Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنوع اخبار و رویداد‌های مربوط به جوایز و جشنواره‌های ادبی کشور در هفته‌ای که گذشت، یکی از ویژگی‌های اخبار کتاب و نشر در این‌بازه زمانی است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، گزارش هفتگی اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر، در اولین‌هفته دی، دربردارنده ۱۴ خبر است که ۴ عنوانشان خارجی و بین‌المللی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش هفته پیش با ۲ خبر بیشتر، ۱۶ خبر داشت که ۳ عنوان از آن‌ها خارجی بودند.

نکته ویژه و بارز گزارش این‌هفته، تنوع اخبار مربوط به جوایز و جشنواره‌های ادبی است. به این‌ترتیب در این‌گزارش، خبر‌هایی از جشنواره شعر فجر، جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره کتاب سال دانشجویی، جایزه ارغوان، جشنواره شعر الوند، جایزه سیمرغ و مسابقه داستان‌نویسی یلدای بی‌پایان را مرور می‌کنیم.

تودیع و معارفه مدیرعامل انتشارات سوره مهر، برگزاری مراسم پاسداشت سپیده کاشانی و معرفی برگزیدگان پویش کتابخوانی نامه به نویسندگان هم دیگر اخبار داخلی گزارش تجمیعی این‌هفته هستند. در بخش اخبار خارجی هم ۴ خبر از کشور‌های افغانستان، بنگلادش، قطر و فرانسه را مرور می‌کنیم.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته را می‌خوانیم.

* رونمایی از پوستر جشنواره شعر فجر

پوستر پانزدهمین جشنواره شعر فجر روز سه‌شنبه این‌هفته با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیر علمی، دبیراجرایی و اعضای هیات علمی این‌جشنواره در خانه کتاب و ادبیات ایران رونمایی شد.

* تودیع و معارفه مدیرعامل جدید انتشارات سوره مهر

آیین تکریم و معارفه مدیرعامل انتشارات سوره مهر یکشنبه ۳۰ آذر، با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، محسن مومنی شریف عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری و جمعی از مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به این‌ترتیب عبدالحمید قره‌داغی تودیع و علی‌اکبر شیروانی به‌عنوان مدیرعامل جدید سوره مهر معرفی شد.

* برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی هم صبح یکشنبه مقارن با سالروز ولادت حضرت زینب (س) با حضور جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار و به‌طور زنده در فضای مجازی پخش شد.

* انتشار فراخوان جشنواره کتاب سال دانشجویی

فراخوان بیست‌وهشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی روز سه‌شنبه این‌هفته توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

* انتشار فراخوان جایزه ارغوان

فراخوان چهارمین دوره جایزه داستان کوتاه «ارغوان» با موضوع آخرین سال قرن، این‌هفته توسط انتشارات هفت‌رنگ منتشر شد. این‌جایزه با هدف کشف استعداد‌های جوان و تلاش برای ارتقای جایگاه آنان از سطح آماتوری به حرفه‌ای، ترویج داستان‌نویسی و فرهنگ کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.

* انتشار فراخوان مسابقه داستان‌نویسی یلدای بی‌پایان

فراخوان مسابقه «یلدای بی‌پایان» هم که به‌مناسبت پنج‌سالگی کتاب‌های طوطی (بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) توسط این‌ناشر برگزار می‌شود، این‌هفته منتشر شد.

* تمدید مهلت جشنواره شعر الوند

دبیرخانه سومین جایزه ادبی «الوند» (کتاب سال شعر الوند و جایزه ویژه انجمن علمی نقد ادبی ایران) روز دوشنبه اول دی، اعلام کرد مهلت ارسال مجموعه شعر به این‌رویداد را تا ۱۰ دی تمدید می‌شود.

* معرفی نامزد‌های جایزه سیمرغ

داوران پنجمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ، روز یکشنبه این‌هفته اسامی ۱۰ نویسنده منتخب از ۴۵۰ شرکت‌کننده در این دوره از جایزه ادبی مذکور را اعلام کردند.

* برگزاری مراسم پاسداشت سپیده کاشانی

پنجاه‌ویکمین مراسم شب شاعر با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره سپیده کاشانی روز دوشنبه این‌هفته با حضور چهره‌ها و شاعرانی، چون علی داودی، مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی در نخلستان اوج برگزار شد.

* معرفی برگزیدگان پویش کتابخوانی نامه به نویسندگان

پویش کتاب‌خوانی «نامه به نویسنده» که هم‌زمان با هفته ملی کودک در نیمه دوم مهر شروع به کارکرده بود، این‌هفته برگزیدگانش را شناخت.

* آغاز نمایشگاه کتاب هرات

دومین دوره نمایشگاه کتاب هرات با مشارکت ۳۰ ناشر ایرانی و ۱۰ ناشر افغانستانی روز دوشنبه این‌هفته به‌مدت ۱۰ روز آغاز شد.

این‌نمایشگاه با شعار «با کتاب زندگی‌تان را تغییر دهید» به همت دو موسسه فرهنگی «شانه سرک» و انتشارات «قدس» در کتابخانه عامه کتابخانه سلجوقی برپا شده‌است. مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این نمایشگاه مشارکت دارد.

* توزیع کتابی درباره سردار سلیمانی در بنگلادش

به‌مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی، رایزنی فرهنگی ایران کتاب «شهید قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و استعمار» را در کتابخانه‌های عمومی، تخصصی و دانشگاهی بنگلادش توزیع کرد. این‌کتاب توسط انتشارات بنگالی سعید باری با ۳۶۰ صفحه و شمارگان هزار نسخه چاپ شده است.

* معرفی برگزیده جایزه شیخ حمد

عبدالنبی قیم، پژوهشگر، تاریخ‌نگار و فرهنگ‌نویس ایرانی برنده ششمین جایزه شیخ حمد در قطر شد. برگزارکنندگان جایزه مزبور اعلام کردند ششمین جایزه شیخ حمد در بخش فرهنگ‌ها به عبدالنبی قیم به خاطر تألیف فرهنگ دو جلدی عربی_ فارسی در ۲۲۴۶ صفحه اهدا می‌شود.

* بسیج نویسندگان فرانسه برای پرداخت جریمه کتابفروشی‌ها

نویسندگان فرانسوی این‌هفته در مخالفت با تعطیلی کتابفروشی‌ها در دوران قرنطینه به‌عنوان حرفه‌ای غیرضروری، بسیج شده و اعلام کردند جریمه کتابفروشی‌هایی را که مغازه خود را تعطیل نکرده‌اند، پرداخت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کتاب کتابخوانی سرانه مطالعه کتاب سال جشنواره کتاب جشنواره شعر کتاب سال سوره مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۳۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» از مصطفی عظیمی‌فر منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۱۰۶ صفحه با شمارگان ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵۰ هزار تومان در انتشارات سیب کال راهی بازار کتاب شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «مصطفی عظیمی‌فر در کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» از ورای روزمرگی‌های زندگی، دغدغه‌های اجتماعی خویش را نسبت به دنیای اطراف در قالب کوتاه‌ترین داستان‌ها و نوشته‌های ادبی به تصویر کشیده است.

 از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «هزار سال پس از پاییز و هر خودی همیشه تنهاست» (انتشارات کتاب هرمز) و «من نویسنده این کتاب نیستم» (انتشارات سیب‌کال) اشاره کرد. 

در برشی از کتاب می‌خوانیم: نزدیک ظهر به محله خودمان می‌رسم. جوانی با ماشین شیک و گران‌قیمتی از کنارم عبور می‌کند و ردی از غبار روی موها و لباس‌هایم به جا می‌گذارد. خیلی زود شروع به مقایسه داشته‌های خود با آن شخص می‌کنم. نگاهی به کفش‌هایم می‌اندازم! غبار گرفته و خسته به نظر می‌آیند. یک سالی از فروش دوچرخه‌ام برای خرید یک ماشین اصلاح مو می‌گذرد. از آن روز به بعد تنها وسیله نقلیه‌ای که دارم، پاهایم هستند و این بسیار دردآور است.

 حسرت که شرایط را مهیا می‌بیند، شروع به بیدار کردن حسادت می‌کند. ولی خیلی زود با اخطاری روبه‌رو می‌شود که می‌گوید: به داشته‌های مادی دیگران حسادت نکن. زیرا آن‌ها و گذشتگانشان یا زیاد تلاش و قناعت کرده‌اند و یا شرافت خود را زیر پا گذاشته‌اند. اکنون که چنین است یا زیاد تلاش کن و یا...

خوشبختانه حسرت هشدار را می‌پذیرد و من... »

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • بحران ادبیات داریم
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب