Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@22:49:54 GMT

با خشکي چشم‌ مرتبط با ماسک چه کنيم؟

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۴۸۸۱۷

با خشکي چشم‌ مرتبط با ماسک چه کنيم؟

خبرگزاری آریا- مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ماسک را برای کمک به جلوگیری از گسترش کرونا ویروس توصیه می‌کند؛ اما به مشکلات تنفسی, سوزش پوست و عوامل پیچیده دیگری را که با زدن ماسک‌ به وجود می‌آید اشاره‌ای نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، کسانی که هم عینک و هم ماسک می‌زنند از شیشه‌های بخار کرده‌ عینک‌ و دید تار خود شکایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع این یک مشکل آزاردهنده است که می تواند در موقعیت‌های خاصی مانند تعمیر ماشین آلات صنعتی و کارهای تخصصی دیگر خطر آفرین باشد و موجب عفونت‌های پلک باکتریایی شود که مشکلاتی مانند:
1. خشکی چشم
2. آسیب قرنیه (سایش، خراش)
3. تحریک ایجاد آلرژی به مواد سازنده ماسک
4. مسدود شدن مجرای اشکی
جاناتان ولف، اپتومتریست در آردزلی نیویورک می‌گوید: «هوای گرمی که از تنفس در ماسک می‌آید، عامل بسیاری از این مسائل است. افزایش جریان هوا در اطراف چشم‌ها باعث تسریع طبیعی تبخیر و خشک شدن سریع تر از حد معمول چشم‌ها می‌شود که آسیب دیدن قرنیه و بافت ملتحمه را در پی دارد. مقاله ای که در سپتامبر 2020 در مجله چشم پزشکی و درمان منتشر شد به اثرات بالقوه بهداشت ماسک‌ها نگاهی کرد و گزارش داد که پزشکان چشم، از افزایش سوزش و خشکی چشمی در میان کاربران ماسک‌های معمولی خبر دادند. اما کدام مشکل را می‌توانیم تحمل کنیم؟ مشکلات تنفسی و دیگر موارد ناشی از ویروس کرونا یا خشکی چشم؟ با رعایت مورد زیر، می‌توانیم از ماسک بدون آسیب به چشم‌ها استفاده کنیم.
 
ماسک را در جای درست خود قرار دهید
دلیل اینکه هوای گرم باز دم، چشمان شما را آزار می‌دهد این است که ماسک شما به درستی بر روی بینی نمی‌نشیند. بعضی‌ها با خم کردن سیم ماسک (بزرگ‌تر از بینی خود) راه رفت و آمد هوا برای خود می‌گذارند که این کار اشتباه است. این شکاف بین ماسک و بینی شما، موجب خشکی چشم‌ها و ابتلا به ویروس کرونا می‌شود.
 
اطمینان از پارچه مناسب ماسک
ماسک هیچ‌گاه نباید با چشمان ما تماسی داشته باشد. خراش قرنیه مربوط به ماسک و تحریک آن می‌تواند بر اثر تماس چشم با ماسک اتفاق بیفتد. بر اساس مطالعه‌ای از دانشگاه دوک که در سال 2020 در Science Advances منتشر شد، پارچه‌های پنبه‌ای دو لایه از بهترین‌ها برای تولید ماسک‌ها هستند.

به چشم‌های خود استراحت دهید
اگر احساس می‌کنید که اجسام خارجی در چشم‌تان هستند یا خشکی چشم دارید می‌توانید روزی یک‌بار از اشک چشم مصنوعی استفاده کنید. قطره‌های روان کننده مانند قطره اشک آور، یک درمان محبوب برای انواع مسائل و مشکلات بالقوه چشمی است. دکتر لیو می‌گوید: «برای کاهش خشکی چشم‌ها مرتبط با ماسک، علاوه بر نصب درست ماسک می‌توانید از اشک مصنوعی نیز استفاده کنید. اشک مصنوعی، چشم‌ها را مانند اشک‌های طبیعی مرطوب می‌کند و در نتیجه از خشکی چشم و عوارض آن مانند قرمزی و حتی تاری دید را برطرف کند.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خشکی ماسک خشکی چشم چشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید