Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-04@03:36:03 GMT

بم؛ ۵:۲۶ صبح جمعه ۵ دی زمین به خود لرزید

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۴۹۱۸۲

صراط:

حالا دقیقاً 17 سال از زلزله پنجم دی‌ماه سال 82 بم می‌گذرد؛ 17 سال از تلخ‌ترین حادثه قرن معاصر؛ 17 سال از جمعه‌ای فراموش نشدنی که یک شهر را ویران کرد و بیش از 32 هزار نفر را به کام مرگ کشاند. حالا دقیقاً 17 سال از سحرگاهی می‌گذرد که در عرض 12 ثانیه یک شهر و مردمش را زیر رو کرد؛ حالا دقیقاً 17 سال از حادثه‌ای تلخ می‌گذرد؛ از قیامتی که فقط خدا می‌داند در آن روز بر بازماندگان بم چه گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

12 ثانیه زمان زیادی نیست؛ اما نه وقتی که پای غرش زمین در میان باشد و همین 12 ثانیه کافی بود تا آن صبح جمعه بم، ویران شود. ساعات اول حادثه هر چه بود بهت بود و حیرت. عمق حادثه در زلزله بم به اندازه‌ای بود که همه را بهت فرو برده بود. مردم چیزی که با چشم می‌دیدند برایشان قابل تصور نبود، وسعت زلزله محدود به یک روستا و محله نبود؛ زلزله یک شهر را با خاک یکسان کرده بود .

در آن لحظات کسی به درستی نمی‌دانست از کجا باید شروع کند و همه با دیدن فاجعه متحیر مانده بودند گویا قیامت شده بود. ناگهان زمین طغیان می‌کند و وحوش و پرندگان به صدا در می آیند، زمین‌ می جنبد و آنچه بر زمین پدیدار گشته، فرو می‌پاشد. چه شده است؟

تلی از خاک در مقابلت بود و تعداد محدود بازماندگانی که نمی‌دانستند باید عزیزانشان را از زیر آور بیرون بیاورند، کشتگانشان را دفن کنند، مجروحان را به بیمارستان برسانند یا برای از دست دادن نزدیکانشان عزاداری کنند اما در زلزله بم کسی فرصتی برای عزاداری نداشت؛ فرصتی برای نشستن، اشک ریختن و گریه کردن .

تنها خدا می‌داند بر تنها بازمانده یک خانواده بزرگ بعد از یک زلزله مهیب چه می‌گذرد؛ بهت و اندوه همراه با زجه‌های جانسوز و ناله‌های بی‌امان کابوس تلخ آن روزهای بم بود.

روایت آن روزهای بم روایت مادرانی بود که با زجه و ناله، فرزندانشان را با دست خالی در میان آوار جستجو می‌کردند؛ روایت پدرانی بود که اشک چشمانشان خشک، پشتشان شکسته و کمرشان خم شد بود؛ روایت آن روزهای بم روایت انسان‌هایی بود که با دستان خالی آوار را زیر رو می‌کردند به امید شنیدن ناله‌ای یا یافتن گرمای دستی.

شاید آن روزها کسی باور نمی‌کرد که از زیر ویرانه‌های بم شهری دیگر جوانه بزند و ققنوسی از خاکستر بم سر برآورد.

اما مردم بم ایستادند؛ محکم و با صلابت، چونان ‌نخل‌های استوارش؛ با زخمی بر دل و اندوه فراموش ناشدنی تا همیشه تاریخ. تلاش کردند تا شهر خود را از نو بسازند؛ این بار اما محکم‌تر و مقاوم‌تر از قبل .

آوارها از شهر خارج شدند. نخلستان‌ها دوباره جان‌ گرفتند. دانش آموزان به مدرسه رفتند. مسجد، بیمارستان ‌و ورزشگاه و بوستان‌ها بنا شدند. بازار و مغازه‌ها رونق گرفته جوان‌ها زندگی‌های تازه را از سر گرفتند. نوزادان به بم بعد از زلزله چشم‌گشودند و خیابان‌های شهر دوباره به عابران و مسافران سلام کردند... و در تمامی این سال‌ها فکری برای درمان درد بزرگ مردم این شهر نکرد و بازتوانی مردم این شهر فراموش شد .

ارگ تاریخی 2 هزار و 800 ساله بم، بار دیگر استوار شد اما مردم بم فراموش نکردند و نمی‌کنند که در سحرگاه تلخ و زمستانی پنجم دی ماه بر این شهر چه گذشت .

مردم شهر را از نو ساختند اما همه یادمان رفت که روزی در این شهر "پسری زیر زمین بود، پدر بیل نداشت ..."

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ارگ تاریخی بم زلزله بم صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۲ ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین تیتکانلو در شهرستان فاروج را لرزاند.

به گزارش مهر، زلزله‌ای به قدرت ۴.۲ ریشتر تیتکانلو از توابع شهرستان فاروج در خراسان شمالی را لرزاند.

این زلزله در ساعت ۱۵:۳۷ دقیقه جمعه در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد.

این زلزله در ۹ کیلومتری تیتکانلو، ۱۰ کیلومتری فاروج و ۲۰ کیلومتری قوچان در خراسان رضوی رخ داده است.

این زلزله در شهرستان همجوار شیروان نیز احساس شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • تیتکانلو در خراسان شمالی لرزید
  • تیتکانلو خراسان شمالی لرزید
  • زلزله ۴.۲ ریشتری «تیتکانلو» در شهرستان فاروج را لرزاند
  • خراسان شمالی لرزید
  • کرمان باز هم لرزید | زلزله ۴.۷ ریشتری در فاریاب
  • فاریاب کرمان لرزید
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • کرمان لرزید