Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:15:06 GMT

وسواس را در پاندمی کرونا چگونه مدیریت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۴۸۳۸۳

وسواس را در پاندمی کرونا چگونه مدیریت کنیم؟

مسعود ضابطی روانپزشک روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: وجود ابهام در مورد پایان شیوع ویروس کرونا و تاکیدهای مداوم بر رعایت اصول بهداشتی، هر روز ما را در انجام امور و رفتارهایمان وسواسی تر می کند.

وی افزود: بسیاری از افراد برای غلبه بر ترس خود تلاش می‌کنند با انجام بیش از حد نظافت، رفتارهای تمیزکننده و احتیاطی همانند شستشو، مصرف بیش از اندازه ضدعفونی‌کننده ها، پرهیز از هرگونه تماس با افراد و اجبار کردن دیگران به رعایت این رفتارها، خود را آرام کنند و اضطراب خود را تسکین دهند اما این زیاده‌روی مقطعی ترس را کاهش نمی‌دهد و در صورت تداوم، نگرانی و اضطراب را بیشتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضابطی اظهار داشت: گذراندن بحران شیوع ویروس کرونا، نیازمند سلامت جسمی و روانی است. بدن سالم و ذهن آرام، غلبه بر این بیماری و عفونت ناشی از آن را ممکن می‌کند و در صورت ابتلا به عفونت، مقاومت بدن را برای مقابله بیشتر می کند. از سوی دیگر، استرس و تنش‌های بدنی و فکری ناشی از آن، بدن را از حالت تعادل خارج می کند.

وی با بیان اینکه وسواس شدید باعث ایجاد بی‌قراری، خشم و کاهش خواب می شود، ادامه داد: این عوارض زمینه‌ساز ضعف دستگاه ایمنی و در نتیجه آسیب‌پذیری بیشتر در برابر ابتلا به کرونا است، توجه به سلامت روان در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی از موارد مهم در مقابله با همه‌گیری کرونا محسوب می‌شود.

این روانپزشک ادامه داد: وسواس دربرگیرنده فکر یا اجبار رفتاری آگاهانه است که باعث افزایش اضطراب در فرد می‌شود. بررسی ها نشان می دهند حدود ۲۰ درصد از افراد به صورت جدی با شیوع کرونا درگیر وسواس شده اند و افراد وسواسی علائمی از جمله تمیز کردن زیاد وسایل را دارند.

وی تصریح کرد: ترس از آلودگی شایع‌ترین وسواس بوده و با آداب اجباری مانند شستشوی دست‌ها، تمیز کردن و انجام اقدامات متناسب برای کاهش قرار گرفتن در معرض منابع آلوده همراه است، با توجه به اینکه رعایت بهداشت فردی، شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌ها در جهت پیشگیری و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کووید-۱۹ است، خطر ابتلا به وسواس‌ طی همه‌گیری ویروس کرونا بسیار شایع تر می شود.

ضابطی تاکید کرد: این فشار و استرسی که ویروس کووید-۱۹ ایجاد می‌کند، افرادی را که زمینه لازم برای ابتلا به وسواس دارند، دچار مشکل کرده است تا جایی که این نظافت و تمیزی به صورت افراطی انجام می شود و روند زندگی عادی آنان را مختل می‌کند.

وی توصیه کرد: افراد مبتلا به وسواس سعی کنند اخبار را از منابع معتبر پیگیری کرده و به افکار منفی خود پر و بال ندهند. آنها باید سعی کنند کارهای روزمره خود را انجام دهند و به آینده فکر نکنند و در زمان حال زندگی کنند.

به گفته این روانپزشک، باید افکار مزاحم و نشخوارهای ذهنی را متوقف کنیم و با توجه به خطر افزایش وسواس ناشی از کرونا لازم است اقدامات و مداخلات پیشگیرانه‌ای در جهت کنترل و کاهش وسواس فکری - عملی توسط روان‌شناسان و مشاوران انجام شود.

به گزارش ایرنا، بیماری کرونا (COVID-۱۹) یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس جدید ایجاد می‌شود. این بیماری با علائمی همچون سرفه، تب و در موارد شدیدتر مشکل تنفسی باعث بیماری تنفسی می شود.

تاکنون شمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان به بیش از ۵۰ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۸۰۰ نفر و شمار قربانیان آن به بیش از یک میلیون و ۲۵۸ هزار نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختلالات وسواسی کووید-19 بیماری های ویروسی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا و معضل بازار لوازم پیشگیری از آن کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید 19 بیماری های ویروسی بهداشت و سلامت ویروس کرونا کووید 19 بیماری های ویروسی بهداشت و سلامت اخبار کنکور ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۸۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش برداری در ۳۸ مقطع از محور‌های ایلام انجام شد

سید زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با بیان اینکه تمام راه‌های اصلی استان باز بوده و مشکلی برای تردد خودرو‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: در بارش‌های اخیر نیرو‌های راهداری بیش از ۳۸ مورد ریزش‌برداری را در سطح جاده‌های فرعی و اصلی استان انجام داده‌اند.

وی گفت: براساس رصد دوربین‌های نظارت تصویری مرکز مدیریت راه‌های استان و همچنین طبق گزارشات ارسالی از ادارات تابعه در ۱۲ محور از شهر‌های این استان شبانه روز گذشته بارش باران گزارش شده است.

وی به فعالیت و استقرار ۱۶ راهدارخانه ثابت و سیار در سطح استان اشاره کرد و گفت: در شبانه روز گذشته ۵۶ نیروی راهدار با ۳۱ دستگاه ماشین آلات برای انجام این ریزش‌برداری‌ها به‌کارگیری شد.

چشمه خاور ادامه داد: به هم استانی‌های گرامی توصیه می‌شود پیش از سفر برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌های استان به سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های استان مراجعه نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • هوشمندسازی ۸۰ درصدی مشترکان برق در مازندران
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • وعده سخنگوی صنعت آب برای سیستان و بلوچستان/سدها لبریز شدند
  • کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • ریزش برداری در ۳۸ مقطع از محور‌های ایلام انجام شد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟