Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- دی‌ماه ۱۳۹۱ تنها بیمارستان شهرستان حدود ۹۰ هزارنفری(جمعیت آن زمان)دامغان افتتاح شد.آغاز به کار بیمارستان نوسازی که حالا جایگزین ساختمان قدیمی بیمارستان رضایی دامغان شده بود؛شاید گمان‌ها را به حل مشکل تخت‌های بیمارستانی این شهرستان برد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان،کمبود تجهیزات و نیروی انسانی، اما مشکل همیشگی بهداشت و درمان در همه کشور، از جمله بیمارستان ولایت دامغان و البته مورد اعتراض مردم و افراد صاحب نفوذ این شهرستان بود تا اینکه هشت سال پس از افتتاح این بیمارستان و با اوج‌گیری شیوع «ویروس منحوس» در دامغان، این مشکلات درمانی نیز بار دیگر اوج گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران کمبود تخت و پزشک در بیمارستان‌های استان گیلان فروکش کرد"بدهی مالی" یکی از بیمارستان‌های مجهز زنجان را ورشکست کرد/ تشدید کمبود تخت بیمارستانیکمبود تخت در بیمارستان‌های 4 استان ژاپن

صدای اعتراض‌ها به کمبود تخت‌های بیمارستانی در دامغان هم با اوج‌گیری مشکلات فضای درمانی این شهرستان کم‌کم به اوج خود رسید.

آغازی از یک نامه...

شاید همه‌چیز از یک نامه شروع شد. نامه‌ای که فروردین‌ماه امسال با امضای امام‌جمعه و رئیس شورای اسلامی شهر دامغان و نماینده منتخب و جدید این شهرستان در مجلس شورای اسلامی خطابه به رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان صادر و به وی ارسال شد.

صدای اعتراض‌ها همراه با فراز و نشیب شیوع کرونا در دامغان دچار فرازوفرود می‌شد تا اینکه روزهای سیاه کرونایی در استان سمنان و البته شهرستان دامغان آغاز شد.

شاید این جمله نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر بهداشت را که « وضعیت شهرستان از حالت قرمز عبور کرده و به وضعیت سرخ رسیده که غیرقابل‌تحمل شده است» را به خاطر داشته باشید. این جمله و تذکر شفاهی علی‌اکبر علیزاده به وزیر بهداشت در مهرماه امسال، گویای بسیاری از مشکلات دامغانی‌ها در حوزه بهداشت و درمان و کمبود فضای بیمارستانی است.

علیزاده در این تذکر خود به سعید نمکی متذکر شده است که «تنها بیمارستان شهر محل رجوع و بستری کلیه بیماران اعم از قلبی، کودکان، زایمان، کرونا و...است که این امر مرکز را به محل خطر برای گسترش شیوع ویروس کرونا تبدیل کرده است.» همین اقدام نماینده مردم دامغان در خانه ملت کافی بود تا تلاش‌ها برای بهبود اوضاع، در این شهرستان سرعت و شدت به خود بگیرد.

برگزاری جلسه با موضوع بیمارستان دوم دامغان تا پیش از نیمه مهرماه نشان از همین تکاپوها برای حل مشکلات مردم در این شهرستان دارد. جلسه‌ای که انتقادات امام‌جمعه دامغان بیانگر مشکلات شدید شهرستان دامغان در حوزه بیمارستانی و کمبود تعداد تخت‌های بیمارستانی در این شهرستان دارد.

امام‌جمعه دامغان در این جلسه کاستی‌های فراوان بخش بهداشت و درمان دامغان به‌ویژه در ایام کرونا و وجود تنها یک بیمارستان در این شهرستان را گواهی بر مظلومیت مردم این دیار دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد حسینیان اظهار داشت: اینکه مردم صبور دامغان وقتی بیمار می‌شوند به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، از مراجعه به تنها بیمارستان شهرستان برای درمان خود وحشت دارند، گواهی بر مظلومیت مردم همیشه‌درصحنه دامغان و کمبود‌های مشهود شهرستان در حوزه بهداشت و درمان است.

وی با تأکید بر اینکه خیران دامغانی مانند تمام عرصه‌های دیگر در این حوزه نیز آماده نقش‌آفرینی هستند افزود: اما شهری با پیشینه تاریخی و انقلابی درخشان، توانمندی‌های گسترده در حوزه گردشگری، قرارگرفته در مسیر عبور سالانه 20 میلیون زائر و مسافر و تصادفات متعدد در راه‌های مواصلاتی آن، دیاری که مردم شریف آن رتبه دوم کشور در تقدیم شهدا را دارند؛ بی‌تردید نیازمند نگاه و اعتبارات ویژه دولت و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در افزایش فضا‌های بیمارستانی و تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی متخصص در این بخش است.

موافق بیمارستان دوم در دامغان هستیم/دولت به تعهد خود عمل کرد؛ نوبت خیران است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان نیز در این خصوص تصریح کرد: به‌عنوان متولی حوزه بهداشت و درمان در مرکز و غرب استان سمنان، موافق بیمارستان دوم در شهرستان دامغان هستیم.

نوید دانائی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعهد دولت برای توسعه تخت‌های بیمارستانی در نقاط مختلف کشور با توجه به اعتبارات و امکاناتی که در اختیار دارد؛ 1.5 تخت به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است که در همه شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه از جمله شهرستان دامغان به این تعهد عمل کرده است.

وی اضافه کرد: اما وضعیت مطلوب و نیاز واقعی مردم برای دریافت بدون دغدغه خدمات بیمارستانی، وجود 2.5 تخت بیمارستانی به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در هر شهرستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با اشاره به چرایی احداث بیمارستان ولایت دامغان تصریح کرد: در سال‌های گذشته با توجه به اینکه ساختمان بیمارستان قبلی دامغان ازنظر مقاومت مورد تأیید کارشناسان نبود؛ بیمارستان ولایت دامغان احداث و راه‌اندازی شد و امروز نیز با توجه به مطالبه به‌حق مردم شهرستان دامغان، مجوز توسعه تخت‌های بیمارستانی در این شهرستان از نهادهای مربوطه اخذ شد.

دانائی با اشاره به هزینه‌بر بودن سرمایه‌گذاری و احداث ساختمان جدید برای راه‌اندازی بیمارستان جدید در شهرستان دامغان، از تشکیل کارگروه ویژه پیگیری برای راه‌اندازی بیمارستان دوم در این شهرستان خبر داد و افزود: باید سرمایه‌گذاران و خیران برای راه‌اندازی این بیمارستان کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان آمادگی واگذاری بخشی از فضای بیمارستان قدیمی شهرستان دامغان برای راه‌اندازی بیمارستان دوم این شهرستان را دارد گفت: با مقاوم‌سازی بخشی از ساختمان بیمارستان سابق شهرستان دامغان -که بخشی از آن اکنون به‌عنوان کلینیک تخصصی استفاده می‌شود- و تجهیز آن می‌توان از آن به‌عنوان بیمارستان استفاده کرد.

رفع مشکل بیمارستان دامغان با کمک یک خیر

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در یک سخنرانی برای مردم شهرستان دامغان از مشارکت و نقش‌آفرینی یک خیر دامغانی برای توسعه تخت‌های بیمارستانی در این شهرستان خبر داد.

علی‌اکبر علیزاده برمی در جمع مردم دامغان با اشاره به مشکلات شبکه بهداشت و درمان دامغان بیان کرد: با توجه به جمعیت کنونی شهرستان، متأسفانه وزارت بهداشت مجوز احداث بیمارستان جدید را به این شهرستان نمی‌دهد؛ از سوی دیگر تنها بیمارستان موجود در دامغان هم پذیرای بیماران کرونایی و سالک است و هم دیگر بیماران را پذیرش می‌کند که شرایط در آن مناسب نیست.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد بیمارستان دوم در دامغان بیان کرد: در نشستی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مقرر شد تا یک خیر برای ساخت بیمارستان دوم در شهرستان به دانشگاه معرفی شود تا به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه، موارد مرتبط با بیمارستان پیگیری کند.

این نماینده خانه ملت از شناسایی این خیر دامغانی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی در شهرستان دامغان، هرچه زودتر رفع شود.

نماینده دامغان در مجلس با بیان اینکه این خیر خوشبختانه شناسایی و به دانشگاه معرفی می‌شود، گفت: یکی از موضوعاتی که درباره بیمارستان مطرح است هزینه بسیار هنگفت آن در شرایطی است که وضعیت اقتصادی کشور اجازه احداث بیمارستان جدید را به دولت نمی‌دهد در نتیجه امکان دارد بیمارستان قدیمی و سابق دامغان موسوم به برادران رضایی برای بیمارستان دوم این شهرستان در کنار بیمارستان ولایت، مورد بهسازی و تجهیز قرار گیرد.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان دامغان نیز گفت: برای راه‌اندازی بیمارستان دولتی دوم رضایی شهرستان دامغان اقدامی انقلابی و جهادی لازم است

سید یدالله در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار یکی از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی شهرستان دامغان ضمن قدردانی از نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان، برای خصوص اخذ مجوز اولیه راه‌اندازی بیمارستان دوم دامغان در این شهرستان اضافه کرد: با توجه به جمعیت بیش از 100 هزار نفری در شهرستان دامغان و وجود تنها یک بیمارستان در زمان بحران‌هایی مانند شیوع کرونا، احتمال ابتلای جمعیت دامغان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هرچه سریع‌تر می‌بایست بیماران عادی از بیماران کرونایی جدا شوند و این امر مگر با راه‌اندازی بیمارستان رضایی دامغان محقق نخواهد شد.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان با بیان اینکه بسیاری از دامغانی‌ها اقدام به خوددرمانی کرده و از مراجعه به بیمارستان ولایت سرباز می‌زنند و به شهرهای هم‌جوار عزیمت می‌کنند ادامه داد: برای راه‌اندازی بیمارستان دوم در شهرستان دامغان اقدامی انقلابی و جهادی لازم است و یکی از دغدغه‌های اکنون شهروندان دامغانی راه‌اندازی بیمارستان دوم در این شهرستان است.

به‌هرروی، پراکندگی بالای جمعیتی در استان سمنان و نیز شرایط خاص ژئوپولتیکی و جغرافیایی این استان و به‌ویژه شهرستان دامغان، ضرورت توسعه زیرساخت‌های مهم توسعه‌ای از جمله امکانات بهداشتی و درمانی، فراتر از تعهدات و استانداردهای تعریف‌شده کشوری را به همه مسئولان برنامه‌ریز و تصمیم‌ساز گوشزد می‌کند.

اینکه استان سمنان ازنظر تعداد جمعیت، یکی از استان‌های قعرنشین کشور است؛ درست! اما آیا مسئولان کشور به این هم اندیشیده‌اند که استان سمنان ششمین استان پهناور کشور بوده و در قلب ایران و در مسیر کریدور غرب - شرق و شمال - جنوب کشور قرار دارد؟ آیا تردد سالانه میلیون‌ها خودرو از مسیر بین‌المللی تهران-مشهد در این استان و همجواری آن با هشت استان بزرگ و پرجمعیت کشور را هم در بودجه‌ریزی‌های خود لحاظ کرده‌اند؟

موضوعی که به نظر می‌رسد که نمایندگان عالی دولت در استان سمنان و مؤثران و افراد صاحب نفوذ در این استان مانند مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی، باید به فکر آن بوده و آن را بیشتر از گذشته برای مدیران سطح عالی کشور «جا بیندازند».

گزارش از آذر پژمان

انتهای پیام/363/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برای راه اندازی بیمارستان راه اندازی بیمارستان دوم رئیس دانشگاه علوم پزشکی نماینده مردم دامغان تخت های بیمارستانی مجلس شورای اسلامی شهرستان دامغان بیمارستان دوم بهداشتی و درمانی بیمارستان ولایت تنها بیمارستان بهداشت و درمان دامغان در مجلس استان سمنان کمبود تخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با شامگاه پنجشنبه آئین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله سید محمود ترابی امام جمعه اسبق دامغان همزمان با دومین سالگرد این عالم ربانی در حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام دامغان برگزار شد.

در این آئین که حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان و امام جمعه دامغان و دیگر علما، فضلا و روحانیان شهرستان دامغان و استان سمنان حضور داشتند، از خانواده مرحوم ترابی قدردانی شد.

حجت الاسلام صادقی واعظ و مدرس حوزه‌های علمیه در این مراسم به جایگاه والای عالم دینی در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: مرحوم ترابی مظهر زهد، تقوا و اسوه اخلاص و ایثار بود.

وی با بیان اینکه وی خدمات ارزنده‌ای به مردم داشته است، تاکید کرد: این عالم گرانقدر عمر پر برکت خود را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت (ع)، تبلیغ و ترویج علوم اسلامی، تربیت طلاب در حوزه علمیه گذاشت.

قرائت قاری بین‌المللی سید محمد حسینی پور و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

آیت‌الله سید محمود ترابی در اردیبهشت ۱۴۰۱ در سن ۸۲ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 6088902

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی جاده های استان سمنان
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  • خبر‌هایی از شورای مسکن دامغان
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد