Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمستان سرد امسال درحالی آغاز شد که دانشجویان همت خود را برای خالی نبودن سفره خانوده‌های کم بضاعت در شب یلدا به کار گرفتند و از سوی دیگر حواسشان به اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشور بود.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عرفان توانا؛ * پاییز هم به پایان رسید و آخرین فصل سال ۹۹ آغاز شد. دی، ماه تب و تاب امتحان و پایان ترم برای دانشجویان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما شیوع کرونا باعث شده تا وضعیت تحصیل دانشجویان هم با تغییراتی همراه باشد؛ هم در نحوه برگزاری امتحانات و هم در زمان پایان ترم. مساله برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه‌های آموزشی تقریبا در ترم گذشته حل شد. ترم قبل در واقع مرحله آزمون و خطای آموزش عالی در برگزاری امتحانات غیرحضوری بود. اکنون تاحدودی این مسائل حل شده و فضای دانشگاه‌ها با شرایط آموزش مجازی تقریبا هماهنگ شده است. هرچند هنوز دانشجویان به میزان شهریه‌ای که مطابق با کیفیت آموزش نیست، گلایه دارند.   تغییر در برنامه‌های آموزشی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) تقویم آموزشی سال نیم سال اول و دوم سال تحصیلی را اصلاح کرد و دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم اعلام کرد که نیم سال دوم تحصیلی در این دانشگاه از ۱۸ بهمن آغاز می‌شود.

دانشگاه‌ها همچنین به تبلیغ رشته‌های بدون آزمون خود برای سال تحصیلی آینده؛ یعنی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پرداختند. ثبت نام در رشته‌های بدون آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی نیز تا سوم دی ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: تقویم آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) اصلاح شد دانشگاه فسا بدون آزمون استعداد درخشان مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد کلاس‌های نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ۱۸ بهمن شروع می‌شود مصوبات جدید شورای آموزشی دانشگاه صنعتی سهند اطلاعیه‌ای اعلام شد دانشگاه خلیج فارس در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد   مواسات در شب یلدا یلدای امسال بدون دورهمی‌های فامیلی بود؛ دورهمی‌ها قرار بود بیشتر در فضای مجازی باشد و دیدوبازدید‌ها از طریق دوربین تلفن‌های همراه و بر بستر نرم افزار‌های ارتباطی صورت گیرد. اما همان دورهمی‌های کوچک خانوادگی هم امسال با میوه و آجیل کمتری برگزار شد؛ قیمت‌ها سرسام آور شده و بسیاری از خانه‌هایی که گرفتار فقر شده اند، خالی از ارزاق ضروری بودند.  
در این شرایط که خط فقر هر روز خانواده‌های بیشتری را در خود می‌بلعد، تشکل‌های دانشجویی بخشی از ظرفیت خود را برای رسیدگی به خانواده‌های کم بضاعت هزینه می‌کنند. ارتباط با خیرین و شناسایی خانواده‌های کم بضاعت و آسیب دیده از شیوع کرونا، وظیفه‌ای است که تشکل‌های دانشجویی بر عهده می‌گیرند. شب یلدا هم زمان مناسبی برای انجام این وظیفه مهم دانشجویان بود. بسته بندی و توزیع بسته‌های اقلام خوراکی و میوه شب یلدا بخشی از اقداماتی بود که دانشجویان در این هفته رقم زدند.   بیشتر بخوانید: ۱۰۰۰ بسته ارزاق شب یلدایی در بین نیازمندان قمی توزیع شد  پویش «گره‌گشا» از طرف جمعیت امام حسن(ع) استان یزد برگزار می‌شود جهادگران لرستانی به جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای کمک به خانواده‌های نیازمند پرداختند طرح همدلی «یک دقیقه مهربان‌تر» به میزبانی و همراهی دانشگاه صنعتی کرمانشاه اجرا شد ۳۱۳ بسته معیشتی طی پویش یلدای مهدوی در بین نیازمندان همدانی توزیع شد ۵۰۰ بسته غذایی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در بین نیازمندان توزیع شد سیاست در بوته نقد دانشجویان در کنار این اقدامات دانشجویان از فضای سیاسی کشور غافل نبودند. لایحه بودجه هنوز در مجلس در حال بررسی است. دانشجویان عدالت خواه دانشگاه یاسوج از نمایندگان خواستند تا لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب نکنند چراکه به زعم این دانشجویان، آنچه دولت برای بودجه سال آینده پیشنهاد کرده است، قتلگاه آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد بود.   تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده هم دارد شروع می‌شود. دانشجویان بسیجی سمنانی از نمایندگان مجلس خواستند تا از کاندیداتوری روسای قوا در انتخابات قبل از پایان دوران مسئولیتشان ممانعت کند و از آنان بخواهد در مسیر قانون حرکت کنند.

طی این هفته قرار بود طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن مجلس بررسی شود. در همین راستا ۱۲ دفتر تشکل دانشجویی سراسر کشور، شفافیت آرای نمایندگان را باوجود اشکالات و ابهامات آن، مقدمه‌ای برای تحول سیاسی در ساختار جمهوری اسلامی دانستند.   بیشتر بخوانید: طرح شفافیت آرای نمایندگان با وجود ابهامات، مقدمه‌ای برای تحول در ساختار سیاسی کشور است نمایندگان با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس را به قتلگاه آرمان‌ها تبدیل نکنند مجلس مانع از کاندیداتوری روسای قوا در انتخابات قبل از پایان دوران مسئولیتشان شود هفت تپه، هپکو، پالایشگاه کرمانشاه زیرذره بین دانشجویان بلاتکلیفی کارگران هفت تپه هم قرار است ادامه دار باشد. چهارشنبه جلسه هیات داوری برای بررسی فسخ قرارداد واگذاری شرکت‌های هفت تپه و پالایشگاه نفت کرمانشاه تشکیل شد، اما میرکوهی، رئیس هیات داوری گفته که تصمیمی گرفته نشده و تصمیم گیری به جلسه بعدی موکول شده است. این در حالی است که زمان برگزاری جلسه بعدی هم مشخص نشده است.

طی هفته گذشته تخریب منزل مسکونی دیگری در ایلام صورت گرفت که این بار به دلیل بدهی به بانک بود! به گفته دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ایلام سند این منزل مسکونی برای دریافت وام ۲۰ میلیونی بانک سپه بوده است و به دلیل این بدهی خانه را خراب کرده اند. او گفته که فعلا این خانواده در یک هیات مذهبی سکونت داده شده اند تا خانه‌ای به همت جهادگران دانشجوی ایلامی برای آنان ساخته شود.  
آلودگی زیست محیطی را کنار کمبود آب که بگذاریم، فاجعه انسانی رخ می‌دهد. شاید در نگاه اول این موضوع آنقدر‌ها به چشم نیاید، اما گذشت زمان نشان می‌دهد که این دو معضل چگونه می‌تواند زیست بشر را تهدید کند. در کرج این دو مشکل همزمان وجود دارد و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی البرز این موضوع را بررسی کرده است.

مساله هپکو که به نظر می‌رسد وارد شرایط جدیدی شده است؛ مشکلات این شرکت دوباره سربرآورده اند. پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفته که مساله هپکو روی میز اعضای این کمیسیون است و قرار است بدهی‌های شرکت حسابرسی شوند. از طرف دیگر، علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک هم گفته که به دنبال راه‌هایی برای تهاتر بدهی هزار میلیاردی هپکو است.   بیشتر بخوانید: پژمانفر: مساله هپکو در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی می‌شود / پرونده حسابرسی از سهامداران سابق هپکو روی میز نمایندگان مجلس مطالبه دانشجویان البرز از مسئولان توجه به مساله کم‌آبی استان است / تبدیل زباله‌های کرج به بحران زیست محیطی ماجرای تخریب منزل مسکونی خانواده ایلامی بخاطر بدهی به بانک هفت‌تپه در آستانه رهایی / آیا هیأت داوری دست متهم ارزی را از شرکت کوتاه می‌کند؟ اتمام جلسه هیأت داوری برای فسخ قرارداد‌های واگذاری هفت تپه و پالایشگاه کرمانشاه تعلل در صدور رأی نهایی برای فسخ قرارداد‌های واگذاری هفت تپه و پالایشگاه کرمانشاه / زمان برگزاری جلسه بعدی مشخص نیست دغدغه‌های اجتماعی دانشجویان طرح جدید بافت اطراف حرم به ویژه در دو قطاع سه و چهار هم در هفته گذشته منشر شد. این طرح را وزارت راه و شهرسازی تأیید کرده و قابلیت اجرا دارد. مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن که در واقع پل ارتباط بین وزارت راه و شهرداری است، این طرح را مناسب برای بازگرداندن زندگی به بافت اطراف حرم و مهاجرت معکوس به این بافت می‌داند.

مساله نابرابری درمانی در سیستان و بلوچستان هم موضوعی بود که این هفته دانشجویان بار دیگر به آن ورود کردند. مساله نبودن مراکز درمانی براساس جمعیت در این استان، اصلی‌ترین مشکل در این زمینه است که دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی پیگیر آن هستند.
مساله قاچاق سوخت در هرمزگان هم این سال‌ها زندگی بندرنشینان را به چالش کشیده است. موضوعی که برای جوانان در شهر‌های جنوبی کشور، عادی شده و به نظر می‌رسد آینده خود را براساس آن برنامه ریزی می‌کنند.

دانشجویان یاسوجی هم نشستی با مدیرعامل کارخانه آرد داشتند و در آن مشکلات این کارخانه را از زبان مدیرعامل آن شنیدند. به نظر می‌رسد رهایی کارخانه از چنگال خصوصی سازی نادرست بهترین راه حل برای مشکلات این کارخانه باشد.  
خط انتقال نفت، از هرجا که بگذرد، باید آبادانی برای آن مناطق داشته باشد. اما برای مردم چهارمحال و بختیاری، آلودگی زیست محیطی و آب را به همراه دارد. معضلی که باعث دردسر اهالی روستای سرخون در این استان شده است.   بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت آبگرفتگی معابر اهواز / جهادگران در حال کمک به مردم خسارت‌دیده هستند گره خوردن قاچاق سوخت به زندگی بندرنشینان هرمزگان پایان باز نابرابری درمانی در سیستان و بلوچستان / رشد قارچی گلوگاه‌های فساد در محروم‌ترین و بزرگترین استان کشور! رویکرد حاکم بر طرح جدید بافت اطراف حرم مردمی و مبتنی بر تسهیل زیارت برای زائران است اعتقاد مدیرعامل آرد یاسوج درباره رهاشدن کارخانه از چنگال خصوصی‌سازی نادرست دل خون مردم «سرخون» از آلودگی‌های نفتی / خط انتقال نفت دیگر نمی‌گذارد آب سالم از گلوی مردم میانکوه پایین برود

دانشجویان طی گزارشی از آخرین وضعیت آبگرفتگی معابر در اهواز نیز گفتند. وضعیتی که اصلاح آن صرفا با همت جهادی مسئولان استانی و کشوری حل خواهد شد.

زمستان سرد امسال برای تشکل‌های دانشجویی با رونق همراه بود. فضا‌های دانشگاهی با وجود شیوع کرونا، همچنان پررونق است و دانشجویان با استفاده از بستر‌های مجازی، ارتباط خود را با مردم و مسئولان حفظ کرده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جنبش دانشجویی امتحانات پایان ترم بسیج دانشجویی تشکل های دانشجویی بیشتر بخوانید هفت تپه شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۸۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در خصوص عدم حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان در جمع دانشجویان علیرغم قول و هماهنگی‌های قبلی، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در خصوص عدم حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان علیرغم قول و هماهنگی‌های قبلی در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان کرمان، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن کامل بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

همه باید به مسئولیت خودشان توجه داشته باشند و خود را در مقابل این مسئولیت‌ها پاسخگو بدانند؛ این وظیفه همه‌ی ماست. 
 مقام معظم رهبری ۱۳۸۳/۰۸/۰۶

با توجه به ضرورت پاسخگویی و حضور مسئولین در جمع قشر نخبگانی و تاکیدات مقام معظم رهبری جهت استفاده از نخبگان در مسیر پیشبرد سیاست‌ها و مسائل اجرایی کشور، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان در راستای این امر جلسه‌ای با آقای دکتر رحمان جلالی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ساعت ۹:۳۰ تنظیم کرده و علیرغم هماهنگی‌های چند باره با دفتر ایشان و اعلام آمادگی وی جهت حضور، ایشان در جلسه مذکور حضور نیافتند و تماس‌های مکرر با دفتر و شخص آقای جلالی بی پاسخ ماند.

شایان ذکر است اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان‌های استان کرمان از سراسر استان جهت شرکت در این جلسه حضور بهم رساندند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان خواستار پاسخگویی و شفاف سازی معاون محترم استاندار کرمان، جناب آقای دکتر رحمان جلالی در خصوص علت عدم حضور می‌باشد.

والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان

 

شایان ذکر دانشجویان سراسر استان کرمان علیرغم بارندگی‌ها و شرایط جوی نامناسب و لغزنده بودن جاده‌ها، خود را از شهرستان‌های مختلف جهت شرکت در این جلسه به شهر کرمان رسانده بودند، که عدم حضور معاون استاندار در این نشست ، موجب گلایه مندی آن‌ها شد.

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل
  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر