Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - به دلیل زلزله‌خیز بودن کشور ایران و استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر نقاط دنیا، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، طبیعت با تمام شگفتی و زیبایی‌اش گاهی نهیبی به انسان می‌زند و دشواری‌هایی برای او به‌بار می‌آورد که جبران آن سخت و یا حتی غیرقابل جبران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زلزله، سیل، طوفان، سونامی، رانش، صاعقه و... از جمله اتفاقاتی هستند که با تمام رشد و پیشرفت علمی و تکامل توانمندی‌های بشر، همچنان خسارات زیادی وارد و حتی خانواده‌ها و افراد زیادی را داغدار می‌کنند.

زلزله از آن جمله بلایای طبیعی است که در طول سالیان گذشته باعث خسارات مالی و جانی به افراد و اقشار مختلف شده است، نمونه آن که  بزرگترین حادثه طول تاریخ کشورمان به‌شمار می‌رود زلزله بم در پنجم دی‌ماه سال 1382 بود. این زلزله با بزرگی 6.6 ریشتر و در عمق 7.5 کیلومتری زمین با ماندگاری12 ثانیه در شرق استان کرمان اتفاق افتاد و حدود 50 هزار تلفات برجای گذاشت.

از بعد از سالی که زلزله بم اتفاق افتاد، پنجم دی‌ماه هر سال به مناسبت مقابله با تلفات و خسارات زیاد در حوادث طبیعی، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شد و هر ساله در راستای کاهش این بلایای طبیعی آموزش‌های زیادی ارائه می‌شود.

زلزله یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی یک ساختمان است که اگر سازه و ساختمان مقاوم نباشد، با پیش آمدن زلزله، تلفاتی مالی و جانی بسیاری را افراد متحمل می‌شوند، چرا که هم کشور ایران و هم استان چهارمحال و بختیاری از جمله نقاط زلزله‌خیز در جهان است.

همواره مقاوم سازی سازه‌ها و ساختمان‌ها از جمله دغدغه‌های افراد در زمان ساخت و ساز بوده است، اما در این بین برخی به این مسئله توجه جدی نمی‌کنند و با استفاده از مصالح نامرغوب خود و افراد ساکن در این ساختمان را به خطر می‌اندازند.

سالروز وقوع دلخراش زلرله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، بهانه‌ای شد برای یادآوری روزهای تلخ و غم‌انگیزی که زخم کهنه آن هنوز هم یادها را می‌رنجاند اما هر حادثه‌ای در دل خود درس‌ها و عبرت‌هایی دارد که انسان را کامل‌تر و پخته‌تر می‌کند. پس از طی کردن آن‌ روزهای سخت، عزمی همگانی برای مقابله با این‌گونه حوادث شکل گرفت و آن‌ هم تلاش بیشتر برای در امان ماندن از حوادث بود.

بسیاری از مردم به فکر تقویت توان و دانش خود برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات و اقدام به موقع هنگام وقوع حوادث کردند در همین راستا ارگان‌های مختلف نیز اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کردند و مردم را تا حدی با انواع حوادث و سوانح و چگونگی مقابله با آن‌ها آشنا کردند.

پرهیز از استفاده از مصالح نامرغوب در ساخت ساختمان لازم است

ایرج کیانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری که در حادثه فاجعه‌بار بم مسئول ستاد امدادرسانی بوده است،  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در زمان وقوع زلزله بم نیروهای امداد و نجات استان چهارمحال و بختیاری در قالب تیم‌های مختلف جزو اولین نیروهایی بودند که به بم اعزام شدند و با تمام توان روزهای متوالی بدون استراحت و غذای گرم، اقدام به جست‌وجو و نجات کردند.

وی ادامه داد: در مرحله اول آواربرداری انجام شد و پس از کمی سبک شدن آوارها، نیروهای امدادی به تهیه و توزیع اقلام ضروری آسیب‌دیدگان پرداختند، در ابتدا شرایطی بود که نیروها فقط یکی دوساعت می‌توانستند استراحت کنند، آن هم در مینی‌بوس که بعد از چند روز محلی برای استقرار نیروها تعیین شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بیان داشت: دفترچه برای توزیع اقلام و مواد غذایی و پوشاک به مردم زلزله‌زده توسط تیم‌های امدادی چهارمحال و بختیاری صادر شد و با اینکه مقرر شده بود تیم‌های امدادی به مدت 45 روز در محل حادثه خدمت‌رسانی کنند، به فرمان مقام ارشد مدیریت حادثه مقرر شد تا زمانی که شرایط عادی شود نیروها در محل بمانند و به ارائه خدمت ادامه دهند، بم برای امدادرسانی منطقه‌بندی شد و نیروهای استان چهارمحال و بختیاری که امدادرسانی در منطقه 10 را به‌عهده داشتند، از همان روزهای اول خوش درخشیدند.

کیانی با اشاره به عوامل موثر در خسارات جانی و مالی تصریح کرد: در بم به‌علاوه میزان زلزله و عمق آن که باعث تخریب بیشتر می‌شود، عدم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و قدیمی و خشتی بودن تعداد زیادی از خانه‌ها از عوامل عمده تلفات بود.

وی گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای مواقع بحرانی یکی از ضروریات است و در استان چهارمحال و بختیاری نیز که به لحاظ طبیعی و جغرافیایی منطقه‌ای حادثه‌خیز است نواقص اقلام موجود در انبارهای جمعیت هلال احمر برطرف و تکمیل شده است. اقلام ضروری که برای حوادث استفاده می‌شود 16 قلم شامل پتو، موکت، پوشاک، مواد غذایی و... است که به صورت استاندارد در انبار قرار داده شده است و مشکل خاصی در استان نداریم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خاطرنشان کرد: 2هزار امدادگر فعال سازماندهی شده در استان داریم و تجهیزات انفرادی به‌روز که شامل هشت قلم از جمله کوله‌پشتی، لباس، دستکش، کلاه و... است در اختیار 800  امدادگران چهارمحال و بختیاری قرار داده شده است که در هر زمانی حادثه رخ داد امدادگران با تجهیزات لازم به سرعت به محل حادثه اعزام شوند.

وی افزود: امدادگران آموزش‌های عمومی و تخصصی را فراگرفته و بازآموزی، تمرین، مانور و توان‌افزایی نیروها انجام و امدادگران در تیم‌های مختلف اعم از تیم‌های سیلاب‌، اسکان، آواربرداری و کوهستان براساس تخصص سازمان‌دهی شده و آماده هستند که با فراخوان در هر حادثه‌ای به مناطق آسیب‌دیده اعزام شوند.

کیانی اضافه کرد: هلال‌احمر آمادگی آموزش به عموم مردم را دارد و آموزش‌های عمومی از جمله کمک‌های اولیه به‌صورت مستمر به مردم انجام می‌شود، همه خدمات و آموزش‌های جمعیت هلال‌احمر کاملا رایگان بوده و شعار این جمعیت"هر خانواده یک امدادگر" است که با توجه به این شعار ضروری است خانواده‌ها برای ایمنی خود و اطرافیان‌، کمک‌های اولیه همگانی را فرا بگیرند تا حداقل اقدامات اولیه از جمله کنترل نبض، تنفس، هشیاری و احیای قلبی ریوی را بلد باشند.

نصب 12 دستگاه شتاب‌نگار نسل جدید و برخط زلزله در مناطق لرزه خیز استان هرمزگان"زلزله بم" نقطه عطفی در مقاوم‌سازی بناها در کشور شدروایت فرمانده سپاه استان کرمان از زلزله بم: شمه‌ای از محشر را به‌چشم دیدم

وی تشریح کرد: هلال‌احمر در 10 رشته عمومی و تخصصی به‌صورت تئوری و عملی آموزش می‌دهد و حدود 50 درصد مردم استان تاکنون کمک‌های اولیه را فراگرفته‌اند. آموزش‌ها به‌‌صورت مجازی و حضوری است و شهروندان می‌توانند برای ثبت‌نام در دوره‌های مختلف از طریق سایت یا مراجعه به جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌ها اقدام کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در استان 23 پایگاه امداد و نجات فعال هستند و سیستم گویای 112از طریق مرکز کنترل و هماهنگی عملیات شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و خدمت‌رسانی به مردم است.

وی به مردم توصیه کرد: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها هنگام ساخت‌وساز در نظر گرفته شود، مصالح مرغوب استفاده و ساختمان‌ها زیرنظر نظام مهندسی ساختمان احداث شوند و اگر توان مالی برای تکمیل ساختمان را ندارند فقط بخشی از ساختمان را احداث و از استفاده مصالح نامرغوب پرهیز کنند.
حوادث و بلایای طبیعی همواره در کمین هستند و راهکار مقابله با حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله که با تمام رشد علمی و تکنولوژیکی همچنان غیرقابل پیش‌بینی است، آموزش، تمرین و بازآموزی است. خانواده‌ها می‌توانند موارد مقابله با زلزله را آموزش و با یکدیگر به‌صورت مستمر تمرین کنند تا در زمان وقوع حادثه با کمترین خسارات و تلفات جانی مواجه شویم.

انتهای پیام/7540/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان استان چهارمحال و بختیاری مقاوم سازی ساختمان بلایای طبیعی ساختمان ها آموزش ها زلزله بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۲۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش یک ساختمان مسکونی در اهواز

به گزارش خبرگزاری مهر، شاپور باقری اظهار کرد: ساعت ۲۳ و ۱۰ دقیقه شامگاه جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، یک ساختمان دو واحدی در کوی ملت اهواز به دلیل گودبرداری غیر اصولی در زمین مجاور و آب‌گرفتگی ناشی از ریزش باران، دچار تخریب شد.

وی افزود: نجاتگران جمعیت هلال احمر اهواز بلافاصله پس از اعلام خبر حادثه از سوی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، به محل حادثه اعزام شدند.

باقری گفت: با انجام ارزیابی‌های اولیه و تثبیت صحنه حادثه، این حادثه تلفات جانی نداشت.

رئیس جمعیت هلال احمر اهواز خبر داد: پس از ایمن‌سازی صحنه حادثه، این عملیات در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد امروز پایان یافت.

کد خبر 6096390

دیگر خبرها

  • وقوع ۱۹ حادثه در چهارمحال و بختیاری
  • ارائه خدمات امدادی به ۴۱۵ حادثه دیده در چهارمحال و بختیاری
  • ۴۱۵ حادثه‌دیده در بارش‌های اخیر چهارمحال و بختیاری
  • روز های پرکار نیروهای امدادی چهارمحال و بختیاری
  • امدادرسانی به ۲ فرد عشایر گرفتار در پل زرمیتان اردل
  • تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری
  • ریزش یک ساختمان مسکونی در اهواز
  • واژگونی خودرو سواری در شهرستان اردل
  • ریزش ساختمان مسکونی در اهواز در پی گودبرداری غیراصولی
  • حادثه رانندگی در محور بروجن-سورک