Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@09:50:22 GMT

آیا کره گران شده است؟

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۱۱۰۵

عضوهیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با بیان اینکه کره از گروه یک کالایی به گروه دو کالایی نیز تغییر وضعیت داده است و ارز ترجیحی برای واردات آن تخصیص داده نمی شود، گفت: کره هایی که در حال حاضر در کشور تولید و بسته بندی می شود از خامه های استحصال داخلی بوده و براساس قیمت چربی، قیمت آن محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد فربد در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا قیمت کره در روزهای اخیر افزایش یافته است؟ اظهار کرد: در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به کره وارداتی تعلق می گرفت که عرضه آن کره شهریور سال جاری  پایان یافت و ارز ترجیحی برای واردات آن هم مجدداً تخصیص نیافت. همچنین کره از گروه یک کالایی به گروه دو کالایی نیز تغییر وضعیت داد و کره هایی که در حال حاضر در کشور تولید و بسته بندی می شود، از خامه های استحصال داخلی بوده و براساس قیمت چربی قیمت آن محاسبه می شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به ندرت کسی تمایل به واردات کره با ارز نیمایی دارد، زیرا به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده وارداتی آن از نمونه داخلی بسیار بیشتر خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی اضافه کرد: درحال حاضر هر درصد چربی ۷۰۰ تومان (هر دهم درصد ۷۰ تومان) قیمت دارد. کره نیز ۸۲ درصد چربی و حدود دو درصد ضایعات فرآیند تولید دارد. با محاسباتی ساده اگر این ۸۴ درصد را در ۷۰۰ تومان ضرب کنیم و هزینه تبدیل خامه به کره را به آن اضافه کنیم، متوجه می شویم که هر قالب کره ۱۰۰ گرمی با احتساب سود تبدیل کننده خامه به کره  حدود ۶۵۰۰ تومان هزینه مواد اولیه دارد.

وی افزود: مابقی هزینه ها نیز از جمله هزینه بسته بندی، هزینه های دستمزد و سربار، هزینه توزیع تا درب مغازه، سود مغازه دار و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده است که قیمت مصرف کننده کره را در نقطه سر به سر بیش از ۱۰ هزار تومان می کند و قیمت آن بر اساس ضوابط قیمت گذاری بیش از ۱۲ هزار تومان است.

فربد در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش بیش از دو برابری قیمت کره از ابتدای سال تا کنون، صنایع برنامه ای برای کنترل قیمت ها دارند تا اقلام پرمصرف لبنی از سفره مردم حذف نشود؟ گفت: متاسفانه بخشی از کالاهای لبنی از سفره مردم حذف شده است؛ به طوری که سرانه مصرف، کاهش داشته است. ما به عنوان صنعت تنها تولید کننده هستیم و دخالتی در سیاست ها و تصمیم گیری های کلان کشور نداریم.

وی اظهار کرد: اگر ارز تک نرخی شود دیگر علوفه ۴۲۰۰ تومانی به دست دامدار نمی رسد، قیمت شیرخام بالا می رود، قیمت چربی نیز به تبع آن افزایش می یابد و در نتیجه قیمت محصولات لبنی هم افزایش خواهد یافت. البته ما از تک نرخی شدن ارز حمایت می کنیم، زیرا ارز چند نرخی جز فساد نتیجه دیگری ندارد. اما معتقدیم دولت باید برای جلوگیری از حذف لبنیات از سفره مردم حمایت های لازم را انجام دهد. یعنی دولت می تواند مابه التفاوت فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز تک نرخی محتمل آینده را به مردم بازگرداند و به اشکال مختلف به مردم یارانه خرید لبنیات دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۱۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در روز دوشنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش خوشبینی نسبت به آسان شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

براساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۵۱ درصدی به ۲۳۲۰ دلار و ۳۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه ۰.۴ درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که حاکی از آرام شدن رشد اقتصاد این کشور است.

آستان گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال جاری میلادی آسان‌تر خواهد شد. نرخ بالای بهره به ضرر فلزات گرانبها از جمله طلاست، چون هزینه نگهداری آن به عنوان یک سرمایه غیرسودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امید به جلوگیری از یک جنگ تمام عیار تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن پایین آورده است.

تسنیم در گزارشی نوشت: قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی علی رغم تورم بالا و بی‌ثباتی نسبت به زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ۱۲ درصد افزایش یافته است. قیمت طلا در ماه آوریل به یک رکورد جدید رسید که از دلایل اصلی آن می‌توان خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازارهای آسیا و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه دانست.

در میان سایر فلزات گران، قیمت نقره با ۱.۷۶ درصد افزایش به ۲۷ دلار و ۱۶ سنت رسید. پلاتین هم با یک کاهش ۰.۷ درصدی ۹۵۵ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903330

دیگر خبرها

  • قیمت نفت صعودی شد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۷ اردیبهشت؛ سکه یک میلیون تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • قیمت بلیت کنسرت‌های تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
  • افزایش قیمت جهانی موادغذایی
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد