد.

تاریخچه بلند این قبیل اقدامات سوالاتی را در ذهن متبادر می‌کند که آمریکا چه میزان از ترور [شهید] «فخری‌زاده» و دیگر دانشمندان ایرانی که طی سالیان گذشته توسط اسرائیل ترور شدند، اطلاع داشته است. «یوسی ملمان» روزنامه‌نگار قدیمی هاآرتص در گزارش به تاریخ هفت دسامبر پیرامون ترور [شهید] «فخری‌زاده» نوشت: «به احتمال زیاد نتانیاهو... با ترامپ...مشورت کرده است.»

ترامپ و دستیاران نظامی و اطلاعاتی آن، این مسئله را پنهان می‌کنند؛ زیرا که آمریکا در آن صورت مجبور بود خود را برای وقوع هر حادثه‌ای آماده کند. از جمله بدترین سناریو ممکن برای آمریکا: تصمیم ایران برای مقابله به مثل از طریق زدن اهداف آمریکا نظیر پایگاه بحرین و قطر.

دولت ترامپ اتهامات ایران مبنی بر دخالت آمریکا در قتل [شهید] «فخری‌زاده» را تکذیب کرد.

ترجمه: ایلیا فروزش

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اسرائیل آمریکا ترور ترور دانشمندان تبادل اطلاعات هسته ای ایران عملیات ترور مجاهدین خلق مقام ارشد فخری زاده ا اسرائیل ی آمریکا سال ۲۰۱۲ طبق گفته یک مقام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۲۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌

به گزارش جام جم آنلاین، قرار است ایالات متحده و روسیه روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر موضوعات مرتبط با استقرار تسلیحات هسته‌ ای در فضا با هم دیدار و بحث کنند.

به گزارش رویترز، این دیدار در شرایطی شکل می‌گیرد که قرار است، شورای امنیت بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به موجب آن آمریکا از کشور‌ها می‌خواهد از هر گونه مسابقه تسلیحاتی در فضا جلوگیری کنند، رای‌گیری کند.

برخی از دیپلمات‌ها عنوان کرده‌اند که احتمال می‌رود، روسیه مانع از تصویب این پیش‌نویس ارائه شده از جانب آمریکا شود. این اقدام ایالات متحده آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور، مسکو را به دلیل ساخت سلاح‌های هسته‌ای ضدماهواره‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد.

ادعایی که وزیر دفاع روسیه آن را به صراحت رد کرده است. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل و یامازاکی کازویوکی، سفیر ژاپن در سازمان ملل روز جمعه در جریان یک بیانیه مشترک اعلام کردند که به مدت شش هفته با اعضای شورای امنیت در مورد متن پیش‌نویس مورد نظر مذاکره کرده‌اند.

این متن بر لزوم تعهد دولت‌ها به تبعیت از معاهده فضای ماورای جو تایید کرده و از کشور‌های می‌خواهد تا به صورت فعال در بحث استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو و جلوگیری از هرگونه مسابقه تسلیحاتی در فضا مشارکت کنند.

معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷، روسیه و ایالات متحده را از قرار دادن هر شی حامل سلاح هسته‌ ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی در مدار زمین منع می‌کند.

روسیه و چین قصد دارند در این جلسه قبل از هر چیز یک اصلاحیه را به رای بگذارند. اصلاحیه مذکور بازتاب‌دهنده پیشنهادی است که از سوی دو طرف در سال ۲۰۰۸ مطرح شد و به موجب آن استقرار هر گونه سلاح در فضا و یا ایجاد تهدید و استفاده از زور علیه اجرام فضای بیرونی زمین را ممنوع می‌کند.

با این حال، منابع دیپلماتیک بر این باورند که اصلاحیه مذکور نیز به مرحله تصویب نمی‌رسد. اصلاحیه و پیش‌نویس قطعنامه مذکور هر کدام حداقل به ۹ رای موافق و بدون وتوی روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه نیاز دارند. برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده‌اند که روسیه در حال ساخت یک بمب هسته‌ای فضایی است که در صورت انفجار، تشعشات الکترومغناطیسی آن شبکه گسترده‌ای از ماهواره‌ها را از کار می‌اندازد.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که روسیه مخالف هر گونه استقرار سلاح هسته‌ ای در فضاست.

دیگر خبرها

  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت شهید فرهی
  • هیچ خانواده اسرائیلی مایل نیست فرزندش را برای دفاع امارات و بحرین بفرستد!
  • هیچ خانواده اسرائیلی مایل نیست که فرزندش را برای دفاع امارات و بحرین بفرستد!
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌