Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به شرایط تورم و آسیب های اقتصادی کرونا به نظر می رسد وام های پیش بینی شده نمی تواند مردم را برای شرکت در طرح ملی مسکن ترغیب کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش راه آرمان، تقریبا هشت ماه به پایان عمر ۸ ساله دولت باقی مانده است. در این مدت انتقادات بسیاری به سیاست های دولت درخصوص مسکن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دولتی که وزیر متولی امر مسکن آن، طرح مسکن مهر را به تمسخر گرفت، با اجرای طرح هایی مانند صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی به دنبال ایجاد سرپناه برای مردم بود.

قیمت مسکن، نجومی

براساس اعلام مرکز آمار متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٧٣٣٤٤ هزار ریال با میانگین مساحت ٢٦٧ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ٢٨,٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٠١.٨ درصد افزایش داشته است.

مسکن ملی

در زمستان سال ۹۷ طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که می بایست تا پایان دولت به اتمام می رسید. پیش بینی شده بود ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شود.

اوایل شهریورماه امسال، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد.

وضعیت ثبت نام مسکن ملی

حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در شورای مسکن استان گفت: ۲۲۸ هکتار برای اقدام ملی تا امروز آماده سازی اراضی داشته‌ایم اما هنوز کمبود داریم.

وی ابراز داشت: طرح اقدام ملی مسکن طی سه نوبت در استان کرمان انجام شده و ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر واجد شرایط هستند که باید با مراجعه به سایت و بارگذاری مدارک اقدام کنند که ۷ هزار و ۲۹۹ نفر انجام و به بانک معرفی شدند که ۵ هزار و ۳۰۰ نفر واریز اولیه وجه را داشته‌اند و ۲۳۶ میلیارد تومان واریز به حساب صورت گرفته است.

علی زینی ‌وند استاندار کرمان نیز با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در استان کرمان باید آسیب‌شناسی شود اظهار کرد: این طرح متقاضی لازم را در استان ندارد و بعید است در استان متقاضی بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد نیاز لازم برای اقدام ملی مسکن، واحدهایی که تا الان متقاضی و واریز وجه داشته‌اند را راه‌اندازی کنید و در صورتی که متقاضی دیگری بود، تصویب زمین برای آنها نیز دنبال می‌کنیم.

علی اکبر سلطانی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با بیان اینکه در ۲۷ شهر عملیات اجرایی احداث مسکن در قالب طرح ملی مسکن آغاز شده، تصریح کرد: تا این لحظه در استان کرمان ۱۲۵۰ نفر مبلغ مورد نظر را واریز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر از این طرح استقبال نکردند، ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در اقدام ملی مسکن متولی احداث مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شد. هرچند که ما در شهرهای جیرفت، کرمان و سیرجان که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند نیز اقدام کرده ایم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان اضافه کرد: در حال حاضر ما متولی ۶۱ شهر در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن هستیم که در ۳۵ شهر زمین مورد نیاز تامین شده به طوری که تاکنون ۴۷ هکتار زمین تملک کرده ایم و همه نقشه های آنها نیز آماده است.

وی با بیان اینکه در ۲۷ شهر عملیات اجرایی احداث مسکن در قالب طرح ملی مسکن آغاز شده است، تصریح کرد: تا این لحظه در استان کرمان ۱۲۵۰ نفر مبلغ مورد نظر را واریز کرده اند.

چرا مسکن ملی به مشکل خورد

مهلت تکمیل ثبت‌نام و واریز وجه اولیه طرح مسکن ملی دوباره تا پنجم دی‌ماه تمدید شد اما  هنوز حدود ۲ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی در استان کرمان وجه اولیه را واریز نکردند.

شاید یکی از دلایل اصلی عدم واریز وجه مشخص نبودن قیمت نهایی ساخت مسکن است. با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان بین ۲.۵ تا ۶ میلیون تومان برآورد می شود. که حداقل قیمت نهایی به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان می رسد.

تسهیلات پاشنه آشیل مسکن ملی

براساس اعلام سایت ثبت طرح ملی مسکن متقاضیان سرح می بایست چهار شرط زیر را دارا باشند:

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و …) توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی) امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

همچنین طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در طرح  اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد. وی گفت: برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که قبلا می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند. گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طی ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

بنابراین یک متقاضی مسکن علاوه بر توانایی پرداخت ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان(۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد) و همچنین پرداخت اقساز وام ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد، باید بتواند همین میزان را در ادامه پرداخت نماید.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح اقدام ملی مسکن استان کرمان میلیون تومان طرح ملی مسکن هزینه ساخت هزار واحد مسکن ملی هزار نفر طرح مسکن ۱۰۰ هزار ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۰۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاز قسمتی از کرج قطع می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت گاز استان البرز در نظر دارد نسبت به قطع گاز شهری قسمتی از کرج به آدرس کلاک پایین، خیابان نیایش، بعد از پل راه آهن، حد فاصل نیایش یک، دو و سه انشعاب‌ها در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ اقدام کند.

از ساکنان مناطق مذکور درخواست می‌شود تمهیدات لازم را پیش بینی کنند. بدیهی است پس از پایان عملیات نسبت به وصل مجدد گاز مشترکان اقدام لازم معمول خواهد شد.

شایان ذکر است به منظور رعایت کامل مسائل ایمنی در زمان وصل گاز حضور ساکنان در محل سکونت الزامی است. در صورت نیاز، مشترکان می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۴ مرکز امداد گازرسانی تماس حاصل کنند.

کد خبر 6088356

دیگر خبرها

  • گاز قسمتی از کرج قطع می‌شود
  • طراحی جدید یوتیوب پس از انتقاد‌های شدید از دسترس خارج شد
  • به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم
  • اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران
  • گاز قسمتی از کرج قطع می شود
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • پاشنه آشیل فاتح توپ طلا در پرسپولیس | جثه بزرگی که دردسرساز هم می شود
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان