Web Analytics Made Easy - Statcounter

توسعه متوازن و لزوم توجه کافی به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم در کشور یکی از اولویت هایی است که تمامی دستگاه های اجرایی و نهادهای قانونگذاری کشور باید اهتمام ویژه ای به آن داشته باشند.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، از آغاز به کار مجلس دوازدهم توجه به مناطق محروم نیز در اولویت برخی نمایندگان قرار گرفت و پس از مدتی فراکسیون مناطق محروم و شهرهای در حال توسعه با عضویت ۱۲۰ نماینده شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراکسیونی که اکثریت نمایندگان آن متعلق به ‌مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته هستند و اکنون یکی از بزرگترین فراکسیون های مجلس دوازدهم به شمار می رود.

در همین راستا، سید علی موسوی نماینده ملکان و رئیس فراکسیون مناطق محروم و شهرهای در حال توسعه که تلاش زیادی برای شکل گیری آن انجام داد در گفتگو با تابناک به اهداف تشکیل این فراکسیون پرداخت و اظهار داشت: فراکسیون های زیادی در مجلس شکل گرفته که هر کدام اهداف و کارکردهایی دارند. فراکسیون هایی که اکثرا رویکرد و دغدغه سیاسی دارند‌. با این حال، بنده به همراه برخی از نمایندگان مجلس که شهرها و حوزه های انتخابیه مان وضعیت خوبی ندارند تصمیم گرفتیم فراکسیون مناطق محروم و شهرهای در حال توسعه را تاسیس کنیم که هدف اصلی آن نه سیاسی بلکه رسیدگی به عقب ماندگی ها و محرومیت های شهرهای در حال توسعه است. در واقع، آنچه ما و همکارانمان در این فراکسیون دنبال می کنیم رسیدگی به عقب ماندگی هایی اقتصادی و رفاهی است که متاسفانه روز به روز در حال گسترش است.

بال اقتصاد و معیشت باید مانند بال امنیت قوی شود

این نماینده مجلس افزود: علی رغم خدمات زیادی که در ۴۰ سال پس از انقلاب پربرکت انقلاب اسلامی به مردم و مناطق محروم ارائه شد، اما همچنان حجم محرومیت ها و تعداد شهرها و مناطق محروم قابل توجه و تامل است. علی رغم آنکه در حوزه های دفاعی و نظامی اکنون دست برتر را در منطقه داریم اما در اقتصاد و اشتغال و معیشت مردم دولت ها نتوانستند خوب عمل کنند. در واقع، اگر کشور را به پرنده ای تشبیه کنیم، این پرنده دو بال دارد: بال امنیت و دفاع که قوی و سرافراز است و بال اقتصاد و معیشت که ضعیف مانده و همانطور که بارها مقام معظم رهبری تاکید کردند باید این بال تقویت شد. این همان چیزی است که در سند چشم انداز بیست ساله کشور نیز پیش بینی شده بود اما تاکنون از اهداف تعریف شده در این سند در حوزه اقتصادی عقب مانده ایم و نتوانسته ایم به مانند حوزه دفاع و امنیت خوب عمل کنیم‌. به همین جهت در فراکسیون مناطق محروم و شهرهای در حال توسعه به دنبال سوق دادن توجهات به مناطق محروم و تمرکز بر پیشبرد امر توسعه و سرمایه گذاری در این مناطق هستیم.

در حال تهیه شناسنامه جامع توسعه مناطق محروم هستیم

رئیس فراکسیون مناطق محروم در پاسخ به این پرسش که چه طرح ها و برنامه هایی برای رفع عقب ماندگی های مناطق محروم دارید، عنوان کرد: ما در ابتدا باید شناسنامه جامع و کامل این مناطق را تهیه کنیم. بدین معنا که هر نماینده ای که تمایل دارد، مناطق محروم حوزه انتخابیه خود را شناسایی می کند و براساس سه آیتم و مولفه این شناسنامه را به کمیسیون ارائه خواهد داد.

موسوی ادامه داد: سه مولفه مورد نظر برای تهیه شناسنامه جامع هر منطقه عبارتند از: نوع و میزان محرومیت، ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه محیطی و انسانی برای توسعه و نقاط قوت اصلی هر منطقه‌. هر نماینده عضو فراکسیون با تهیه این شناسنامه می توانند اولویت ها و مسائل اصلی حوزه انتخابیه خود را شناسایی و برای رفع مشکلات اقدام کنند‌.

به یک نهضت ملی برای محرومیت زدایی نیاز داریم

رئیس فراکسیون مناطق محروم افزود: ما نیاز به نهضتی بزرگ و ملی برای محرومیت زدایی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور داریم که هدف اصلی آن نه توسعه گدا پروری و فقر پروری بلکه توانمندسازی مردم است. توانمند سازی مردم به‌معنای آن است که به جای ماهی دادن، ماهی گرفتن را به مردم یاد بدهیم. مردم باید خودشان پای کار بیایند و ما نیز در فراکسیون مناطق محروم علاوه بر بهره گیری از اختیارات خود در مجلس، از ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در سایر نهادی دولتی و حاکمیتی نیز استفاده خواهیم کرد.

نماینده مردم ملکان در مجلس در پایان خاطر نشان کرد: در لایحه بودجه 1400 نیز با هدف رفع محرومیت شهرهای کمتر توسعه یافته، پیگیر جذب و افزایش بودجه های عمرانی، زیرساختی و اقتصادی خواهیم بود و امیدواریم تمامی نمایندگان و به ویژه نمایندگان مناطق محروم در این زمینه به مانند ماه های گذشته موثر و فعال وارد عمل شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کارت اعتباری سهام عدالت سنتکام واکسن فایزر کرونای انگلیسی کربلای چهار کواکس شناسنامه مناطق محروم توانمندسازی کارت اعتباری سهام عدالت سنتکام واکسن فایزر کرونای انگلیسی کربلای چهار کواکس شناسنامه جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم ۵ استان کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان کمیته امداد، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد، حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و حسین انواری نماینده خیر نیکوکار، به امضا رسید.

براساس این تفاهم‌نامه ۵۴ کلاس درسی در مناطق محروم پنج استان کشور شامل آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، کرمان و هرمزگان احداث و تکمیل خواهد شد.

ساخت ۱۲ کلاس درس در هنرستان مهندس علاقبندان استان آذربایجان غربی، ۶ کلاس درس در هنرستان دخترانه سردار شهید سلیمانی اصفهان، ۱۲ کلاس درس در هنرستان شبانه‌روزی امیرکبیر خوزستان ،۱۲ کلاس درس در هنرستان شهید مغفوری کرمان و ۱۲ کلاس درس در هنرستان شبانه‌روزی تخت در استان هرمزگان در قالب این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

مبلغ در نظر گرفته شده برای احداث این پروژه‌های آموزشی ۳۵۵ هزار میلیون ریال است که نیمی از این مبلغ از سوی کمیته امداد توسط فرد خیر تامین می‌شود.

کد خبر 6092486

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • راهنمای جامع انتخاب و خرید دزدگیر منزل
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • ساخت ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم ۵ استان کشور
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون
  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده