Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@18:56:42 GMT

ریشه‌کنی بی‌سوادی نیازمند عزم جدی

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۰۴۷۵

ریشه‌کنی بی‌سوادی نیازمند عزم جدی

سواد از لازمه‌های توسعه هر کشوری است و ریشه‌کنی بی‌سوادی نیازمند عزم جدی و تلاش گسترده مسوولان برای حل این مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، سازمان نهضت سوادآموزی ایران یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ به فرمان آیت الله سید روح‌الله خمینی و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بی‌شک اولین کلمه و نخستین فرمان الهی در قرآن کریم، امر به خواندن است، چنان که یاد دادن خواندن و نوشتن، بهایی بود که پیامبر گرامی اسلام برای آزادی اسیران جنگ بدر تعیین فرمود. همچنین آن حضرت برای گسترش احکام اسلامی در سرزمین‌های دیگر، یاران خود را به یادگیری زبان ‌های گوناگون توصیه می‌کرد.

 

دین مبین اسلام، سواد آموزي و علم اندوزي را به عنوان زمينه‌ساز ارائه خدمت اثرگذار به مردم و بندگي درست مورد تاکید قرار داده است و براین اساس امروز بعد از گذشت 41 سال از فرمان تاریخی امام مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی در کشور و در استان فرهنگی کردستان اقدامات گسترده‌ای در این راستا شکل گرفته است.

 

برای اطلاع خوانندگان از فعالیت‌های انجام شده در حوزه سوادآموزی استان کردستان گفتگویی با مدیرکل و معاون سوادآموزی استان انجام شده که در ذیل می‌خوانیم.

 

انسداد مبادی بی‌سوادی در کردستان

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان انسداد مبادی ورودی بی سوادی و پوشش تحصیلی کامل دانش‌آموزان دوره ابتدایی را دو اقدام اساسی استان عنوان کرد و گفت: با تلاش مجموعه سوادآموزی، شاخص‌های عملکردی این حوزه در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است .

 

رشید قربانی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت سواد، به دستور بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، نهضت سواد آموزی تاسیس و آموزش بی‌سوادان آغاز شد، گفت: در طول این سال‌ها، این نهال نوپا تنومند و با اهتمام و تلاش مسئولین و دست‌اندرکاران سوادآموزی و همراهی افراد، وضعیت سواد جمعیت کشور به خصوص جامعه هدف بهتر و به نقطه مطلوب رسید.

 

 وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان در سطح جامعه افراد کم‌سواد و بی‌سواد وجود دارد و بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد 260 هزار نفر از جمعیت شش سال به بالای استان بی‌سواد بودند، اظهار داشت: کمتر از یک پنجم این افراد بی‌سواد در جامعه هدف یعنی 10 تا 49 قرار دارند که جزو رسالت و ماموریت حوزه سوادآموزی است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان همچنین به عملکرد حوزه سوادآموزی در طول چند سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش مجموعه هر ساله شاخص‌های هدف گذاری پیگیری و حجم پیش بینی شده برای دوره ‌های سواد آموزی به صورت 100 درصد محقق و پوشش کامل صورت گرفته است.

 

کردستان در باسوادی رده سنی 10 تا 35 سال بالاتر از میانگین کشوری است

قربانی با تشریح وضعیت سواد استان در ‌ای سنی مختلف گفت: خوشبختانه در رده‌های سنی 10 تا 35 سال میانگین سواد جمعیت استان کردستان از میانگین کشوری بالاتر است و تا چند سال آینده کردستان در شاخص سواد وضعیت مطلوب‌تری خواهد داشت.

 

وی انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی و پوشش حداکثری دانش‌آموزان و همچنین تلاش مجموعه حوزه سوادآموزی برای تحقق شاخص‌ها و ارتقاء پوشش تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی را از مهمترین اقدامات اساسی استان نام برد و گفت: کردستان در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سطح کشور در رتبه اول و در پوشش تحصیلی پیش دبستان نیز جزو پنج استان اول کشور است.

 

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود، سواد را نیاز عمومی جامعه دانست و با بیان اینکه یکی از هفت شاخص توسعه در دنیا سواد است، تصریح کرد: همه اقشار و به ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید کمک کنند تا بی‌سوادی در سطح جامعه ریشه کن شود.

 

باسوادی 282 هزار بی‌سواد کردستان در طول چهل سال اخیر

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان نیز با تبریک هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی(ره) از اجرای برنامه‌هایی به مناسبت هفته سواد آموزی در سطح استان خبر داد و گفت: 21 برنامه  این هفته متناسب با عناوین روز شمار از اول تا هفتم دی ماه 99 در سطح استان برگزار می‌شود.

 

رمضان یوسفی در تشریح دستاوردهای حوزه سوادآموزی استان از باسواد کردن حدود 282 هزار نفر از افراد بی‌سواد استان در طول 40 سال گذشته خبر داد و گفت: براساس سرشماری سال 55 درصد باسوادی جمعیت شش سال و بالاتر استان حدود ۳۰ درصد بوده که این رقم با تلاش مجموعه در سال 95 با رشد 53 درصدی به 83 درصد رسید.

 

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال 55، در جامعه هدف 10 تا 49 سال 28.26 درصد جمعیت باسوادی وجود داشته است؛ خاطرنشان کرد: این آمار هم اکنون به 94 درصد رسیده و رشد 65 درصدی داشته‌ایم.

 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: براساس سرشماری سال55 حدود 14.98 درصد از جامعه زنان باسواد بوده‌اند که امروز این آمار با رشد 64 درصد به 80 درصد رسیده است.

 

یوسفی کاهش اختلاف میزان باسوادی بین زنان و مردان را یکی از برنامه‌های موفق سوادآموزی استان دانست و گفت: میزان تفاوت باسوادی بین زنان و مردان استان از 30.37 درصد سال 1355 به 8.55 درصد در سال 1395 رسیده است.  

 

وی از افزایش 30.3 درصدی میزان باسوادی جمعیت استان در مناطق شهری 55.02 درصد در سال 1355 به 85.3 درصد در سال 1395 خبرداد و گفت: میزان باسوادی جمعیت استان در مناطق روستایی نیز از 21.54 درصد به 72.3 درصد رسیده است.

 

اجرای طرح بسته تحولی «پیوند سواد و زندگی» در پنج مرکز یادگیری محلی کردستان

معاون سوادآموزی استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود، از اجرای بسته تحولی« پیوند سواد و زندگی» در پنج مرکز یادگیری محلی استان خبرداد و آموزش فعالیت های اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت حقوق شهروندی و مهارت اجتماعی را از مهم‌ترین ویژگی‌های این مراکز عنوان کرد.

 

یوسفی خاطرنشان کرد: سوادآموزان در مراکز یادگیری محلی علاوه بر سواد، حرفه‌ای را می آموزند که می‌تواند به اقتصاد خانواده و کشور کمک کند و این اقدام هم می‌تواند اقدامی در راستای جهش تولید باشد.

 

وی همچنین به تشریح فعالیت‌های سوادآموزی در ایام کرونا پرداخت و از اقدام ابتکاری معاونت سوادآموزی استان در تولید محتوای الکترونیکی در قالب 24 حلقه DVD برای تمام سوادآموزان دوره‌های سوادآموزی و انتقال خبر داد و گفت: فایل‌های آموزشی 80 درس به شهرستان‌ها و مناطق ارسال شده است.

 

بنابراین می‌توان گفت ريشه كن شدن بيسوادي نيازمند عزم جدي است و مسوولان براي تحقق اين مهم تلاش كنند و بی‌شک سوادآموزي به تنهايي انسان ساز نيست، براي تربيت انسان‌هاي فرهيخته در جامعه سوادآموزي بايد جهت ديني و اسلامي داشته باشد.
 

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: سوادآموزی ریشه کنی بی سوادی آموزش و پرورش کردستان آموزش و پرورش کردستان معاون سوادآموزی سوادآموزی استان حوزه سوادآموزی سرشماری سال تلاش مجموعه پوشش تحصیلی سواد آموزی نهضت سواد داد و گفت بی سوادی بی سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری ظهر یکشنبه در جریان دیدار نماینده ولی فقیه کردستان با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان کردستان مخاطب اداره کار محسوب می‌شوند و از خدمات وزارت کار بهره می‌برند.

وی افزود: این اداره‌کل در استان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد و سال گذشته ۱۹ هزار بازرسی را از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: بازرسی ادواری سالانه از کارگاه‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی برای حفظ ایمنی و حق و حقوق کارگران توسط بازرسان این اداره‌کل انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآور شد: سالانه ۱۰ هزار پرونده شکایات کارگری در استان بررسی و این پرونده‌ها توسط هیأت‌های تشخیص در اداره کل تعاون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی، آمار کارگران بیمه شده استان را ۱۴۳ هزار نفر برشمرد و گفت: از این تعداد ۴۵ هزار نفر کارگران ساختمانی هستند که ۲۱ هزار نفر آنان بیمه شده هستند و ۲۴ هزار نفر دیگر نیز در صف بیمه شدن هستند؛ ضمن اینکه امسال درآمدهای از سوی مجلس برای بیمه کارگران ساختمانی فاقد بیمه در نظر گرفته شده است.

کد خبر 6091126

دیگر خبرها

  • بانک مهر ایران گره‌گشای مشکلات دانش آموزان نیازمند در کردستان
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • پاداش قبولی سوادآموزان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ کردستان واریز شد
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • شناسایی مهم ترین عامل تصادفات درون‌شهری در کردستان
  • ماراتن علمی در کردستان
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان