Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - ایران تحت تحریم های شدیدالحن ایالات متحده همکاری بیشتر با چین و روسیه را دنبال کرده است. طبق گزارش ها، پکن یک برنامه همکاری 25 ساله با تهران شامل سرمایه گذاری 280 میلیارد دلاری در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی و 120 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و تولیدی ایران را در دست بررسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهرا تهران یک توافق مشترک نظامی هم با مسکو دارد. اگرچه درباره میزان دقیق سرمایه گذاری خبرهای متفاوتی وجود دارد، اما ظاهرا ایران قرار است با استفاده بمب افکن ها، جنگنده ها و هواپیماهای مسافربری چینی و روسی از پایگاه های هوایی ایران موافقت کند. به علاوه، ایران قرار است رزمایش های نظامی مشترک با نیروهای مسلح چین و روسیه داشته باشد. صرف نظر از صحت جنبه نظامی این معاملات، توافق های 25 ساله بین ایران و کشورهای دور زننده تحریم ها مانند چین و روسیه پیامدهای ناگواری بر توانایی اجرایی تحریم های ایالات متحده و به طور کلی امنیت ملی آمریکا دارد.

اگرچه چین اولین کشوری بود که در میانه همه گیری کرونا کمک ها و تجهیزات پزشکی به ایران تحویل داد، روسیه هم خیلی سریع 50 هزار کیت آزمایش کووید برای این کشور فرستاد که اقدامی قطعی در نادیده گرفتن تحریم های ایالات متحده بود. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در نوامبر سال 2020 با صراحت از تصمیم مسکو به نقض تحریم های واشنگتن علیه تهران سخن گفت و تاکید کرد: «تحریم ها به هیچ وجه بر سیاست ما تاثیر نمی گذارد.» روسیه همچنین به اسکورت نفتکش های نفتی ایران به سوریه کمک و برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران با دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای لابی کرده است. چین و روسیه در سال های اخیر همچنین تلاش کرده اند تلاش های امنیتی مشترک با ایران را افزایش دهند. رزمایش مشترک دریایی در اقیانوس هند و خلیج عمان در دسامبر 2019 از نمونه این تلاش ها بود. در حالی که تحریم های شدیدالحن ایالات متحده همچنان بر توانایی ایران در احیای اقتصاد ختاثیر منفی می گذارد، کارزار اعمال فشار حداکثری همچنین انگیزه بیشتری به تهران برای تقویت روابط با پکن و مسکو می دهد.

از آنجا که چهار سال اعمال فشار حداکثری نتوانسته تغییر رفتار قابل توجهی در پی داشته باشد، وقت آن رسیده که سیاست گذاران در ایالات متحده راه های جایگزین برای دستیابی به اهداف فوری سیاست خارجی با ایران و ونزوئلا را در نظر بگیرند. در رابطه با دولت جدید بایدن این رویکرد می تواند حمایت از برنامه جهانی غذا در سازمان ملل، یونیسف و نجات کودکان، و سایر اقدامات بشردوستانه بین المللی در ایران و برای اطمینان از رسیدن کمک های مربوط به مقابله با بیماری کرونا در این کشورباشد. اگرچه ارائه کمک های این چنینی تنها یک تسکین موقت برای ایران به شمار می رود، اما می تواند اتکای آنها به چین و روسیه را کاهش دهد چون برای این کشور خودکفایی اقتصادی همچنان یک اولویت ملی است. ایالات متحده همچنین باید در ارائه کمک های بشردوستانه انگیزه های سیاسی را کنار بگذارد و از تلاش برای تغییر نظام در این کشورخودداری کند چرا که با چنین رویکردی تنها فرصتی برای افزایش مداخلات چین و روسیه فراهم می آورد.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد ایالات متحده چین و روسیه تحریم ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۵۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر، حقوق بشر آمریکایی با خیزش نخبگان و دانشگاهیان دانشگاه‌های سرتاسر آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی به وضوح مفهوم خود را نمایان ساخته است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود امروز شنبه در گزارشی به تشریح وضعیت حقوق بشر در آمریکا پرداخته و از عدم پایبندی این کشور به حقوق و آزادی‌های بنیادین بشری انتقاد کرده است.

وزارت خارجه روسیه در تشریح وضعیت حقوق بشر در آمریکا تصریح کرده که ایالات متحده آمریکا علی‌رغم وجود تناقض‌های عمیق در جامعه این کشور همچنان خود را سردمدار حراست از حقوق بشر معرفی می‌کند در حالی که عجله‌ای برای پایبندی به تعهدات قانونی خود در این زمینه نشان نمی‌دهد.

مسکو می‌افزاید: عملیات‌های نظامی در خاک کشورهای اروپایی و خاورمیانه، احداث زندان‌های مخفیانه در سراسر دنیا و اجرای سیاست‌های ضد مهاجرتی در سال‌های اخیر از جمله مواردی است که روسیه آن را مصداق زیر پا گذاشتن آزادی‌ها و حقوق بشری توسط ایالات متحده برشمرده است.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرده که این موارد نقض حقوق بشر نشان‌دهنده «ماهیت دوگانه» موضع‌گیری دستگاه‌های حاکمیتی آمریکا در خصوص موازین حقوق بشر و همچنین قوانین بین‌المللی است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ایالات متحده آمریکا به طور فعالانه از تاکتیک‌های جنگ نیابتی علیه روسیه استفاده می‌کنند که نمونه آن در کمک‌های نظامی گسترده این کشور به اوکراین نمایان است.

گزارش وزارت خارجه روسیه همچنین می‌گوید آمریکا در حال اعمال فشارهای آشکار علیه کشورهای دارای حاکمیت مستقل به بهانه اجرای مکانیسم‌های حقوق بشری است که هدف آن ایجاد ذهنیت منفی علیه فدراسیون روسیه و متحدان و شریکانش در صحنه بین‌المللی است.

کد خبر 6096708

دیگر خبرها

  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • داغ شدن زمزمه‌های ورود اژدهای سرخ برای مهار ایران؛ اهرم فشار پکن کجاست؟
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است