Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، حجت الاسلام سیدنورالله افشار ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه و حماسه نهم دی ماه به مقایسه اشتباهات خواص صدر اسلام با عصر ما پرداخت و با اشاره به  تفاوت در تعامل با دو رهبر،اظهار کرد: خواص در زمان پیامبر (ص) نوع تعامل و تبعیت‌شان با پیامبر (ص) با تبعیت‌شان از امیرالمؤمنین (ع) تفاوت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطیب جمعه چرام، ابراز کرد:همین آسیب، در زمان ما تکرار شد، یعنى برخى خواص که نسبت به حضرت امام خمینى (رضوان الله علیه) یک طور نگاه مى‌کردند و در زمان رهبرى امام خامنه‌اى (مدظله) نگاه و مواضع‌شان تغییر کرد، به‌طور مثال بین جایگاه و اختیارات دو رهبر الهى قائل به مرزبندى شدند و گفتند پیامبر، بنیان‌گذار انقلاب بوده اما امام علی، جوان است، تجربه ندارد، تند است، آمدند این فاصله‌ها را ایجاد کردند، جامعه را به انحراف کشاندند، یعنى قداست‌زدایى را به‌منظور ولایت‌زدایى انجام دادند.

وی با بیان اینکه همین رفتار را در عصر ما تکرار شد و بین حضرت امام و رهبر معظم انقلاب  مرزبندى کردند و همین مرزبندى‌ها بخشى از جامعه را به انحراف کشانید، گفت: دومین آسیبى که خواص انجام دادند، مطلق‌نگرى در مورد صحابه و همراهان پیامبر (ص) بود، در یک تسرى و اطلاق کلى، قائل شدند هرکسى جزو صحابه است، مصونیت دارد.

حجت الاسلام افشار، خاطرنشان کرد: هم‌چنین در عصر انقلاب نیز بسیارى با استناد به سابقه پیش و پس از انقلاب و همراهى با امام راحل (ره)، باعث فتنه‌انگیزى‌هاى زیادى در نظام اسلامى شدند؛ غافل از آن‌که «میزان در هرکسى، حال فعلى اوست.

امام جمعه چرام در بخش بعدی از سخنان خود به مشکلات ورزشکاران چرامی اشاره داشت و گفت: تعدادی از ورزشکاران شهر چرام در هفته گذشته تماس گرفتند یا پیام از طریق فضای مجازی فرستادند و نسبت به بحث تنها ورزشگاه شهر چرام اظهار ناراحتی و گلایه مندی کردند.

وی، افزود:  از آنجا که ورزش یکی از بسترهای سرگرمی حلال فرزندان ما را تامین می کند و شهرستان چرام ظرفیت های مناسبی در ورزش قهرمانی دارد و بعضی از فزرندان این شهرستان در لیگ های برتر کشوری مشغول هستند باید مسئولین مربوطه نسبت به این موضوع اقدامات عاجل را انجام دهند، این گلایه های مردم را به اطلاع مدیر کل محترم ورزش و جوانان رساندم که فرمودند تا عید نوروز وضعیت ورزشگاه چرام را در بحث سیستم آبیاری درست خواهند کرد.

حجت الاسلام افشار، تصریح کرد: من این موضوع را در خطبه ها ذکر کردم تا جناب آقای علوی ومردم اطلاع داشته باشند و تا عید نوروز منتظر می مانم، امیدوارم که مدیر کل محترم ورزش و جوانان که انسان دلسوزی هستند نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشند  و مردم به ویژه جوانان ورزشکار شهرستان چرام را خوشحال کنند.

منبع: فارس

کلیدواژه: ورزش نوروز شهرستان چرام آبیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۰۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشت‌ماه از جمله آیین‌های وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم می‌توان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.

به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمی‌شد. نوروز یکی از مهم‌ترین آیین‌ها قلمداد می‌شد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده می‌کردند و کارها و مناسک خاصی انجام می‌دادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشن‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، خانه‌تکانی، سبز کردن دانه‌ها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکم‌گردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.

به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز می‌دانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق می‌افتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان می‌رسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایه‌دار نوروز و نوبهار دانسته‌اند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشت‌ماه است؛ یعنی یک بازه سه‌ماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سه‌ماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس می‌دارد و نمی‌توانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»

بر این اساس آداب و آیین‌های مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقه‌بندی می‌شود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشته‌های دور اینگونه نبوده است.

بخت‌گشایی با توسل به ماهی دندان‌طلا!

برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گل‌های محمدی و جشن بخت‌گشایی برگزار می‌شد. جشن آب و گل‌های محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار می‌شد.

جشن بخت‌گشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا می‌شد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که می‌خواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچه‌دار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود می‌انداختند و روی آن نُقل می‌گذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پله‌ها پایین می‌رفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم می‌کردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!

در این باور فرقی نمی‌کرد که اصلا ماهی دندان‌طلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونه‌ای نادر از آن پیدا شود، هدف‌گیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت می‌کرد که آرزویشان برآورده می‌شود.

شیرازی‌ها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» می‌پختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو می‌شدند.

جشنی برای درخواست سلامتی 

چهلم نوروز در کرمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیین‌ها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانی‌ها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلی‌ترین بخش جشن چهلم بهار می‌دانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار می‌شود.

این جشن در یکی از مهم‌ترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار می‌شود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیین‌های این جشن است.

جشن تندرستان در کرمان  جشن تندرستان در کرمان

در کوه شاه‌خیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع می‌شوند. عشایر در این روز با ظرف‌های شیر که از شب قبل دوشیده‌اند در دامنه کوه مستقر می‌شوند و با آن آش شیر می‌پزند تا در میان مردم تقسیم کنند.

سایر افراد هم زیرانداز می‌اندازند، چای درست می‌کنند و شیرینی‌هایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف می‌کنند. پس از آن هرکس که خواسته‌ای دارد راهی زیارتگاه می‌شود.

با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن می‌دانند، موضوعی که باعث می‌شود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا«ع» مشهد (عکس)
  • رقابت قرآنی ۱۲۰۰ دانش‌آموز و معلم در کهگیلویه و بویراحمد
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم