Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، سعدالله نصیری قیداری در سی امین نشست روسای دانشگاه های بزرگ از تدابیر و اقدامات دولتمردان برای اداره کشور در شرایط سخت تحریم تقدیر کرد و گفت: هرچند نقدهای منصفانه و علمی به بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی در سال ۱۴۰۰ داریم اما قدردان تلاش‌های دولتمردان برای اداره کشور در دوره جنگ اقتصادی و تنگناهای اقتصادی حاصل از تحریم‌های ظالمانه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پژوهش و فناوری گفت: در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری همواره بر پژوهش و فناوری تاکید شده است؛ در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در ماموریت‌هاست. چگونه است که وقتی بالاترین مقام کشور پرچم‌دار علم و پژوهش است به این حوزه مهم و استراتژیک در برنامه‌های توسعه به صورت مطلوب پرداخته نمی‌شود و به تبع آن بودجۀ متناسب با جایگاه علم و پژوهش، به این حوزه اختصاص نمی یابد؟

نصیری ادامه داد: شاهد هستیم مواردی هم که در برنامه‌ها گنجانده شده در عمل محقق نمی شود؛ به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه تاکید شده است که دانشگاه‌ها از منابع بانکی و امثالهم، تسهیلات فاینانس تا سقف یک میلیارد دلار برای تجهیز آزمایشگاه‌ها برخوردار شوند، از سال ۱۳۹۶ هرسال این مورد به عنوان تبصره ۳ الف ماده واحده بودجه تکرار شده است اما تاکنون هیچ دانشگاهی نتوانسته است از این امکان بهره‌مند شود.

وی افزود: ما در دانشگاه شهید بهشتی اخیرا توانستیم با استناد به تبصره فوق تا مصوبه شورای عالی اقتصادی پیش برویم و دو طرح از چهار طرح پیشنهادی دانشگاه شهید بهشتی با اعتبار ۱۰ میلیون دلار در این شورا تصویب شده است اما تاکنون اقدامی برای عملیاتی نمودن این طرح‌ها صورت نگرفته و مصوبه در سازمان برنامه و بودجه مانده است. این بی‌مهری‌ها به حوزه علم و پژوهش موجب می‌شود علی رغم تلاش دانشگاهیان در حرکت به سوی اهداف و پیشبرد علم و فناوری در کشور با چالش‌ها و موانع بزرگی مواجه شویم.

نصیری در ادامه بحث معیشت اعضای هیات علمی را موضوع مهم و حساسی دانست و گفت: اساتید جوان و نیروی انسانی نخبه، مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند و مسئوولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نگران این سرمایه‌های ارزشمند هستند؛ برای افزایش سطح درآمد و بهبود کیفیت معیشت استادان، پیشنهاد همسان‌سازی حقوق اعضاء هیات علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ثبت شده است که امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع، قوانین مربوطه تصویب شود.

کد خبر 5104181 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب نصیری قیداری لایحه بودجه ۱۴۰۰ بودجه پژوهشی دانشگاه ها پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب هیات علمی آزمون استخدامی وام دانشجویی کارشناسی ارشد مرکز سنجش آموزش پزشکی منصور غلامی دانشگاه شهید بهشتی علم و پژوهش دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام طهماسبی، دبیر علمی جشنواره علامه حلی در دهمین جشنواره علامه حلی که ویژه طلاب نو قلم برگزار می‌شود، گفت: در این دوره از جشنواره بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر علمی شامل کتاب، مقاله و پایان نامه به گروه‌های علمی ارسال شد که پس از ارزیابی‌ها ۲۳۵ اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند.

وی اضافه کرد: ارتقا توان و رشد پژوهشی طلاب نو قلم و کمک به طلاب جوان برای تمرین پژوهشی و ایجاد رقابت سالم علمی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هم در اختتامیه این جشنواره گفت: حوزه انقلابی نباید به چند موضوع محدود باقی بماند بلکه باید پژوهش‌ها به سمت نگاه جامع، اصیل و روش‌مند، با رویکرد تمدنی جدید و سبک زندگی نو و پاسخگوی انفجار‌های معرفتی باشد.

وی اضافه کرد: وضع موجود کافی نیست و حوزه باید پاسخگوی مشکلات تمدنی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه طلبه جوان باید از امام و مبانی انقلاب الهام بگیرد و برای پایه پژوهش‌های خود از این مبانی استفاده کند، گفت: جلوه‌های انقلاب در عالم روشن است و همه این جلوه‌ها باید در پژوهش‌ها گنجانده شود.

وی افزود: نظام اسلامی نیاز به نرم افزار فکری دارد و باید بتوانیم پاسخ قوی و درخوری به مسائل کشور و شبهات و سوالات بدهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: طلاب جوان باید با تکمیل روش و شیوه علمی خود، در پرتو عقل گرایی با محوریت کتاب و سنت پژوهش‌ها را اجرایی کرد.

وی تاکید کرد: تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است تا بتواند طلاب را آماده ایفای نقش‌های جدید برای تولید دانش و معرفت باشند.

دیگر خبرها

  • انتقاد شدیداللحن فعال اصول‌گرا از پست جدید جمیله علم الهدی در دانشگاه / وای به حال دانشگاهی که بانوی اول عضو هیات جذب اساتیدش باشد
  • انتقاد شدیداللحن فعال اصول‌گرا از پست جدید جمیله علم الهدی در دانشگاه
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت
  • دو عضو هیات ‌علمی‌ دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان نمونه کشوری
  • عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری
  • انتخاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان استاد نمونه کشوری